843
Εκπρόσωποι των μονών του Αθω πηγαίνουν στην Κωνσταντινούπολη για να εορτάσουν την αποκατάσταση της λατρείας των εικόνων.
883
Πρώτο αυτοκρατορικό προνόμιο για τον Αθω από τον Βασίλειο Α΄ τον Μακεδόνα.
908
Ο Αθως γίνεται ανεξάρτητος από τα κοινόβια που βρίσκονταν εκτός της χερσονήσου. Μαρτυρείται για πρώτη φορά η ύπαρξη ενός πρώτου, αρχηγού και εκπροσώπου των μοναχών.
941-2
Η πρώτη γνωστή βασιλική επιχορήγηση για τους μοναχούς του Αθω από τον Ρωμανό Α΄ Λακαπηνό: ένα χρυσό νόμισμα το χρόνο για κάθε μοναχό.
943
Καθορίζεται από τις αρχές το σύνορο ανάμεσα στην Ιερισσό και την μοναστική κοινότητα του Αθω.
957
Ο όσιος Αθανάσιος πηγαίνει στο Όρος και ιδρύει τη μονή που αργότερα θα γίνει η Μεγίστη Λαύρα, το πρώτο κοινόβιο, χάρη στα λάφυρα της Κρήτης (961) και τις δωρεές του αυτοκράτορα Νικηφόρου Φωκά.
972
Ο αυτοκράτορας Ιωάννης Τζιμισκής και οι μοναχοί του Αθω υπογράφουν το πρώτο τυπικό της μοναστικής κοινότητας, τον περίφημο Τράγο, με τον οποίο εισάγεται επίσημα το κοινοβιακό σύστημα στο όρος, παράλληλα προς τα ερημητήρια.
1045
Ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος Θ' Μονομάχος υπογράφει το δεύτερο τυπικό του Άθω, ο οποίος αποκαλείται για πρώτη φορά επίσημα Αγιον Όρος. Υπάρχουν τρία μεγάλα κοινόβια, η Μεγίστη Λαύρα, η μονή Ιβήρων και το Βατοπέδι.
πριν το 1142
Έχει ήδη ιδρυθεί μονή που κατοικείται από Ρώσους μοναχούς.
1198
Η μονή Χιλιανδαρίου παραχωρείται στους Σέρβους. Τον 13ο αιώνα η μονή Ζωγράφου θα κατοικηθεί αποκλειστικά από βουλγάρους.
1205
Βραχύχρονη κατάληψη του Αγίου Όρους από τους Λατίνους της Δ΄ Σταυροφορίας.
1307-1309
Το Όρος λεηλατείται και καταστρέφεται από τους Καταλανούς.
1312
Ο Ανδρόνικος Β΄ Παλαιολόγος και ο πατριάρχης Νήφων νομοθετούν ότι η εκλογή του πρώτου θα επικυρώνεται από τον πατριάρχη. Παράλληλα, σε επίλεκτους Αγιορείτες επικρατεί ο ησυχασμός, μυστικιστική πρακτική που επιδιώκει την επαφή του πιστού με το θείο δια της προσευχής και της εμφάνισης του θείου φωτός.
1345
Ο Σέρβος κράλης Στέφανος Dusan καταλαμβάνει τις Σέρρες και το Αγιον Όρος το οποίο και θα επισκεφθεί οικογενειακώς.
1371
Οι Βυζαντινοί επανέρχονται στην Ανατολική Μακεδονία (και το Αγιον Όρος) μετά την ήττα των Σέρβων στην Μαρίτζα.
1374
Ιδρύεται η μονή Διονυσίου από τον αυτοκράτορα της Τραπεζούντας Αλέξιο Γ΄ Μεγάλο Κομνηνό.
1383
Οι Οθωμανοί καταλαμβάνουν το Αγιον Όρος, με το οποίο είχαν επαφές προηγουμένως. Πρώτη σύντομη τουρκοκρατία.
1403
Μετά την ήττα των Οθωμανών στην Αγκυρα, το Αγιον Όρος επιστρέφει με συνθήκη στη βυζαντινή κυριαρχία.
1406
Το τρίτο τυπικό του Αγίου Όρους που εξέδωσε ο Μανουήλ Β΄ Παλαιολόγος.
1424
Αντιπροσωπεία Αγιορειτών προσκυνά τον σουλτάνο Μουράτ στην Αδριανούπολη. Αρχίζει η δεύτερη και μακροχρόνια Τουρκοκρατία.
1498 περίπου
Σύνταξη του λεγόμενου «Τυπικού του Μανουήλ Β΄ Παλαιολόγου του 1394».
1541
Ίδρυση της μονής Σταυρονικήτα από τον πατριάρχη Ιερεμία Α΄.
1569
Δήμευση της ακίνητης περιουσίας όλων των μονών της οθωμανικής επικράτειας από τον σουλτάνο Σελίμ Β΄.
1593
Τελευταία μνεία του θεσμού του Πρώτου ως ανωτάτης διοικητικής και πνευματικής αρχής των Αθωνιτών. Η Μεγάλη Σύναξις των Καρεών καθιερώνεται ως ανώτατη αρχή διαχειρίσεως των κοινών αγιορειτικών υποθέσεων.
1749
Ίδρυση της Αθωνιάδος Σχολής.
1754
Εμφάνιση του πνευματικού κινήματος των Κολλυβάδων.
1783
Έκδοση του Τυπικού του πατριάρχη Γαβριήλ Δ΄.
1821 Μάϊος
Κήρυξη της Ελληνικής Επαναστάσεως στις Καρυές.
1860
Απόπειρα παρεμβάσεως από την οθωμανική κυβέρνηση στο εσωτερικό καθεστώς διοικήσεως του Αγίου ΄Ορους με τη σύνταξη Καταστατικού Χάρτου από τον διοικητή της Θεσσαλονίκης Χουσνή πασά.
1863
Δήμευση των μετοχίων της Ρουμανίας από την κυβέρνηση του Αλεξάνδρου Κούζα.
1873
Δραστικός περιορισμός των εσόδων των μετοχίων της Βεσσαραβίας και το Καυκάσου από τη ρωσική κυβέρνηση.
1912
Έγκριση των νέων Γενικών Κανονισμών λειτουργίας του Αγίου Όρους που συντάχθηκαν από τον πατριάρχη Ιωακείμ Γ΄ και τους Αγιορείτες.
1912 Νοέμβριος
Απελευθέρωση του Αγίου Όρους από τον ελληνικό στόλο.
1913
Ψήφισμα των Αγιορειτών με το οποίο κηρύσσεται το αυτοδιοίκητο του μοναστηριακού πολιτεύματος μέσα στα όρια της Ελληνικής επικράτειας.
1926
Ψήφιση του ισχύοντος Καταστατικού Χάρτου του Αγίου Όρους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου