Ο Πατριάρχης Ιωακείμ Γ' στη σκιά του Μυλοπόταμου,
όπως τον τοποθέτησε στο εξώφυλλο του βιβλίου ο Γρηγόρης Τρύφου
|
Ο Ιωακείμ Γ΄ ήταν μια μεγάλη προσωπικότητα, για
την οποία, δυστυχώς, γνωρίζουμε ελάχιστα. Ευτυχώς, τον
περασμένο Δεκέμβριο ένα βιβλίο μικρό σε όγκο κάλυψε ένα μέρος του μεγάλου
κενού.
.......Τίτλος του, «Ο μεγάλος Πατριάρχης Ιωακείμ Γ΄ στον Μυλοπόταμο».
.......Ενας ελλόγιμος ποιητής και πεζογράφος, ο Θανάσης Γεωργιάδης, αφού μελέτησε πλήθος ντοκουμέντα, έκανε την υποχρεωτική επιλογή και τα περιέλαβε στο βιβλίο, προσθέτοντας και δικά του κείμενα.
.......Την έκδοση προλόγισε με επιστολή του προς το μοναχό Επιφάνιο, το σημερινό αναστηλωτή του Μυλοποτάμου, ο αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως Νέας Ρώμης και Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος Α΄, πρώτος και στο βραχύτατο κατ' αλφαβητική τάξη κατάλογο της Ενώσεως Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Μακεδονίας - Θράκης.
.......Θηρίον του Μυλοποτάμου
.......Ο Ιωακείμ Γ΄, όταν ήρθε σε σύγκρουση με την Αθήνα, την εκκλησία της Ρωσίας και τους Φαναριώτες, παραιτήθηκε από το αξίωμά του. Πήγε στο Αγιον Ορος και, στο Μυλοπόταμο (μετόχιον της Ιεράς Μονής Μεγίστης Λαύρας) εγκαταβίωσε επί δώδεκα συναπτά έτη.
.......Οταν αργότερα τον εξέλεξαν και πάλι Πατριάρχη, ανέβηκε στο θρόνο για δεύτερη φορά.
.......Κατά τη δεύτερη πατριαρχεία του, όπως διαβάζουμε στο βιβλίο, «… εργάστηκε για την ενότητα των ορθοδόξων εκκλησιών, και πρότεινε να ελαφρυνθούν οι νηστείες και να επιτρέπεται η ανάλωση αυγών και γάλακτος· να περιοριστούν χρονικά οι ακολουθίες· να αλλάξει η ενδυμασία των κληρικών…».
.......Πάντως, αν λάβουμε υπόψη μας ότι ένας άλλος μεγάλος Πατριάρχης, ο Κύριλλος Α΄ Λούκαρης, το σωτήριον έτος 1637 ανέβηκε στο θρόνο για έκτη φορά (!), μπορούμε να πούμε ότι ο βίος του Ιωακείμ Γ΄ υπήρξε ανώδυνος και ειρηνικός.
.......Τίτλος του, «Ο μεγάλος Πατριάρχης Ιωακείμ Γ΄ στον Μυλοπόταμο».
.......Ενας ελλόγιμος ποιητής και πεζογράφος, ο Θανάσης Γεωργιάδης, αφού μελέτησε πλήθος ντοκουμέντα, έκανε την υποχρεωτική επιλογή και τα περιέλαβε στο βιβλίο, προσθέτοντας και δικά του κείμενα.
.......Την έκδοση προλόγισε με επιστολή του προς το μοναχό Επιφάνιο, το σημερινό αναστηλωτή του Μυλοποτάμου, ο αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως Νέας Ρώμης και Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος Α΄, πρώτος και στο βραχύτατο κατ' αλφαβητική τάξη κατάλογο της Ενώσεως Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Μακεδονίας - Θράκης.
.......Θηρίον του Μυλοποτάμου
.......Ο Ιωακείμ Γ΄, όταν ήρθε σε σύγκρουση με την Αθήνα, την εκκλησία της Ρωσίας και τους Φαναριώτες, παραιτήθηκε από το αξίωμά του. Πήγε στο Αγιον Ορος και, στο Μυλοπόταμο (μετόχιον της Ιεράς Μονής Μεγίστης Λαύρας) εγκαταβίωσε επί δώδεκα συναπτά έτη.
.......Οταν αργότερα τον εξέλεξαν και πάλι Πατριάρχη, ανέβηκε στο θρόνο για δεύτερη φορά.
.......Κατά τη δεύτερη πατριαρχεία του, όπως διαβάζουμε στο βιβλίο, «… εργάστηκε για την ενότητα των ορθοδόξων εκκλησιών, και πρότεινε να ελαφρυνθούν οι νηστείες και να επιτρέπεται η ανάλωση αυγών και γάλακτος· να περιοριστούν χρονικά οι ακολουθίες· να αλλάξει η ενδυμασία των κληρικών…».
.......Πάντως, αν λάβουμε υπόψη μας ότι ένας άλλος μεγάλος Πατριάρχης, ο Κύριλλος Α΄ Λούκαρης, το σωτήριον έτος 1637 ανέβηκε στο θρόνο για έκτη φορά (!), μπορούμε να πούμε ότι ο βίος του Ιωακείμ Γ΄ υπήρξε ανώδυνος και ειρηνικός.
.......Στο Αγιον Ορος κέρδισε τον θαυμασμό και την αγάπη καλογήρων και
προσκυνητών με την ευρύτητα της μόρφωσής του, τον τρόπο της ζωής του και την
απίστευτη αντοχή του σε πεζοπορίες και ορθοστασίες κατά τις ολονυκτίες. Γι’
αυτό και οι μοναχοί τον τίμησαν με την προσωνυμία «Θηρίον του Μυλοποτάμου».
.......Παλαιότερα ο Μυλοπόταμος είχε χαρακτηριστεί «αριστοτέχνημα ποιητικώτατον και ωραιότατον». Σήμερα, όσοι προσκυνητές πλησιάζουν το ιερόν κελλίον, έχουν πίσω τους τον οξυκόρυφο Αθω, δεξιά και αριστερά τους τις μυθικές ακρογιαλιές της αγριμολόγου Αρτέμιδος και μπροστά τους το Αιγαίον Πέλαγος.
.......Προσκυνούν στο εκκλησάκι του Αγίου Ευσταθίου, ρίχνουν μια ματιά στον πύργο και τη βιβλιοθήκη, και κατεβαίνουν στην τραπεζαρία, όπου γεύονται τα δημιουργήματα μαγειρικής τέχνης του μοναχού Επιφάνιου.
.......Παλαιότερα ο Μυλοπόταμος είχε χαρακτηριστεί «αριστοτέχνημα ποιητικώτατον και ωραιότατον». Σήμερα, όσοι προσκυνητές πλησιάζουν το ιερόν κελλίον, έχουν πίσω τους τον οξυκόρυφο Αθω, δεξιά και αριστερά τους τις μυθικές ακρογιαλιές της αγριμολόγου Αρτέμιδος και μπροστά τους το Αιγαίον Πέλαγος.
.......Προσκυνούν στο εκκλησάκι του Αγίου Ευσταθίου, ρίχνουν μια ματιά στον πύργο και τη βιβλιοθήκη, και κατεβαίνουν στην τραπεζαρία, όπου γεύονται τα δημιουργήματα μαγειρικής τέχνης του μοναχού Επιφάνιου.
.......Δίπλα του στέκει επί
εικοσαετίαν ο δεύτερος τη τάξει, ο μοναχός Ιωακείμ. (Βλέπετε, τα ονόματα κάνουν
τη δική τους μακρά πορεία).
.......Πάνω από την πόρτα της τραπεζαρίας η καλλιγραφημένη επιγραφή λέει: «Η τράπεζα αύτη ου μόνον αισθητή αλλά και πνευματική. Μετά γαρ το όψον λέγεται ψαλμός και μετά το πόμα ύμνος».
.......Το αισθητή σημαίνει των αισθήσεων, το όψον είναι η τροφή, και το πόμα ευλογημένος οίνος μυλοποταμινός «αρμόζων κεκοπωμένοις διά πεζοπορίαν πολλήν»…
.......Πάνω από την πόρτα της τραπεζαρίας η καλλιγραφημένη επιγραφή λέει: «Η τράπεζα αύτη ου μόνον αισθητή αλλά και πνευματική. Μετά γαρ το όψον λέγεται ψαλμός και μετά το πόμα ύμνος».
.......Το αισθητή σημαίνει των αισθήσεων, το όψον είναι η τροφή, και το πόμα ευλογημένος οίνος μυλοποταμινός «αρμόζων κεκοπωμένοις διά πεζοπορίαν πολλήν»…
Μέγας Ιεράρχης, μέγας Πατριώτης....
ΑπάντησηΔιαγραφή