Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου 2013

3540 - Οι 7 θαυματουργές εικόνες της Παναγίας στην Iερά Μονή Βατοπαιδίου



κτς π τ στορικ κα καλλιτεχνικ νδιαφέρον πο παρουσιάζουν, ο θρησκευτικς εκόνες εναι κα ντικείμενα λατρείας, φο σ ατς φανερώνεται πόσταση τν εκονιζομένων προσώπων. Κατ συνέπεια δύναμη τς εκόνας πηγάζει π τν χάρη το εκονιζομένου, ποία μ τν σειρά της προέρχεται π τν Θεό.  ν κα λες ο εκόνες ντανακλον χάρη, κάποιες θεωρονται θαυματουργές, διότι χάρη τους πρξε κάποτε ναργέστερη, κα μάλιστα σ περιπτώσεις μεγάλης νάγκης τν πιστν ντιθέτως βρεως, πότε χάρη μετετράπη σ τιμωρία.
Μεταξ τν πολλν θαυματουργν εκόνων πο φυλάσσονται στς γιορειτικς μονς ο περισσότερες νήκουν σφαλς στν Θεοτόκο, δεδομένης τς διαίτερης σχέσεως το  θωνα μ τν Παναγία.  Μον Βατοπαιδίου κατέχει τν μεγαλύτερο ριθμ εκόνων τς Θεοτόκου, ο ποες εναι γνωστς μ διάφορες νομασίες.

Παναγία Βηματάρισσα
Παναγία Βηματάρισσα Κτητόρισσα εναι «φέστιος» εκόνα τς Μονς Βατοπαιδίου κα εναι τοποθετημένη στ σύνθρονο το  ερο Βήματος το καθολικο τς Μονς. Κατ τν παράδοση,   ρκάδιος, γις το Μεγάλου Θεοδοσίου το ατοκράτορα, ερισκόμενος σ ναυάγιο, μεταφέρθηκε στν στερι κάτω π μία βάτο, μ θαυματουργικ πέμβαση τς Θεοτόκου, στν περιοχ που ργότερα θ κτιζόταν Μον Βατοπαιδίου, κα κε βρκε ατν τν εκόνα τς Παναγίας.
Μ τν εκόνα ατ σχετίζεται να θαμα πο γινε τν 10ο αώνα. ταν  ραβες πειρατς πέδραμαν στν Μονή, εροδιάκονος Σάββας πρόλαβε κα ριξε τν εκόνα τς Παναγίας στ πηγάδι το  ερο Βήματος μαζ μ τν σταυρ το Μεγάλου Κωνσταντίνου κα μία λαμπάδα ναμμένη πο πάντοτε καιγε μπροστ στν εκόνα τς Παναγίας. Δν πρόλαβε μως διος ν διασωθε, γιατί ο πειρατς τν συνέλαβαν κα τν πούλησαν αχμάλωτο στν Κρήτη. ταν μετ βδομήντα χρόνια λευθερώθηκε Κρήτη π τος πειρατές, π Νικηφόρου Φωκ το ατοκράτορα, λευθερώθηκε κα σιος Σάββας κα πέστρεψε πέργηρος στν Μονή.  κε πέδειξε στν τότε γούμενο τς Μονς Νικόλαο ν νοίξουν τ πηγάδι, που – το θαύματος! – βρκαν τν εκόνα κα τν σταυρ ρθια πάνω στ νερ κα τν λαμπάδα ναμμένη, πως τν εχε νάψει πρν π βδομήντα χρόνια! Συνέβη δηλαδ διπλ θαμα· τ ερ ντικείμενα πο εχαν πέσει μέσα στ νερ δν καταστράφηκαν, π θαμα κα πρόνοια τς Παναγίας, κα λαμπάδα καιγε βδομήντα χρόνια χωρς ν ξαντλται!
κτοτε ες νάμνησιν το θαύματος, ψάλλεται Παρακλητικς Κανόνας πρς τν  περαγία Θεοτόκο κάθε Δευτέρα πόγευμα, κα κάθε Τρίτη τελεται στ καθολικ Θεία Λειτουργία, ν σ λες τς λιτανεες τς Μονς πρωτοστατε ατ εκόνα τς Παναγίας.  ορτάζεται διαίτερα τν Τρίτη της Διακαινησίμου, που κα γίνεται μεγάλη λιτανεία γύρω π τν Μον πρς τιμ τς εκόνας.

Παναγία Παραμυθία
Παλι πρχε συνήθεια, βγαίνοντας ο πατέρες π τ καθολικ ν σπάζονται ατ τν εκόνα κα γούμενος ν παραδίδει τ κλειδι τς μονς στν θυρωρό. παράδοση ναφέρει τι μία μέρα στ βυζαντιν κόμη χρόνια, δίνοντας χούμενος στν θυρωρ τ κλειδι κουσε τ ξς λόγια π τν εκόνα: “Μ  νοίγετε σήμερα τς πύλες τς μονς, λλ νεβετε στ τείχη κα διξτε τος πειρατές”. φων πανέλαβε γι δεύτερη φορ τ δια λόγια. Στρέφοντας τ βλέμμα του πρς τ κε γούμενος εδε τ βρέφος ν πλώνει τ χέρι τους κα ν σκεπάζει τ στόμα τς μητέρας του λέγοντας: “Μ μεριμνς Μητέρα, γι ατος τος μαρτωλούς. φησέ τους ν τιμωρηθον π τος πειρατές, τος ξίζει”. λλ Παναγία πιάνοντας τ χέρι το Χριστο κα στρέφοντας λαφρ τ κεφάλι πανέλαβε τ δια λόγια. Ο μοναχο μέσως τρεξαν στ τείχη κα διαπίστωσαν τι πειρατς εχαν περικυκλώσει τν μον κα περίμεναν τ νοιγμα τς πύλης γι ν τν λεηλατήσουν. ξ ατίας μως τς θαυματουργς πεμβάσεως τς Παναγίας μον σώθηκε. εκόνα κτοτε διατήρησε τς τελευταες κινήσεις τν θείων προσώπων.

Παναγία σφαγμένη
θαυματουργ ατ εκόνα εναι τοιχογραφία το 14ου αώνα κα βρίσκεται στν νάρθηκα το παρεκκλησίου το γίου Δημητρίου, τ ποο εναι νσωματωμένο ες τ Καθολικν τς ερς Μεγίστης Μονς Βατοπαιδίου.
π τ “Προσκυνητάριον το Βατοπαιδίου” ες τ κεφάλαιον “Περ τς ερς Εκόνος τς σφαγμένης κα το παρ’ ατς ξαισίου τερατουργήματος” μαθαίνουμε τ στορικό: νας εροδιάκονος κα κκλησιάρχης το καθολικο, λόγ το διακονήματός του, φθανε στν τράπεζα κάθε μέρα μ καθυστέρηση. Κάποτε τραπεζάρης ρνήθηκε ν το δώσει φαγητ λόγ τς καθυστερήσεως. εροδιάκονος γανακτισμένος πέστρεψε στν να κα επε τ ξς μπροστ στν εκόνα: “Μέχρι πότε θ σ πηρετ κα θ κοπιάζω κι σ δν θ μεριμνς οτε γι τν τροφή μου;” Κα παίρνοντας να μαχαίρι τ κτύπησε στ πρόσωπο τς Παναγίας, π τ ποο, σν ν ταν ζωντανό, ρχισε ν τρέχει αμα, ν ατς τυφλώθηκε κι πεσε κάτω σν τρελός. Στν κατάσταση ατ μεινε τρία χρόνια πέναντι π τν εκόνα κλαίγοντας κα παρακαλώντας τν Παναγία ν τν συγχωρέσει. Μετ τν παρέλευση τριν τν μφανίστηκε Παναγία στν γούμενο κα το νήγγειλε τι χαρίζει τν γεία στν τολμηρ εροδιάκονο λλ τ χέρι πο διέπραξε τν εροσυλία θ τιμωρηθε. Πράγματι ταν πέθανε, στν νακομιδ το λειψάνου του ντίθετα μ λο του τ σμα πο εχε λιώσει τ δεξί του χέρι παρέμενε ναλλοίωτο κα φυλάσσεται τσι ς σήμερα.Κάποτε νας ερέας πισκέπτης τς μονς μφισβήτησε τ θαμα, λλ ταν βαλε τ δάχτυλο στ σημεο τς πληγς ρχισε μέσως ν τρέχει αμα. ερέας ντρομος δν πρόλαβε ν βγε π τ καθολικ κα πεσε νεκρός.

Παναγία λαιοβρύτισσα
εκόνα ατ χρονολογεται στν 14ο αώνα κα βρίσκεται στ δοχει τς μονς.  π κε μεταφέρεται στ καθολικ τν Παρασκευ τς Διακαινησίμου, μέρα κατ τν ποία ορτάζει. παράδοση ναφέρει τ ξς θαμα· Σ μία περίοδο λλείψεως λαδιο στν μονή, σιος Γεννάδιος, δοχειάρης τς μονς, ρχισε ν ξοικονομε τ λάδι δίνοντας μόνο γι χρήση τς κκλησίας.  μάγειρας μως διαμαρτυρήθηκε στν γούμενο, κα τελευταος διέταξε τν σιο ν δίνει φειδς λάδι στν δελφότητα, λπίζοντας στν πρόνοια τς Κυρίας Θεοτόκου. ταν μία μέρα πγε στ δοχει σιος Γεννάδιος, εδε τ λάδι ν ξεχειλίζει π τν λάρνακα κα ν χει φθάσει ς τν πόρτα.  κτοτε εκόνα χει μία θαυμάσια εωδία.

Παναγία Πυροβ(ο)ληθεσα
Πρόκειται γι τοιχογραφία πο βρίσκεται στ πέρθυρο τς ξωτερικς πύλης τς μονς. Κατ τ 1822 μία μάδα Τούρκων πλιτν φθασε στν μονή, κα νας π ατούς, βλέποντας τν εκόνα, τν πυροβόλησε μ μία σφαίρα πο τρύπησε τ δεξ χέρι τς Παναγίας. ποτέλεσμα ατς τς πράξεώς του ταν ν παραφρονήσει διος κα ν κρεμασθε σ μία λι μπροστ στν μονή. Βλέποντας ο λλοι Τορκοι τν θεία τιμωρία φοβήθηκαν κα γκατέλειψαν μέσως τν μονή. πιπλέον, ρχηγς το ποσπάσματος, ταν πληροφορήθηκε τν πράξη το στρατιώτη, πο ταν νιψιός του, διέταξε ν μν τν θάψουν, λλ ν τν φήσουν ταφο ς κακοργο

Παναγία Παντάνασσα
θαυματουργ ατ εκόνα εναι φορητή το 17ου α. κα βρίσκεται στ ριστερ προσκυνητάρι το βορειανατολικο κίονα το Καθολικο τς Μονς Βατοπαιδίου. Σύμφωνα μ φηγήσεις συγχρόνων Γερόντων τς Μονς, τ πρτο δεγμα τι εκόνα χει διαίτερη χάρη εναι τ ξς γεγονός· Μία μέρα νας νέος μπκε στν να κα πηγαίνοντας ν προσκυνήσει τν εκόνα, στραψε ξαφνικ τ πρόσωπο τς Παναγίας κα μία όρατη δύναμη τν ριξε καταγς. Μόλις συνλθε, ξομολογήθηκε μ δάκρυα στος πατέρες τι ζοσε μακρυ π τν Θε κα πιδιδόταν στν μαγεία.  τσι θαυματουργικ πέμβαση τς Θεοτόκου πεισε τν νέο ν λλάξει ζω κα ν γίνει νθρωπος θεοφοβούμενος.
εκόνα ατ χει πίσης τν διότητα κα τν εδικ χάρη π τν Θε ν θεραπεύει τν φοβερ σθένεια το καρκίνου. Εναι γνωστς ναρίθμητες περιπτώσεις καρκινοπαθν πο χουν θεραπευθε στς μέρες μας, μετ π παράκληση μπροστ στν Παναγία τν Παντανάσσα.

Παναγία ντιφωνήτρια
Πρόκειται γι τοιχογραφία στν χρο το «μεσονυκτικο» το καθολικο. νομάσθηκε τσι γιατί π ατ τν εκόνα κούσθηκε μία φων (ντιφώνησε). παράδοση ναφέρει τι πισκέφθηκε κάποτε τν μον βασίλισσα Πλακιδία, κόρη το Μ. Θεοδοσίου. ν προχωροσε μ σκοπ ν μπε στ καθολικ π τν πλάγια μικρ πόρτα, κουσε μία φων πο προερχόταν π τν εκόνα· «Στάσου κα μν προχωρες, γιατί τόλμησες ς γυναίκα κα λθες σ’ατ τν τόπο;». ντρομη τότε βασίλισσα ζήτησε συγχώρεση π τν Παναγία κα ναχώρησε μέσως π τ γιον ρος. Ες νάμνησιν ξ λλου το θαύματος κείνου νήγειρε μ δικά της ξοδα τ παρεκκλήσιο το γίου Δημητρίου.





2 σχόλια:

  1. Ας μιλήσουμε ξεκάθαρα. Τι μου λέτε για σοκολάτα και βανίλια και καραμέλα. Τη γλύκα της ιεροκατάκρισης δεν την έχει κανένα. Βλέπουμε ως μήνυμα από τον Θεό το πως θα πετάξει ένα κουνούπι. Αλλά δεν πιθανολογούμε καν ότι ήταν μήνυμα από τον Θεό το "Χαμόγελο από την αιωνιότητα." Πρόκειται για κάτι που έλαβε χώρα τον καιρό που φούντωσε το ρεύμα κατά του γ. Εφραίμ. Εκεί δεν είδαμε ότι αυτό μπορεί ήταν μήνυμα από τον Θεό, μιας και ο γ. Ιωσής ήταν στην υπακοή του γ. Εφραίμ. Αλλά αυτό το χαμόγελο μας χάλασε το "γλυκό".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. (Παναγια παραμυθια) Μα γινεται ο χριστος να ειπε τετοια πραγματα για τους μοναχους;

    ΑπάντησηΔιαγραφή