Πέμπτη, 29 Δεκεμβρίου 2011

481 - Ένας χρόνος ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ


.........Μια από τις σημαντικότερες ιστοσελίδες με Αγιορειτικό περιεχόμενο, ο ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ, συμπλήρωσε ένα χρόνο παρουσίας στο διαδίκτυο.
.........Το ιστολόγιο που διαχειρίζονται φίλοι της Καλύβης Αγίου Ακακίου της Σκήτης Καυσοκαλυβίων Αγίου Όρους, πραγματεύεται θέματα αγιορειτικής πνευματικότητας, ιστορίας, παράδοσης και τέχνης.
.........Οι Αγιορειτικες μνήμες, οι οποίες επανειλημμένα αναδημοσίευσαν κείμενα του ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ εύχονται καλή συνέχεια προς όφελος των φιλοαγιορειτών και όχι μόνο.

480 - Αλέκος Αλαβάνος: Ας αφήσουμε το Όρος στην ηρεμία του

Αναδημοσίευση από το 11ο Τεύχος του περιοδικού Άρδην (Δεκέμβριος 97-Ιανουάριος 98)


.........Μια έντονη και οξεία συζήτηση άναψε πριν λίγο καιρό στην Ελλάδα για το θέμα του άβατου του Αγίου Όρους, με αφορμή από τη μια την άρνηση των γυναικών υπουργών Εξωτερικών της Σουηδίας και Φιλανδίας - χωρίς την κάλυψη των κυβερνήσεών τους - να δεχθούν την προσάρτηση δήλωσης για το ειδικό καθεστώς του Αγίου Όρους στη συνθήκη του Άμστερνταμ και από την άλλη την επιστολή 35 ευρωβουλευτών από όλες τις χώρες να προχωρήσει η υιοθέτηση αυτής της δήλωσης.
.........Με πολεμικά ανακοινωθέντα και εισαγγελικό λόγο άνοιξε μία μεγάλη επίθεση ενάντια σε όσους υπερασπίσθηκαν το ειδικό καθεστώς του Αγίου Όρους. Η επιβίωσή του εμφανίσθηκε ως απολίθωμα της θρησκευτικής κυριαρχίας, ως μία μεγάλη μάχη που εδώ και αιώνες θα έπρεπε να έχει δώσει με επιτυχία ο διαφωτισμός. Η κατάργησή του θεωρήθηκε ως μία μεγάλη επιτυχία - όχι μόνο στο επίπεδο των συμβόλων - του γυναικείου κινήματος και της παγκόσμιας εκστρατείας για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
.........Είναι όμως τόσο απλά τα πράγματα; Πώς διαμορφώνεται στο ειδικό καθεστώς η θέση της αριστεράς; Αξίζει να προβληματισθούμε σε μία σειρά ερωτήματα, χωρίς ατμόσφαιρα σύγκρουσης μέχρι θανάτου, χωρίς τον γνωστό διαχωρισμό σε "καλούς" και "κακούς" που πάντα εξάτμιζε κάθε χυμό στις συζητήσεις μέσα στην Αριστερά, με σεβασμό στις διαφορετικές γνώμες, που πιθανά να εκφράζουν και διαφορετικές πλευρές μιας αντιφατικής και όχι τόσο ισοπεδωμένης πραγματικότητας.
.........Ερώτημα πρώτο, λοιπόν: Μπορούμε να αντιμετωπίζουμε το θέμα του ειδικού καθεστώτος του Αγίου Όρους απόλυτα και αποκλειστικά μέσα από τη σκοπιά του φεμινισμού;
.........Η γνώμη μου είναι πως όχι. Δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται μόνο μέσα απο τη σκοπιά των γυναικών το ειδικό καθεστώς, που είναι ένα διεθνές θέμα με ιστορία διεθνών συνθηκών πίσω του (Συνθήκες Βερολίνου, Σεβρών, Λωζάννης, Προσχώρησης της Ελλάδας στις Ευρωπαϊκές Κοινότητες). Το ειδικό καθεστώς εξάλλου, δεν περιορίζεται στο άβατο αλλά έχει πολλαπλές και ουσιαστικότατες ρυθμίσεις (Αυτοδιοίκητο, σύνορα, ιθαγένεια, φορολογία). Ας σκεφτούμε το Άγιον Όρος, στις συνθήκες ελεύθερης διακίνησης κεφαλαίων και προσώπων της Ε.Ε. χωρίς την προστασία του ειδικού καθεστώτος, πόσο γρήγορα θα εξελισσόταν όπως οι υπόλοιπες παραλίες της Χαλκιδικής με τις τουριστικές πολυεθνικές, τις καντίνες και τις ενοικιαζόμενες ομπρέλες.
.........Δεύτερο: Το γυναικείο ή άλλα απελευθερωτικά κινήματα πρέπει να σηκώνουν τα χέρια μπροστά στη θρησκεία ή την Εκκλησία;
.........Ασφαλώς όχι. Υπάρχουν πολλά πεδία διαφορών, εκεί που ορισμένες ανελαστικές θρησκευτικές παραδόσεις περνάνε μέσα στη σύγχρονη ζωή σε θέματα όπως είναι ο έλεγχος των γεννήσεων, οι αμβλώσεις, η θρησκευτική εκπαίδευση, ο πολιτικός γάμος, η ταφή των νεκρών. Δεν είναι χώρος σύγκρουσης μία χωροταξικά περιορισμένη, μακραίωνη, όμως, ιστορική, πολιτιστική και θρησκευτική εστία όπως είναι το Άγιον Όρος.
.........Τρίτο: Η Αριστερά μόνο από την άποψη των δικαιωμάτων των γυναικών θα μπορούσε να θέσει ενστάσεις για το καθεστώς του Αγίου Όρους;
.........Ασφαλώς όχι. Η Αριστερά π.χ. έχει ταυτίσει τον εαυτό της με την ανεξιθρησκεία. Με την ίδια λοιπόν λογική μπορούμε να φανταστούμε παγόδες και τζαμιά στη χερσόνησο του Άθω. Υπάρχει πλήρης σεβασμός σε όλες τις θρησκείες, όμως όλη η ανεπανάληπτη ταυτότητα του Αγίου Όρους θα έχει χαθεί, όπως αντίστοιχα θα γινόταν με τη Μέκκα και το Βατικανό.
.........Τέταρτο: Είναι σαφώς κατανοητή η βαθειά επιθυμία πολλών γυναικών να μπορέσουν να επισκεφθούν αυτόν τον χώρο του μεγάλου μυστηρίου και της βαθειάς γοητείας. Ή έστω να υπάρχει μία πρόσβαση σε ορισμένα τμήματά του.
.........Αυτό που δεν είναι κατανοητό είναι ότι μία τέτοια αλλαγή μπορεί να επιβληθεί εκ των έξω, διοικητικά και μάλιστα με απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία με τη Συνθήκη προσχώρησης μαζί με την ένταξη της Ελλάδας αποδέχονταν και την ιδιοτυπία του ειδικού καθεστώτος του Αγίου Όρους.
.........Αν σε ορισμένες χριστιανικές εκκλησίες αποφασίσθηκε να υπάρχουν γυναίκες - ιερείς, αυτό έγινε μέσα από τη δική τους εσωτερική δυναμική, κι όχι γιατί το επέβαλλε ο πρωθυπουργός της Βρετανίας με διάταγμα ή πολύ περισσότερο το Συμβούλιο Υπουργών στις Βρυξέλλες.
.........Η κάθε κοινωνία έχει τους δικούς της ρυθμούς και τον δικό της τρόπο να προχωρεί στην εξέλιξή της. Ας διατυπώσει ο καθένας υπεύθυνα και με σεμνότητα τις απόψεις του, ας αφήσουμε όμως τις μοναστικές κοινωνίες να παίρνουν οι ίδιες τις αποφάσεις τους που έτσι κι αλλοιώς δεν έχουν καμμία επιθυμία να εξάγουν στην υπόλοιπη κοινωνία.
.........Ας τους αναγνωρίσουμε, τουλάχιστον, σε αυτόν τον μικρό χώρο τους με το μεγάλο όμως ιστορικό του φορτίο, το δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού, της ελεύθερης επιλογής για τη ζωή τους, τη δυνατότητα να αποφασίζουν οι ίδιοι για την πολιτιστική τους ταυτότητα και ιδιαιτερότητα.
.........Πέμπτο: Είναι πρόοδος η εφαρμογή όλων των σύγχρονων κοινωνικών στόχων στην περίπτωση του Αγίου Όρους;
.........Κατά τη γνώμη μου πρόοδος είναι, μέσα σ'; έναν κόσμο πνιγηρής και πλαστικής ομοιομορφίας να κρατήσουμε με μια ευρύτατη οικολογική αντίληψη ζωντανές τις ελάχιστες ακόμα υπεραιωνόβιες πολιτιστικές νησίδες, με τη δική τους αίσθηση του χρόνου και του νόμου, οι οποίες δεν δυναστεύουν κανέναν, αφού προϋποθέτουν για τα μέλη τους την ελεύθερη επιλογή αυτού του τρόπου ζωής. Ας σκεφτούμε τι σημαίνει η επιβολή από τη σύγχρονη Κίνα, σε συνθήκες βέβαια κατοχής, των κανόνων της κοσμικής κοινωνίας στις μοναστικές κοινότητες του Θιβέτ. Ας αποφύγουμε τις : "πολιτιστικές επαναστάσεις" ευρωπαϊκού τύπου, χωρίς καν τη γοητεία του Μάο Τσε Τούνγκ.
.........Έκτο: Είναι ήττα του φεμινισμού η διατήρηση του ειδικού καθεστώτος του Αγίου Όρους;
.........Πιστεύω πως όχι. Αυτό φαίνεται και από το γεγονός ότι γνωστές φεμινίστριες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου όπως η Λουτσιάνα Καστελίνα, πρώην πρόεδρος της Επιτροπής Πολιτισμού του Ε.Κ. συνυπέγραψε την έκκληση για το ειδικό καθεστώς του Αγίου Όρους. Όπως είπαν, με μεγάλη αίσθηση ασφάλειας - που δυστυχώς δεν συναντήσαμε στην Ελλάδα - λόγω της ιστορίας του γυναικείου κινήματος, "Ας δώσουμε τις μεγάλες μάχες της γυναικείας απελευθέρωσης και ας αφήσουμε το Άγιον Όρος στην ηρεμία του".

Αλέκος Αλαβάνος

479 - Γιατί ονομάζονται έτσι τα μοναστήρια του Αγίου Όρους;

Οι ονομασίες των Ιερών Μονών του Αγίου Όρους, των σημερινών αλλά και αυτών που προϋπήρξαν, προήλθαν από:
α) την τοποθεσία στην οποία ιδρύθηκαν,
β) τον τόπο καταγωγής των κτιτόρων,
γ) το όνομα ή το επώνυμο των κτιτόρων,
δ) την εργασία που ασκούσαν οι κτίτορες στη Μονή,
ε) κάποια αξιόλογα γεγονότα που συνέβησαν,
στ) αξιώματα των κτιτόρων ή
ζ) από άλλες αιτίες



478 - Η Σφαγή των 14.000 Νηπίων (29 Δεκεμβρίου) σε τοιχογραφίες στο Άγιο Όρος

Ιερά Μονή Ξηροποτάμου
Τοιχογραφία Καθολικού
Η βρεφοκτονία του Ηρώδη (λεπτομέρεια)

.
.

Ιερά Μονή Μεγίστης Λαύρας
Τοιχογραφία Καθολικού
Η βρεφοκτονία του Ηρώδη (τμήμα)
.
.


Ιερά Μονή Σταυρονικήτα
Τοιχογραφία Θεοφάνους από το Καθολικό, 16ος αι.
Λεπτομέρεια από τη Σφαγή των Νηπίων
.
.



Πηγή:


477 - Αγρυπνία απόψε στην Ιερά Μονή Βατοπαιδίου

Αγρυπνία απόψε στην Ιερά Μονή Βατοπαιδίου με αφορμή τη Μνήμη των Τριών Κτιτόρων της Μονής Αγίων Νικολάου, Αθανασίου και Αντωνίου, η οποία εορτάζεται αύριο 17/30 Δεκεμβρίου.

Για το βίο των 3 Κτιτόρων της Μονής μπορείτε να διαβάσετε πατώντας εδώ.

Οι φωτογραφίες είναι από την περυσινή πανήγυρη




476 - Ο Γέροντας Εφραίμ είναι άτομο με ροπή στην εγκληματική δράση

«Ως άτομο με ροπή στην εγκληματική δράση που είναι στοιχείο της προσωπικότητας του και ενεργεί επιτήδεια και μεθοδευμένα» περιγράφουν οι τρεις δικαστές του Συμβουλίου Εφετών τον ηγούμενο Εφραίμ στο βούλευμα με το οποίο διατάσσουν την προφυλάκιση του.

Ο κατηγορούμενος, λένε χαρακτηριστικά ήταν ο «ιθύνουν νους και εμπνευστής» του σκανδάλου και «υπάρχει κίνδυνος να εκμεταλλευθεί πάλι την ιδιότητα του αυτή για την διάπραξη και άλλων πράξεων συναφών με αυτές που του αποδίδει το κατηγορητήριο. Είναι πιθανό να διαπράξει και άλλα εγκλήματα, εφόσον συνεχίζεται η αντιδικία με τοι δημόσιο για τις αμφισβητούμενες εκτάσεις, λαμβανόμενες υπόψιν και της εξαιρετικής δεινότητας που επέδειξε στην μεθόδευση των επίδικων εγκλημάτων και της ικανότητας επιτηδευμένης πειθούς , σε πλήθος ετερόκλητων δημοσίων προσώπων διαφορετικών αρμοδιοτήτων».

Δεν φαίνονται να πείθονται οι τρεις δικαστές, Ευγενία Κακκαβά (Πρόεδρος ) Θεόδωρος Σπηλιάδης και Κωνσταντίνα Αλεβιζοπουλου για τη μέχρι σήμερα καλή συμπεριφορά του. Εκτιμάνε ότι «δεν είναι αποτέλεσμα της ελεύθερης βούλησής του αλλά της αναμενόμενης δικαστικής κρίσης ενόψει της εμφάνισης του ενόψει της εμφάνισης του ενώπιον της ανακρίτριας».

Σύμφωνα με το ομόφωνο βούλευμα ο αρχιμανδρίτης εκμεταλλεύθηκε το μοναχικό του σχήμα και την ιδιότητα του ως επικεφαλής της Μονής Βατοπαιδίου που είναι παγκόσμιας ακτινοβολίας για να προσεγγίσει και να ασκήσει επιρροή «σε πολιτικούς και κρατικούς παράγοντας σε καίριες θέσεις για την ευνοϊκή αντιμετώπιση των αιτημάτων του, που αφορούσαν τα ιδιοκτησιακά θέματα της Μονής». Με το τρόπο αυτό, υποστηρίζουν οι δικαστές, «έπεισε νομικούς συμβούλους του κράτους, να εκδώσουν ευνοϊκές υπέρ της κυριότητας της Μονής γνωμοδοτήσεις παρότι γνώριζε ότι δεν της ανήκαν συγκεκριμένα τμήματα, με σκοπό τον πορισμό περιουσιακού οφέλους σε βάρος του Δημοσίου. Έπεισε επίσης υφυπουργούς να εκδώσουν αποφάσεις εγκρίνοντας τις παραπάνω γνωμοδοτήσεις και να αποδεχθούν την μη προβολή δικαιωμάτων κυριότητας του ελληνικού Δημοσίου επί των εκτάσεων αυτών, αλλά και υπουργούς να εκδώσουν υπουργικές αποφάσεις για την ανταλλαγή της λίμνης».

Σύμφωνα με το βούλευμα, οι ενέργειες του κατηγορουμένου έγιναν σε διάστημα επτά ετών και δεν ταιριάζουν με το μοναχικό του σχήμα και την πνευματική του αποστολή. Οι δικαστές τέλος απορρίπτουν το επιχείρημα του ότι λόγω βλάβης της υγείας του πρέπει να υποβληθεί σε θεραπεία στην Ουκρανία διότι, όπως εκτιμάνε, μπορούσε να υποβληθεί σε αυτή τη θεραπεία στην Ελλάδα.

http://www.tovima.gr/society/article/?aid=436681