Άγιον Όρος χωρίς...
ταλαιπωρία
Η εικόνα του προσκυνητή-μοναχικού
οδοιπόρου με το καπελάκι, το ορειβατικό μπαστούνι στο χέρι και το σακίδιο στους
ώμους, που διασχίζει τα κακοτράχαλα μονοπάτια του Άθω, συναντάει στον δρόμο μια
βιβλική φυσιογνωμία μοναχού ασκητή με ντορβά στην πλάτη και καταλήγει κατάκοπος
σ’ ένα μοναστήρι, μια σκήτη ή ένα κελί προτού δύσει ο ήλιος και τον αφήσουν οι
καλόγεροι να περάσει τη νύχτα έξω, σπανίζει πλέον, αν δεν έχει εκλείψει
παντελώς, στο Άγιον Όρος.
Τώρα, ένα προσκύνημα είναι εύκολη
υπόθεση, αρκεί να πληρώσει κανείς καλά. Με πεντακόσια και κάτι ευρώ, περνάει
μια άνετη εβδομάδα στο «Περιβόλι της Παναγίας» χωρίς βασανιστικές πεζοπορίες,
με προσκυνήματα σε εμβληματικούς αγιορείτικους τόπους και εξομολογήσεις σε
σεβάσμιους πατέρες, έχει τη βοήθεια ξεναγού και τη δυνατότητα, επιστρέφοντας
στην κοσμική κοινωνία, εκτός από την εξαγνισμένη (;) ψυχή να μεταφέρει
μοναδικές εμπειρίες και ενθυμήματα. Με 499 ευρώ έξι μέρες, με 175 τρεις μέρες,
κ.ο.κ.
Η μοναστική πολιτεία έχει ανοίξει
τις πύλες της στον θρησκευτικό τουρισμό (και) με τη μορφή οργανωμένων
προσκυνημάτων, τα οποία πραγματοποιούνται από τουριστικά γραφεία κυρίως της
Θεσσαλονίκης και της Χαλκιδικής.
Μέχρι πρότινος, οι πιστοί που
ήθελαν να επισκεφθούν το Όρος, το έκαναν κατά μόνας βγάζοντας (και πληρώνοντας)
οι ίδιοι το διαμονητήριο, τα εισιτήρια με το καραβάκι από την Ουρανούπολη στη
Δάφνη και τα κόμιστρα, αν δεν ήθελαν να περπατήσουν, στα ταξί που μεταφέρουν
προσκυνητές από τις Καρυές, στα μοναστήρια και αντιστρόφως.
Τώρα, όσοι επιθυμούν να αποφύγουν
όλη αυτή την «ταλαιπωρία» και με άνεση να κάνουν πραγματικότητα το όνειρό τους
για ένα προσκύνημα στο «ιερό βουνό» της Ορθοδοξίας, εντάσσονται σε ένα
οργανωμένο τουριστικό γραφείο γκρουπ που τους εξασφαλίζει τα πάντα, πλην ίσως
μιας θέσης στον Παράδεισο.
Το κελί του Παΐσιου, Αγίου πλέον
της Ορθοδόξου Εκκλησίας, είναι μακράν ο δημοφιλέστερος προορισμός των
προσκυνητών και μαζί με την εικόνα της Παναγίας του Αξιον Εστί, στον περίφημο
ναό του Πρωτάτου στην πρωτεύουσα Καρυές, αποτελούν τις δύο μεγάλες ατραξιόν
ενός τέτοιου ταξιδιού.
Όσο για τις διανυκτερεύσεις και τη
διατροφή, αυτά είναι εξασφαλισμένα στο πλαίσιο της πατροπαράδοτης φιλοξενίας,
με τη μονή Βατοπεδίου να κατέχει προνομιακή θέση στις προτιμήσεις των
τουριστικών γραφείων.
Τρώνε, πίνουν και κοιμούνται δωρεάν
στα μοναστήρια, όπως επιβάλλει η αγιορείτικη φιλοξενία οι πελάτες των
τουριστικών γραφείων και στις ερωτήσεις τις «Κ» προς τους διοργανωτές, αν
ωφελούνται και τα μοναστήρια που ξοδεύουν για να ταΐσουν και να κοιμίσουν τους
δεκάδες προσκυνητές, οι οποίοι πληρώνουν ένα καλό πακέτο στον ιδιώτη, ξεκάθαρη
απάντηση δεν υπήρξε.
«Η διαμονή στα μοναστήρια είναι
δωρεάν, ωστόσο οι δωρεές γίνονται δεκτές», μας είπε αγιορείτικη πηγή και κάπως
έτσι μάλλον βοηθούνται και οι μονές οι οποίες τα τελευταία χρόνια με το αυξημένο
τουριστικό ρεύμα κινούνται στα όρια της αντοχής τους με το να φιλοξενούν τόσον
κόσμο.
Σύμφωνα με την υπεύθυνη
επικοινωνίας του «Προαθωνικού οργανισμού τουρισμού», με έδρα την Ουρανούπολη,
κ. Μαρία Πάπα, «τα στοιχεία δείχνουν ότι μόνο το 2014 πέρασαν στο Αγιον Ορος, ή
πραγματοποίησαν με κρουαζιέρες τον περίπλου του ένα εκατομμύριο άνθρωποι».
Στα διαφημιστικά προς τους
υποψήφιους πελάτες τους φυλλάδια των τουριστικών γραφείων, βεβαίως,
υπενθυμίζεται το πασίγνωστο, ότι, δηλαδή, στο Αγιον Ορος μπορούν να μπουν μόνο
άντρες. Ομως και οι γυναίκες... δεν μένουν εκτός επαφής με την αθωνική
πολιτεία. Πέντε καράβια από την Ουρανούπολη και ένα από την Παναγία,
πραγματοποιούν καθημερινά τον περίπλου του Αγίου Ορους, δίνοντας το δικαίωμα
στις γυναίκες να θαυμάσουν από απόσταση τριακοσίων μέτρων τόσο την απαράμιλλης
ομορφιάς φύση όσο και την αρχιτεκτονική πολλών μοναστηριών του Ορους που
«κρέμονται» στη χερσόνησο του Αθω. Και όχι μόνο αυτό: έχουν την ευκαιρία για
ένα εν πλω προσκύνημα, καθώς μοναχοί με ταχύπλοα προσεγγίζουν τα
κρουαζιερόπλοια και ανεβαίνουν στο κατάστρωμα όπου απλώνουν εικόνες τις οποίες
μπορούν οι πιστές να τις ασπαστούν. Φυσικά γίνεται και το σχετικό παζάρι με
κομποσκοίνια, σταυρουδάκια, θυμιάματα, κ.λπ.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΖΙΜΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου