Δευτέρα, 19 Δεκεμβρίου 2011

412 - Το σπήλαιο του Οσίου Διονυσίου εν Ολύμπω, κοντά στην Ι. Μ. Φιλοθέου

Εις τό Κελλί της «Αγίας Τριάδος» της Ιεράς Μονής Φιλόθεου υπάρχει ιδιόρρυθμο σπήλαιο, πολύ περίεργο εις την κατασκευή, εις το οποίο ασκήτευσε, ως λέγεται, ο εκ Πλατινών (Σκλάταινας) Φαναρίου Καρδίτσης καταγόμενος, Όσιος Διονύσιος ο εν Ολύμπω, κατά το 1515. Το σπήλαιον αυτό, ευρίσκεται έξω από το Κελλί της «Αγίας Τριάδος» και πέριξ αυτού υπάρχουν καστανιές.


Το σπήλαιο όπως ήταν μέχρι τη δεκαετία του 1980 (πάνω) και όπως είναι σήμερα (κάτω)

411 - Ο γέροντας Εφραίμ στη σχολή Γονέων-Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κατερίνης

Καθηγούμενος Ι.Μ.Μ.Βατοπαιδίου Αγίου Όρους

«Η Ουσία του Μοναχισμού».

ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ:

-Πνευματικό Κέντρο Ι.Μ.Κίτρους & Κατερίνης

-Γ.Ε.Χ.Α. Κατερίνης

-Σύλλογος Προσκυνητών Αγίου Όρους «Παναγία η Πορταίτισσα».


Ο γέροντας Εφραίμ ενθουσίασε το ακροατήριο της Σχολής Γονέων ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ μέσα σε κλίμα κατάνυξης και ψυχικής ευφορίας. Με τον καθαρό και ανεπίτήδευτο λόγο του μετέφερε στίς καρδιές των ακροατών το πνεύμα και την ομορφιά του Αγίου Όρους.

Την 15-12-2011 η σχολή Γονέων -Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κατερίνης- εκτάκτως ημέρα Πέμπτη(είχε ομιλητή τον π. Εφραίμ ,καθηγούμενο της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου Αγίου Όρους με θέμα “H ουσία του Μοναχισμού”. Μέσα σε μία κατανυκτική ατμόσφαιρα το πολυπληθές ακροατήριο άκουσε με προσοχή τον γέροντα να μιλά για τους μοναχούς ,το έργο και την κλήση τους καθώς και για το Περιβόλι της Παναγίας γενικότερα.

Ο ομιλητής πήρε αφορμή στην αρχή της ομιλίας του από τα αναρίθμητα κειμήλια που υπάρχουν στις μονές και ιδιαίτερα στο Βατοπαίδι και κυρίως για την τιμία ζώνη της Παναγίας και το πρόσφατο προσκύνημά της από τους Ρώσους. Με την προσκύνηση αυτή των 3.500.000 Ρώσων σε 15 πόλεις , με ουρές χιλιομέτρων κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες φάνηκε ο σεβασμός μέσω του κειμηλίου προς την Παναγία και τον αγιορείτικο μοναχισμό. Ο συμβολισμός της τιμίας ζώνης για την αγνότητα ,την παρθενία ,την υπακοή και την καθαρότητα είναι μαζί και με την ακτημοσύνη οι αρχές του μοναχού.

Ο άνθρωπος γίνεται μοναχός όχι από κάποια απογοήτευση αλλά επειδή έλκεται από τη χάρη του Χριστού. Δεν απορρίπτει το ανθρώπινο πρόσωπο αλλά το αρρωστημένο πνεύμα του κόσμου. Μάλιστα οι μοναχοί ,περισσότερο από τον καθένα, είναι δίπλα στον άνθρωπο κι η κοινωνία αγάπης διαχέεται μεταξύ τους και στους φιλοξενουμένους της μονής που αναπαύονται ύστερα από επισκέψεις σε μοναστήρια. Κατά τον γέροντα Σιλουανό ο αληθής μοναχός νοιάζεται για όλους και συμπάσχει-η οικουμενικότητα του μοναχισμού.

Ο μοναχός αφοσιώνεται και μιμείται τον Χριστό .Χριστοκεντρική η όλη πορεία του και εκούσια η υπακοή κι η απομάκρυνση από πάθη και επιθυμίες. Ακόμη κι ο υποτακτικός δεν είναι είλωτας αλλά μαθητής του θελήματος του Θεού. Η Θεογνωσία ακολουθεί την αυτογνωσία κι ο άνθρωπος γνωρίζει στη συνέχεια την αλήθεια εμπειρικά και βιωματικά .Κατά συνέπεια ο συνειδητός χριστιανός είτε λαϊκός είτε μοναχός απελευθερώνεται από τα πάθη του ,ταπεινούται ,εισέρχεται στο ταμείο της καρδιάς του και προσεύχεται. Δεν υπάρχει μεγαλύτερος ευεργέτης από τον αδιαλείπτως προσευχόμενο.

Αυτή η πνευματικότητα των μοναχών μαζί με τα άγια λείψανα, που αποτελούν φορείς της χάριτος , έχουν ως αποτέλεσμα τα προσκυνήματα των πιστών στις μονές που είναι οάσεις πνευματικές. Κι οι μοναχοί μαζί με το κύριο έργο τους –την άσκηση-είναι υποχρεωμένοι να φροντίζουν τη μονή και τα κειμήλιά της και πάνω από όλα να δίνουν το μήνυμα στην κοινωνία ότι και σήμερα βιώνεται το ευαγγέλιο του Χριστού. Οι μοναχοί είναι όπως ο φάρος στα μανιασμένα κύματα της άγριας θάλασσας.

Αυτή η πνευματικότητα των μοναχών μαζί με τα άγια λείψανα, που αποτελούν φορείς της χάριτος , έχουν ως αποτέλεσμα τα προσκυνήματα των πιστών στις μονές που είναι οάσεις πνευματικές. Κι οι μοναχοί μαζί με το κύριο έργο τους –την άσκηση-είναι υποχρεωμένοι να φροντίζουν τη μονή και τα κειμήλιά της και πάνω από όλα να δίνουν το μήνυμα στην κοινωνία ότι και σήμερα βιώνεται το ευαγγέλιο του Χριστού. Οι μοναχοί είναι όπως ο φάρος στα μανιασμένα κύματα της άγριας θάλασσας.

Στο δεύτερο μέρος της εκδήλωσης όπως γίνεται κάθε φορά, δόθηκε ο λογος σε αρκετούς ακροατές να απευθύνουν ερωτήματα στον γέροντα Εφραίμ ο οποίος με τις απαντήσεις του διαφώτισε το κοινό το οποίο έφυγε κατενθουσιασμένο. Ο γέροντας δεν παρέλειψε να αναφερθεί στις πρόσφατες ανακρίσεις και στον μεγάλο πειρασμό που δοκιμάζει η Ιερά Μονή Βατοπαιδίου, αλλά όπως είπε χαρακτηριστικά οι πειρασμοί, αλλά περισσότερο ο τρόπος διαχείρισης των είναι αυτός που σώζει, καταλήγοντας ότι όλοι μας (άλλος στα 20, άλλος στα 30 άλλος στα 50, άλλος στα 70) θα γευτούμε πειρασμό. Με την υπομονή, την καρτερία, την προσευχή και την σκέψη μας στον Κύριο ημών Ιησού Χριστό θα βγούμε τελικώς νικητές.


φωτογραφίες από την εκδήλωση:

http://www.pemptousia.gr

410 - Παρουσίαση βιβλίου στην Αγιορειτική Εστία


Την Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2011, στις 7 το απόγευμα, παρουσιάζεται στο Βιβλιοπωλείο της Αγιορειτικής Εστίας το έργο του Γιώργου Ξεινού, Προέδρου της Εταιρείας Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης «Τετράδιο βιογραφίας» των εκδόσεων ParkerStergis, μία μυθιστορηματική ανάπλαση της ζωής και της δράσης του Βαρθολομαίου Κουτλουμουσιανού του Ίμβριου, ενός από τους μεγάλους Δασκάλους του Γένους και της αναγέννησης της λειτουργικής παράδοσης της Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Το βιβλίο θα παρουσιάσουν ο συγγραφέας Γιώργος Ξεινός, ο Μοναχός Μωυσής ποιητής και συγγραφέας και ο εκδότης Γιάννης Στεργής.


Τετράδιο Βιογραφίας

Τo «Τετράδιο βιογραφίας» είναι η μυθιστορηματική ανάπλαση του βίου και της δράσης του Βαρθολομαίου Κουτλουμουσιανού του Ιμβρίου και ταυτόχρονα μια σκιαγραφία του καιρού και των τόπων όπου έζησε, συνέγραψε και διόρθωσε τα λειτουργικά βιβλία της Εκκλησίας και δίδαξε τα ελληνικά γράμματα. Ξεκινώντας από την Ίμβρο, το Άγιον Όρος και το Αϊβαλί και στη συνέχεια πάροικος στη Θεσσαλονίκη και τη Βενετία, κι αργότερα την Κέρκυρα και την Κωνσταντινούπολη, ο Γέροντας αναδύεται ως αντιπροσωπευτική φυσιογνωμία του καιρού.

Τo «Τετράδιο βιογραφίας» είναι ένα ιστορικό μυθιστόρημα με ήρωα του, ένα πρόσωπο που επέλεξε να αφιερώσει τη ζωή του στη γνώση, τη διδασκαλία και τη συγγραφή, ενώ παράλληλα προσπαθεί να αναβιώσει το κλίμα της εποχής του πρώτου μισού του 19ου αιώνα, οποίος υπήρξε καθοριστικός για τη διαμόρφωση του ευρωπαϊκού χάρτη.

Στις σελίδες του βιβλίου ζωντανεύει η σημαντική και καθοριστική για τον Ελληνισμό εποχή αυτή με τις αγωνίες, τα όνειρα και τις προσδοκίες της. Η απόσπαση ενός τμήματος του ελληνικού χώρου από την Οθωμανική κυριαρχία και η δημιουργία του ελεύθερου ελληνικού κράτους ήταν βέβαια για μας πρωτεύουσας σημασίας, γι΄ αυτό και τη συμβολίσαμε ποικιλοτρόπως προκειμένου να οχυρώσουμε την ανεξαρτησία και την ταυτότητά μας. Πολλοί από τους συμβολισμούς εκείνους, στο διάβα των δύο σχεδόν αιώνων που πέρασαν από τότε, μεταστοιχειώθηκαν σε στερεότυπα τα οποία συχνά πρέπει να παρακάμψουμε προκειμένου να αναγνώσουμε την αληθινή ιστορία και να αναγνωρίσουμε τη πραγματική διαδρομή μέσα στη διάρκεια.

Με σεβασμό στην ιστορική πραγματικότητα, ο μυθοπλαστικός λόγος ανασυστήνει τα πρόσωπα, τα γεγονότα και τα πράγματα του συγκεκριμένου χρόνου, στο πλαίσιο του οποίου η μορφή του Γέροντα προβάλλει – κυνηγημένη από τις συγκυρίες – να περιπλανιέται από τόπο σε τόπο διδάσκοντας και συγγράφοντας. Το ασίγαστο πάθος του για τη γνώση και τη μετάδοσή της καταδιώκοντάς τον ακατάπαυστα, συνεχώς τον απομακρύνει από το γενέθλιο τόπο που αθεράπευτα νοσταλγεί.

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, ο οποίος προλογίζει και το Τετράδιο Βιογραφίας, αναφερόμενος στο πρόσωπο του Βαρθολομαίου Κουτλουμουσιανου, γράφει: «Συμβαλών δε μεγάλως ο λιπαράν την γνώσιν και την σοφία έχων φιλόκαλος και φιλογενής ούτος εκκλησιαστικός ανήρ εις την αναγέννησιν της λειτουργικής παραδόσεως της Μητρός Εκκλησίας και εις την καλλιέργειαν της παιδείας ως εργαστηρίου αρετής και πνευματικής προόδου…»


ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΕΙΝΟΣ

Ο Γιώργος Ξεινός γεννήθηκε στην ΄Ιμβρο το 1944.

Μετά τις λυκειακές του σπουδές στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης εγγράφηκε στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, απ' όπου αποφοίτησε το 1971.Υπηρέτησε τη θητεία υπαίθρου στη Λήμνο και στη συνέχεια άσκησε την ιατρική στη Θεσσαλονίκη, όπου ζει ως σήμερα.

Με τον λογοτεχνικό κόσμο της πόλης γνωρίστηκε όντας επικεφαλής του Καλλιτεχνικού Ομίλου της ΧΑΝΘ, ο οποίος επί σειρά ετών οργάνωσε διαγωνισμούς πεζογραφίας και ποίησης και εξέδωσε το βραχύβιο περιοδικό «Ερέτες».Στη λογοτεχνία εμφανίστηκε επίσημα από το λογοτεχνικό περιοδικό «Νέα Πορεία» το 1968, παραμένοντας ως σήμερα τακτικός του συνεργάτης, ενώ συνεργάστηκε και με άλλα λογοτεχνικά περιοδικά όπως την «Ευθύνη», τα «Ελιμειακά», την «Κινστέρνα» κ.ά. δημοσιεύοντας εκτός από διηγήματα, μελέτες και δοκίμια αφορώντα την θεωρία και την ιστορία της λογοτεχνίας. Κατά καιρούς έχει παρουσιάσει σημαντικούς Τούρκους συγγραφείς, ανάμεσα στους οποίους τον Μεβλανά Τζελαλεντίν Ρουμί το1968 και τον Ορχάν Παμούκ το 1991 και, αντίστοιχα, ΄Ελληνες, όπως τον Ι. Μ. Παναγιωτόπουλο, στην Τουρκία. Ακόμη έχει γράψει κείμενα για διαποράματα (¨Αγιον ΄Ορος, Αιγαίο, Κωνσταντινούπολη κ.ά, που έχει παρουσιαστεί στην τηλεόραση και σε θέατρα).

Από το 2006 είναι πρόεδρος της Εταιρίας Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης στης οποίας το διοικητικό συμβούλιο συμμετέχει από το 1978.
Παράλληλη με τη λογοτεχνική του δραστηριότητα είναι και η ενασχόλησή του με τη συγγραφή πολλών μελετών, άρθρων και ομιλιών, που αφορούν την ιστορία και την πολιτισμό του Ελληνισμού της Τουρκίας και έχουν δημοσιευθεί σε συλλογικά συγγράμματα. Επίσης εκδίδει, εδώ και τριάντα χρόνια, το περιοδικό "Ιμβριώτικα" και είναι πρόεδρος της Εταιρίας Μελέτης ΄Ιμβρου και Τενέδου και διευθυντής του Αρχείου ΄Ιμβρου.

ΕΡΓΑ

1) Τρία τοπία της λογοτεχνίας (δοκίμια), Εκδόσεις Νέας Πορείας, Θεσσαλονίκη 1974

2) Επιστρέφοντας αλλοιώς (διηγήματα), Εκδόσεις Νέας Πορείας, Θεσσαλονίκη 1982

3) Αυτός ο άνθρωπος πριν...(διήγημα), Θεσσαλονίκη 1986

4) Τώρα επιστρέφοντας (διηγήματα),Θεσσαλονίκη 2000

5) Εις την Πόλιν (κείμενα ομώνυμου φωτογραφικού άλμπουμ του Μάξιμου Πλάτωνα), Αθήνα 2001.

6) ΄Ιμβρος και Τένεδος -Ιστορία παράλληλη, Εκδόσεις της Καθ' Ημάς Ανατολής, σειρά Ρωμιοσύνη, Αθήνα 2005, 2η έκδοση 2011

7) Τετράδιο βιογραφίας (ιστορικό μυθιστόρημα), Εκδόσεις Parker-Στεργής, Θεσσαλονίκη 2011


http://www.agioritikiestia.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=198%3A-q-q&lang=el