Εισήγηση στο 4ο Διεθνές Επιστημονικό Εργαστήριο της Αγιορειτικής Εστίας, που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα Στέφανος Δραγούμης του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, το Σάββατο 7 και την Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2019.
Αναστάσιος Ντούρος
Διευθυντής της Αγιορειτικής Εστίας
No woman’s land. Η άγνωστη αποστολή στο Άγιον Όρος και τα Μετέωρα
το 1929, από μικρή ομάδα Αμερικανών καλλιτεχνών – περιηγητών.
Περίληψη
Το 1929, τριμελής ομάδα προερχόμενη από την Αμερική, καταφθάνει στην Ελλάδα με σκοπό την περιήγηση και καταγραφή (φωτογραφική και κινηματογραφική) των δύο μεγαλύτερων μοναστικών κέντρων της χώρας: του Αγίου Όρους και των Μετεώρων. Η ομάδα αποτελούνταν από τον Ρώσο εμιγκρέ, ζωγράφο, εξερευνητή και με ιδιαίτερα επικοινωνιακά χαρίσματα, Vladimir Perfilieff, τον φωτογράφο, ταλαντούχο κινηματογραφιστή και μετέπειτα βραβευμένο με Όσκαρ, Floyd Crosby και τον αρχιτέκτονα και απόφοιτο του Πανεπιστημίου Princeton, Gordon McCormick.
Το 1929, τριμελής ομάδα προερχόμενη από την Αμερική, καταφθάνει στην Ελλάδα με σκοπό την περιήγηση και καταγραφή (φωτογραφική και κινηματογραφική) των δύο μεγαλύτερων μοναστικών κέντρων της χώρας: του Αγίου Όρους και των Μετεώρων. Η ομάδα αποτελούνταν από τον Ρώσο εμιγκρέ, ζωγράφο, εξερευνητή και με ιδιαίτερα επικοινωνιακά χαρίσματα, Vladimir Perfilieff, τον φωτογράφο, ταλαντούχο κινηματογραφιστή και μετέπειτα βραβευμένο με Όσκαρ, Floyd Crosby και τον αρχιτέκτονα και απόφοιτο του Πανεπιστημίου Princeton, Gordon McCormick.
Το αποτέλεσμα του περιπετειώδους ταξιδιού τους, ήταν καλά κρυμμένο για πολλά χρόνια, στα συρτάρια του Τμήματος Τέχνης και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Princeton, αλλά η πρόσφατη μετακόμιση μέρους του αρχείου, έφερε στο φως έναν σπουδαίο θησαυρό: 256 ασπρόμαυρες εκτυπωμένες φωτογραφίες, 82 φωτογραφίες σε γυάλινες πλάκες (κάποιες από τις οποίες επιχρωματισμένες) και κινηματογραφικό υλικό διάρκειας 33 λεπτών.
Το μεγαλύτερο μέρος του φωτογραφικού υλικού, είναι αφιερωμένο στο Άγιον Όρος. Υπάρχει ωστόσο και ένας μεγάλος αριθμός φωτογραφιών από τα Μετέωρα και την γύρω περιοχή, ενώ ελάχιστες είναι οι φωτογραφίες από την Αθήνα και την Θεσσαλονίκη. Σε αντίθεση με το κινηματογραφικό υλικό, στο οποίο παρουσιάζονται κυρίως σκηνές από τα Μετέωρα και την ευρύτερη περιοχή. Σκοπός του ταξιδιού τους, ήταν να περιηγηθούν και να καταγράψουν μέσω της κάμερας τους την άγνωστη ζωή των δύο πολιτειών στις οποίες οι μοναδικοί κάτοικοι τους είναι άνδρες μοναχοί, έτσι ώστε να έχουν την δυνατότητα να το παρουσιάσουν αργότερα στην Αμερική, με απώτερο στόχο την δημιουργία εντυπώσεων και όχι την καταγραφή στοιχείων που αφορούν την παράδοση, την τέχνη, την αρχιτεκτονική ή την θρησκευτική ζωή. Στο πνεύμα αυτό, εντάσσεται και η σκηνοθετημένη συνάντηση τους με ερημίτη αγιορείτη αναχωρητή, ο οποίος τους υποδέχεται στην είσοδο της βραχώδους σπηλιάς που ζούσε.
Πηγή: Οπτικοακουστικό υλικό από τις εργασίες του 4ου Διεθνούς Επιστημονικού Εργαστηρίου της Αγιορειτικής Εστίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου