Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2011

291 - Ο τρόπος οργάνωσης της Αθωνικής Πολιτείας, οδηγός για την έξοδο από την κρίση

Σε μια περίοδο κρίσης, που συμπυκνώνει δεκαετίες πορείας δομημένης στη βάση ενός στρεβλού διοικητικού και αναπτυξιακού μοντέλου, η αναφορά στις συντεταγμένες που καθόρισαν τον τρόπο ζωής της μοναστικής Αθωνικής Πολιτείας είναι εξόχως ενδιαφέρουσα. Η επίμαχη χρονική περίοδος, που βρίσκεται στο επίκεντρο των επιστημονικών σας αναζητήσεων και μελετών, είναι πρόκληση για όλους μας καθώς παρουσιάζει δεδομένα με εμφανείς αναλογίες προς τη σημερινή κρίση που διαπερνά την ελληνική αλλά και την παγκόσμια κοινωνία.

Η εδαφική συρρίκνωση, εξ αιτίας των κατακτήσεων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, αλλά και οι πειρατικές επιδρομές και λεηλασίες, είχαν καταστήσει το οικονομικό και κοινωνικό περικείμενο της εποχής σε κατάσταση προϊούσας αποσύνθεσης. Παρόλα αυτά η Κοινότητα του Αγίου Όρους, αν και αποστερημένη από πόρους και εξαντλημένη από φορολογία και δημεύσεις, επιβίωσε χάρη στην εξαιρετική προσαρμοστική ικανότητα στα νέα δεδομένα με εσωτερική ανασυγκρότηση και έντονη πνευματική ανάταση. Η έξοδος από την κρίση για την Αθωνική Πολιτεία, δεν διασώζει μόνο τη Μοναστική παράδοση και κληρονομιά αλλά, αναδεικνύει επίσης τον δυναμικό και αδιάκοπα ανανεούμενο ιστορικό ορίζοντα του μοναστικού τρόπου οργάνωσης.

Εξαιρετική η έμπνευση των οργανωτών του Συνεδρίου να αναδείξουν μια περίοδο που διατηρεί αμετάπτωτη την επικαιρότητά της. Σε καιρούς πολιτιστικά στείρους και με ασαφή πολιτικά κριτήρια να επικαθορίζουν συχνά τις εξελίξεις, η αναφορά σε μια ιστορική περίοδο που προβάλλει, μαζί με τον τόπο, και τον τρόπο βίου και οργάνωσης, συμβάλλει στην ισχυροποίηση της ιστορικής συνείδησης και στην άμβλυνση της πολιτικής πλάνης.


Αυτά ελέχθησαν σήμερα κατά τον Χαιρετισμό του Υφυπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Μάρκου Μπόλαρη στο Στ΄ Διεθνές Συνέδριο «Το Άγιον Όρος στο 15ο και 16ο αιώνα»

2 σχόλια:

  1. Ανώνυμος25/11/11, 10:38 μ.μ.

    Δεν μπορείς να επικαλείσαι την Αγιορείτικη παράδοση και κληρονομιά που βασίζονται στο Ευαγγέλιο και δεν είναι παρά βίωση και εφαρμογή τών όσων δίδαξε ο Χριστός και την ίδια ώρα να υπογράφεις μνημόνια, να υποδουλώνεις την χώρα σου στις τράπεζες και ως αρμόδιος υφυπουργός Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, να κόβεις επιδόματα από ασθενείς και αναπήρους, να κλείνεις κλινικές και νοσοκομεία και να στερείς τα φτωχότερα στρώματα της κοινωνίας από στοιχειώδη και αξιοπρεπή ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Υποκρισία, αδιαφορία και αναισθησία σε συσκευασία του ενός!!! Αναρωτιέμαι πως αντέδρασε (αν αντέδρασε...) το ακροατήριό του.

    Χρήστος Μ.
    ΥΓ Το παραπάνω σχόλιο δεν είναι πολιτικό. Την υποκρισία του σχολίασα και όχι την πολιτική του άποψη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Προσκυνητής στον τόπο μου26/11/11, 10:22 π.μ.

    Απορώ με το θράσος του κ. Μπολαρη . Έχει υπογράψει όλα τα μνημόνια, είναι από τα ποιο υπάκουα παιδία των κατοχικών κυβερνήσεων, έχει συνυπογράψει αποφάσεις κατά της εκκλησιάς, δεν έχει αρθρώσει ούτε μια πρόταση για τα όσα βιώνει ο λαός μας. Και παρόλα αυτά έρχεται στο Άγιο Όρος σαν να μην συμβαίνει τίποτα , παρευρίσκεται σε συνέδρια σαν και αυτό (δίνει μάλιστα και συμβουλές) και φαντάζομαι ότι ρίχνει και το δύευρω στο παγκάρι πριν μπει στην εκκλησία.
    Θα καταθέσω την ταπεινή μου γνώμη ….. το πρόβλημα δεν είναι του Μπόλαρη ή του όποιου Μπόλαρη, το πρόβλημα είναι αυτών που τους καλούν και θέλουν οπωσδήποτε στα συνέδρια τους να υπάρχει μια κυβερνητική γλάστρα .
    Γιατί πατέρες μου και διοργανωτές (Αγιορειτική Εστία) ?
    Ποια αδήριτη ανάγκη σας οδηγεί να τους καλείται όλους αυτούς τους προσκυνημένους ?
    Σε ποιο σοβαρό συνέδριο σε άλλη χώρα είδατε να γίνεται αυτό το καραγκιοζλίκι, να παρελαύνουν διάφοροι «επίσημοι» να λένε δέκα μπούρδες (που τις έγραψε κάποιος γραμματικός τους) και να εξαφανίζονται αφού βγάλουν τις σχετικές φωτογραφίες?

    Και για να μην ξεχνιόμαστε και νομίζουμε ότι όλα είναι ίδια και τώρα και παλαιοτέρα, σας θυμίζω τα λόγια του Αρχιεπισκόπου Χρύσανθου όταν εκκλήθει να ορκίσει την κατοχική κυβέρνηση Τσολάκογλου το 1941
    ………..« Δεν μπορώ να ορκίσω Κυβέρνηση προβληθείσα από τον εχθρό, εμείς γνωρίζουμε ότι τις Κυβερνήσεις τις ορίζει ο λαός ή ο Βασιλεύς. Εδώ τώρα ούτε ο λαός εψήφισε την Κυβέρνηση, ούτε ο Βασιλεύς την όρισε. Πως ζητάτε να ορκίσω Κυβέρνηση υποδειχθείσα υπό του εχθρού; Δια να είναι όργανό των; »
    Με απλά λόγια σεβαστοί πατέρες και διοίκηση της Αγιορειτικής Εστίας νομιμοποίητε με τις κινήσεις σας αυτές εκείνους που στρέφονται ενάντια στον λαό . Και ναι μεν εσείς μπορείτε να λέτε «….. ε και τι έγινε εγώ ή εμείς δεν έχουμε πρόβλημα.»
    Να είστε βέβαιοι ότι ο ιστορικός «δικαστής» του μέλλοντος θα σας βρει σε όποιο σκονισμένο ράφι και να βρίσκονται τα πρακτικά του συνέδριου σας έστω και αν έχουν περάσει πολλά πολλά χρονιά από την εκδημία σας.

    Προσκυνητής στον τόπο μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή