Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου 2019

11721 - Ερωτήσεις - απαντήσεις για την πνευματική ταυτότητα των καταληψιών της Μονής Εσφιγμένου

«Είχα την εντύπωση πως όλα τα μοναστήρια του Αγίου Όρους ακολουθούν το παλαιό ημερολόγιο. Κάνω λάθος; Και τι εννοείτε όταν λέτε πως άλλο πράγμα είναι το παλιό ημερολόγιο και άλλο είναι οι παλαιοημερολογίτες;»
- Το ημερολόγιο είναι ένα εργαλείο του ανθρώπου στην προσπάθειά του να μετρήσει με ακρίβεια την διάρκεια του έτους.
Οι 20 μονές του Αγίου Όρους εορτάζουν με βάση το ιουλιανό ημερολόγιο και ταυτόχρονα ανήκουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Στα διάφορα πατριαρχεία και αυτοκέφαλες εκκλησίες, που αποτελούν και συναπαρτίζουν την Ορθόδοξη Εκκλησία, οι εκκλησιαστικές ακολουθίες γίνονται είτε με το ιουλιανό είτε με το νέο ημερολόγιο. Δεν έχει σημασία ποιο ημερολόγιο χρησιμοποιούν, διότι η χρήση του ημερολογίου δεν είναι δογματικό θέμα, ούτε λόγος για διάσπαση.
Έτσι, αν και η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδος εορτάζει σύμφωνα με το νέο ημερολόγιο, υπάρχουν εντός αυτής και κάποιες ενορίες που εορτάζουν σύμφωνα με το ιουλιανό ημερολόγιο, υπό την ευλογία της τοπικής Μητροπόλεως, για να οικονομηθούν ποιμαντικώς οι παλιννοστούντες από χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης και άλλοι.
Παρουσιάστηκαν, όμως, στην χώρα μας και οι επιτήδειοι, που χρησιμοποιούν το ημερολόγιο ως δικαιολογία για να αποσχιστούν από το Σώμα του Χριστού, την Εκκλησία, ανυψώνοντας το ημερολόγιο σε δόγμα. Έτσι δημιούργησαν τις δικές τους θρησκευτικές ομάδες-«εκκλησίες» και αυτοαποκαλούνται ως «παλαιοημερολογίτες» ή «Γνήσιοι Ορθόδοξοι Χριστιανοί» (ΓΟΧ). Στον παλαιοημερολογιτικό χώρο υπάρχουν πάρα πολλές ιεραρχίες και ομάδες, που δεν αναγνωρίζει η μια την άλλη, και δεν αποτελούν ενιαία «εκκλησία»-οργανισμό. Βεβαίως δεν είναι ορθόδοξες και δεν αναγνωρίζονται από την ορθόδοξη Εκκλησία. Άλλοτε έκπτωτοι και καθηρημένοι, λόγω παραπτωμάτων, πρώην κληρικοί ισχυρίζονται πως «επέστρεψαν στο παλαιό ημερολόγιο» και άλλοτε απλώς αχειροτόνητοι επιτελούν ανίερο έργο φορώντας ράσα χωρίς εκκλησιαστική ευλογία.
Καθώς οι συγκεκριμένοι παλαιοημερολογίτες ρασοφόροι έχασαν την αποστολική διαδοχή, αποκομμένοι από την Εκκλησία του Χριστού, ή καθώς δεν την είχαν ποτέ, οι ακολουθίες τους και τα «μυστήριά» τους στερούνται της χάριτος του Αγίου Πνεύματος και είναι πνευματικώς άκυρα.
Αποσχιζόμενος κάποιος από την Εκκλησία, απομακρύνεται από τον Θεό και στερείται οποιασδήποτε αγιαστικής χάριτος, με αποτέλεσμα σταδιακά να εισάγει και νέες, αιρετικές δοξασίες στην πίστη. Δυστυχώς, σημασία για τον σχισματικό δεν έχει η αλήθεια του Χριστού, στον οποίο άλλωστε δεν πιστεύει, αλλά στο πώς θα διαφοροποιείται από την Εκκλησία για να δικαιολογεί συνεχώς την ύπαρξή του και να εμφανίζεται σαν δήθεν γνήσιος ορθόδοξος, χρησιμοποιώντας διάφορες μεθόδους ψυχολογικής επιρροής στους οπαδούς του.
Από μια τέτοια «παλαιοημερολογιτική» και εκτός Εκκλησίας ομάδα από την Πάτρα προέρχονται και οι πρωτεργάτες της κατάληψης του κεντρικού κτηρίου της μονής Εσφιγμένου. Αυτοί διά της βίας έδιωξαν τους ορθόδοξους μοναχούς της μονής μας και κατέλαβαν το κεντρικό κτήριο της, ενώ έφεραν και άσχετα άτομα, εκτός Εκκλησίας παλαιοημερολογίτες, για να τους πλαισιώσουν. Εξαρχής  άσκησαν παράνομη διοίκηση, χωρίς να έχουν καμιά νομιμοποίηση, με όφελος καθαρά προσωπικό και όχι της μονής Εσφιγμένου, συντηρώντας την κατάληψη με βομβιστικές επιθέσεις, απειλές ξυλοδαρμών και φόνων και ανατίναξης κτηρίων.
Εκτός των ανωτέρω, σταθερά εξάγουν προς την Ελληνική κοινωνία τον φανατισμό, την μισαλλοδοξία, την βία και διάφορες αντιχριστιανικές απόψεις και στάσεις ζωής, εκμεταλλευόμενοι το όνομα μιας αγιορείτικης μονής. Έτσι, συνεχίζουν να διασύρουν το όνομα μιας αγιορείτικης μονής, της μονής Εσφιγμένου, ταυτίζοντάς το, ως μη ώφειλαν, με σκοταδισμό, φανατισμό και πράξεις βίας.
Συνεπώς, άλλο αγιορείτης, άλλο ΓΟΧ-παλαιοημερολογίτης. Ο πρώτος είναι ορθόδοξος μοναχός επί εδάφους του Οικουμενικού πατριαρχείου. Ο δεύτερος δεν έχει καμία σχέση με το Άγιο Όρος και το ζημιώνει, ενώ βρίσκεται σε σχίσμα προς την Εκκλησία, δηλαδή είναι έξω από την Εκκλησία, δεν είναι ορθόδοξος.
« Γιατί έγινε η αλλαγή του ημερολογίου σε κάποιες τοπικές Εκκλησίες και πατριαρχεία; »
- Η επιλογή μη δογματικών στοιχείων, όπως το είδος του χρησιμοποιηθέντος ημερολογίου, είναι στην διακριτική ευχέρεια εκάστης τοπικής Εκκλησίας.
Σε κάθε τοπική Εκκλησία όπου έγινε αλλαγή ημερολογίου, έγινε κατόπιν απόφασης της αντίστοιχης ιεράς συνόδου και λαϊκής συναποδοχής. Στην Ελλάδα η αλλαγή έγινε πριν πολλές δεκαετίες για λόγους καθαρά ποιμαντικούς, δηλαδή για να υπάρχει συγχρονισμός των εκκλησιαστικών εορτών με τις κρατικές αργίες. Έτσι αποφεύχθηκαν προβλήματα που θα είχαν οι εργαζόμενοι κατά τις μεγάλες εορτές, όπως τα Χριστούγεννα, Δεκαπενταύγουστος, ενώ η διπλή εθνικοθρησκευτική εορτή της 25ης Μαρτίου (επέτειος κήρυξης Επανάστασης 1821 και εορτή Ευαγγελισμού της Θεοτόκου), θα ήταν σε άλλη ημέρα για το ελληνικό κράτος και άλλη για την Εκκλησία της Ελλάδος.
« Μήπως το Οικουμενικό Πατριαρχείο και η Εκκλησία της Ελλάδος δεν ακολουθούν το σωστό ημερολόγιο, καθώς το νέο ημερολόγιο είναι “παπικό”;»
- Με αυτή τη λογική θα μπορούσατε να πείτε πως το παλαιό (ιουλιανό) ημερολόγιο είναι ειδωλολατρικό – παγανιστικό, αφού ο δημιουργός του ήταν ειδωλολάτρης!
Η αλήθεια, όμως, είναι πως τα ανθρώπινα εργαλεία, όπως το ημερολόγιο, δεν έχουν κάποιο «πνευματικό φορτίο» με βάση το σε ποια χώρα τα συνέλαβαν, τα δημιούργησαν ή ακολούθησαν πρώτοι. Είναι απλώς εργαλεία. Όπως και κάθε εργαλείο και συσκευή που χρησιμοποιούμε και δεν μας ενδιαφέρει σε τι πιστεύει αυτός που την κατασκεύασε.
«Αφού ισχυρίζεστε πως το νέο ημερολόγιο είναι το σωστό, γιατί δεν το χρησιμοποιείτε και στο Άγιο Όρος;»
- Δεν υπάρχει σωστό ή λάθος ημερολόγιο από πνευματική σκοπιά. Το ημερολόγιο είναι απλώς ένα εργαλείο. Για αυτό, άλλωστε, και τόσα χρόνια κάθε πατριαρχείο ή αυτοκέφαλη Εκκλησία χρησιμοποιεί όποιο ημερολόγιο θέλει. Λάθος είναι η αποκοπή από το Σώμα του Χριστού, την Εκκλησία.
«Γιατί εύχεστε στους πιστούς Καλά Χριστούγεννα με βάση το νέο ημερολόγιο;»
- Διότι απευθυνόμαστε και ευχόμαστε στους Έλληνες Ορθοδόξους Χριστιανούς με τους οποίους ανήκουμε στην Μία Αγία Καθολική και Αποστολική Εκκλησία. Εμείς, ως αγιορείτες, εντός Αγίου Όρους εορτάζουμε σύμφωνα με το ιουλιανό ημερολόγιο, το οποίο χρησιμοποιείται στο Άγιο Όρος, χωρίς βέβαια να διακόπτουμε την εκκλησιαστική κοινωνία με την υπόλοιπη Εκκλησία. Το αντίθετο ακριβώς κάνουν οι ΓΟΧ-παλαιοημερολογίτες, δηλαδή και έχουν διακόψει την κοινωνία με την ορθόδοξη Εκκλησία και δεν ανήκουν σε αυτή.
«Μας σκανδαλίζουν οι διαμάχες μεταξύ ορθοδόξων μοναχών. Γιατί δεν συζητάτε να τα βρείτε;»
- Το ζήτημα της Μονής Εσφιγμένου δεν πρόκειται περί ενδοεκκλησιαστικής ή ενδοαγιορείτικης διαμάχης. Οι καταληψίες του κεντρικού κτηρίου της Μονής Εσφιγμένου ΔΕΝ είναι ορθόδοξοι μοναχοί. Είναι απλώς κάποιοι άνθρωποι που φορούν  ράσα και ανήκουν σε θρησκευτικές σέκτες-ομάδες άσχετες με την Ορθόδοξη Εκκλησία. Οι πρωτεργάτες ήρθαν από εξωεκκλησιαστική ομάδα ΓΟΧ της Πάτρας, διώχνοντας με την βία τους αυθεντικούς αγιορείτες Εσφιγμενίτες και εκμεταλλευόμενοι την απουσία του κράτους.
Συνεπώς δεν έχουμε τίποτα να «βρούμε», ούτε έχουμε δικαίωμα να παραδώσουμε το Άγιο Όρος σε οποιονδήποτε άνθρωπο άλλης θρησκείας, σχισματικής ομάδας, παρασυναγωγής ή σέκτας, διότι αυτό θα ήταν το πραγματικό σκάνδαλο.
Συζητήσεις, συναντήσεις και προσπάθειες συνεννόησης έγιναν δεκάδες μαζί τους επί πολλά έτη, αλλά όλες απέβησαν άκαρπες, διότι συνάντησαν την πεισματική τους άρνηση και την απαίτηση το Άγιο Όρος να υποκύψει στον σχισματικό παλαιοημερολογιτισμό, πράγμα που βεβαίως δεν θα ήταν ορθό ή ορθόδοξο. Μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις οι καταληψίες προέβησαν σε χρήση θανάσιμης βίας και βομβιστικές ενέργειες στο έδαφος του Αγίου Όρους.
Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει λόγος σκανδαλισμού κανενός εις βάρος του Αγίου Όρους και της Εκκλησίας με αφορμή το ήθος και τις πράξεις των καταληψιών του κτηρίου της μονής Εσφιγμένου, διότι αυτοί δεν είναι ορθόδοξοι, ούτε αγιορείτες μοναχοί. Το εξωτερικό σχήμα, που είναι το ράσο, δεν αποτελεί εγγύηση ότι αυτός που το φέρει είναι ορθόδοξος!
Το πραγματικό σκάνδαλο είναι η απραξία της πολιτείας.  Ενώ υπάρχουν ομόφωνες, οριστικές και αμετάκλητες αποφάσεις από την αγιορείτικη Πολιτεία για έξωση των σχισματικών παλαιοημερολογιτών ρασοφόρων από το Άγιο Όρος, η πολιτεία αδιαφορεί και ανέχεται την κατάληψη κτηρίου αγιορείτικης Μονής. Η Ελληνική Πολιτεία, σύμφωνα με τον Καταστατικό Χάρτη του Αγίου Όρους, έχει την αποκλειστική ευθύνη για την εκτέλεση των αγιορειτικών αποφάσεων.
-  «Γιατί οι εγκαταβιούντες στο κεντρικό κτήριο της Μονής Εσφιγμένου να "διώκονται", επειδή απλώς έχουν διαφωνίες σε πνευματικά θέματα με τον πατριάρχη;»
- Οι ΓΟΧ-παλαιοημερολογίτες αποκόπηκαν από την Ορθόδοξη Εκκλησία και δεν αναγνωρίζουν τα μυστήριά της (π.χ. βαπτίσεις), δεν αναγνωρίζουν και υβρίζουν τους αγίους της (π.χ. άγιο Παΐσιο, άγιο  Πορφύριο Καυσοκαλυβίτη κλπ.), δεν δέχονται τους ιερείς, τους επισκόπους και  πατριάρχες της, για τα τελευταία περίπου 100 χρόνια.
Συνεπώς, οι τωρινοί εγκαταβιούντες ΓΟΧ στο κεντρικό κτήριο της Μονής Εσφιγμένου δεν ανήκουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία στην οποία υπάγεται το Άγιο Όρος. Δεν είναι αγιορείτες μοναχοί. Είναι παράνομοι καταληψίες αγιορείτικου μοναστηριού, ενώ έχουν την ελευθερία και την δυνατότητα να δημιουργήσουν κάποιο "μοναστήρι" τους οπουδήποτε εκτός Αγίου Όρους.
Τα περί διαφωνιών με συγκεκριμένο ή τωρινό πατριάρχη είναι αβάσιμες δικαιολογίες και προφάσεις για να συνεχίζουν την κατάληψη του κτηρίου της μονής μας προς ίδιον υλικό όφελος, εκμεταλλευόμενοι την θέση και το κύρος που έχει το Άγιο Όρος στη ψυχή των πιστών.
Όχι μόνο δεν διώκονται, αλλά ήρθαν να διώξουν τους ορθοδόξους μοναχούς από το Άγιο Όρος και συνεχίζουν να πληγώνουν με κάθε είδος πανουργίας την Ορθόδοξη Εκκλησία.
Όχι μόνο δεν είναι υπερασπιστές της Ορθοδοξίας, αλλά και την πολεμούν καθημερινά.
Ο αρχηγός της κατάληψης είναι ηθικός αυτουργός και «πνευματικός πατέρας» πολλών περιστατικών βίας και μισαλλοδοξίας στην Ελλάδα, ενώ δεν είναι καν μοναχός ή ιερέας ή ορθόδοξος.
+Αρχιμανδρίτης Βαρθολομαίος
Καθηγούμενος Ι.Μ. Εσφιγμένου Αγίου Όρους

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου