«Βασίλισσα τοῦ οὐρανοῦ καί τῆς
γῆς». Αὐτή τήν εὐλαβική ἔκφραση ἀφιερώνει ὁ Πατροκοσμᾶς στήν Ὑπεραγία
Θεοτόκο.
Ὅλοι οἱ Ἅγιοι εἶναι «Θεοτοκόφιλοι»
καί κήρυκες τῆς Θεοτόκου.
Ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς ἐπειδή προέρχεται
ἀπό τό «Περιβόλι τῆς Παναγίας», ἀπό τό Ἅγιον Ὅρος ἔχει ἕνα λόγο
παραπάνω, νά προβάλλει μέ σεβασμό τήν Θεοτόκο καί τά θαύματά
της.
α΄ Ἡ εὐλάβεια στήν Παναγία
Ὡς «Θεοτοκόφιλος» ὁ Ἅγιος
προσπαθεῖ νά καλλιεργήσει στίς ψυχές τῶν χριστιανῶν τήν εὐλάβεια
πρός τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο.
«Νά ἔχετε εὐλάβειαν εἰς ὅλους
τούς Ἁγίους τῆς Ἐκκλησίας καί περισσότερον εἰς τήν Δέσποιναν Μαρίαν,
διότι ὅλοι οἱ Ἅγιοι εἶναι τοῦ Χριστοῦ, ἡ
δέ Θεοτόκος εἶναι Βασίλισσα τοῦ οὐρανοῦ καί τῆς γῆς, ἥτις παρακαλεῖ
τόν εὔσπλαγχνον Χριστόν διά τάς ἁμαρτίας μας. Διά τοῦτο πρέπει
νά τιμῶμεν τήν Δέσποιναν μας μέ νηστείας καί ἐλεημοσύνας».
β΄ Ἡ ζωή της
Ὁ Ἅγιος μιλᾶ γιά τή ζωή τῆς Παναγίας
ξεκινῶντας ἀπό τούς εὐλογημένους γονεῖς της Ἰωακείμ καί Ἄννα.«Καλός
καί ὁ ἄνδρας καί ἡ γυναῖκα, καί ἀπό γένος βασιλικόν καί οἱ δύο, ἀλλά ἡ
γυναῖκα ἦτο καλλιτέρα.Ἦσαν δέ, ἀδελφοί μου, ὁ Ἰωακείμ καί ἡ Ἄννα ἄνθρωποι
εὐλαβεῖς, σώφρονες, ἐνάρετοι, ταπεινοί. Εἶχαν τόν οἶκον των ξενοδοχεῖον,
ἀλλά παιδιά δέν ἔκαμνον. Γνωρίζοντες πώς ὁ πανάγαθος Θεός δίδει ὅλα
τά ἀγαθά, τόν παρεκάλουν νά τούς δώσῃ ἕνα τέκνον, ἀρσενικόν ἤ θηλυκόν,
καί νά τό ἀφιερώσουν εἰς τόν Ναόν. Βλέπων ὁ πανάγαθος τήν καλήν των
γνώμην καί τῶν δύο, εὐθύς ἐγγαστρώθη ἡ γυναῖκα τοῦ Ἰωακείμ καί ἐγέννησε
τήν Δέσποινα Θεοτόκον, τήν Βασίλισσα τοῦ οὐρανοῦ καί τῆς γῆς, καί τήν
ὠνόμασε Μαρίαν, καί θέλει νά εἰπῇ Κυρία-Βασίλισσα».
Πρῶτος βασικός σταθμός στή ζωή
τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου εἶναι τάΕἰσόδια της στόν Ναό καί ἡ παραμονή
της ἐκεῖ. «Καί τήν ἔβαλε ὁ Ἀρχιερεύς Ζαχαρίας μέσα εἰς τό ἅγιον Βῆμα,
διότι ἐγνώρισε πώς μέλλει νά γίνῃ ἡ Δέσποινα θρόνος τοῦ Κυρίου μας.
Καί ἔκαμε δώδεκα χρόνους ἡ Θεοτόκος μέσα εἰς τό ἅγιον Βῆμα
καί κανείς ἐκεῖ δέν ἐπήγαινε παρά ὁ Ἀρχιερεύς μίαν φοράν τόν χρόνον
καί τήν ἔβλεπε. Καί ἐτρέφετο μέ οὐράνιον ἄρτον καί ἐγένετο πλέον
καλυτέρα ἀπό τούς Ἀγγέλους».
Ὁ Εὐαγγελισμός ἦταν τό κάλεσμα
γιά τήν συμμετοχή της στό μυστήριο τῆς σωτηρίας τοῦ κόσμου. Ἄς παρακολουθήσουμε
τόν Ἅγιο Κοσμᾶ, πῶς τό διηγεῖται.
«Ἐφώτισεν ὁ πανάγαθος Θεός
τόν πατέρα καί τήν μητέρα της καί τήν ἀρραβώνιασαν διά πολλές οἰκονομίες.
Καί ἔρχεται ἄγγελος Κυρίου καί τῆς λέγει: Μαρία, ἐσύ πρέπει νά χαίρεσαι
ἀπό ὅλον τόν κόσμον περισσότερον καί ἀπό ἡμᾶς τούς Ἀγγέλους, διότι
ἐσύ μέλλει νά γεννήσῃς τόν Υἱόν καί Λόγον τοῦ Θεοῦ καί Θεόν ἀληθινόν,
τόν Χριστόν, ἐκ Πνεύματος Ἁγίου, χωρίς ἄνδρα, παρθένος, καί πάλιν νά
μείνῃς παρθένος, διά νά ἐλευθερώσῃ ὁ Χριστός τόν ἄνθρωπον ἀπό τάς
χεῖρας τοῦ διαβόλου, καθώς οἱ Προφῆται προεκήρυξαν. Τότε ἐσηκώθηκε
ἡ Δέσποινα Θεοτόκος, ἐδόξασε τόν Θεόν καί εἶπε: Σέ δοξάζω, Κύριε
μου, προσκυνῶ καί σέ λατρεύω, πώς ἐκαταδέχθης νά γίνῃς ἄνθρωπος ἀπό
μένα τήν δούλη σου. Ἕτοιμη εἶμαι λοιπόν ἡ δούλη σου καί ἄς γίνῃ τό θέλημά
σου το ἅγιον. Εὑθύς συνέλαβε τόν γλυκύτατον μας Ἰησοῦν Χριστόν καί
Θεόν».
«Ἐσπλαγχνίσθη ὁ πανάγαθος
Θεός τό γένος τῶν ἀνθρώπων καί εὑρίσκοντας ἄξιον ὑποκείμενον τήν
Δέσποιναν μας τήν Θεοτόκον, ἐκαταδέχθη ὁ Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ
καί Θεός ἀληθινός καί ζωή τῶν ἁπάντων, ὁ γλυκύτατός μας Ἰησοῦς Χριστός
καί Θεός, καί ἔγινε τέλειος ἄνθρωπος ἐκ Πνεύματος Ἁγίου ἀπό τά καθαρότατα
αἵματα τῆς Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου καί ἀειπαρθένου Μαρίας, διά
νά μᾶς βγάλῃ ἀπό τάς χεῖρας τοῦ διαβόλου».
Ὁ Εὐαγγελισμός τῆς Θεοτόκου ἔγινε «Κυριακήν
ἡμέραν».
γ΄ Τά θαύματά της
Ὁ Ἅγιος προτρέπει τούς χριστιανούς
νά διαβάζουν τήν «Ἁμαρτωλῶν Σωτηρία», ὅπου ἀναφέρονται 70 θαύματα
τῆς Παναγίας. Στά χρόνια τῆς Τουρκοκρατίας τό βιβλίο διαβαζόταν
πολύ ἀπό τούς χριστιανούς. Ὠφέλιμο ὅμως καί γιά τούς σημερινούς. Ἀπό
τό βιβλίο αὐτό ὁ Πατροκοσμᾶς διηγεῖται δύο πολύ ἐντυπωσιακά καί
διδακτικά θαύματα.Στό πρῶτο ἀναφέρεται ἡ ὠφέλεια ἀπό τήν ἀνάγνωση
τῶν Χαιρετισμῶντῆς Παναγίας.- Ἕνας ληστής, πού ἔκλεβε μέ τήν συμμορία
του, εἶχε τήν καλή συνήθεια νά διαβάζει κάθε μέρα τούς Χαιρετισμούς
τῆς Παναγίας. Θέλοντας ὁ διάβολος νά τόν πειράξει, μεταμορφώθηκε
σέ ἄνθρωπο καί ἔκανε τόν μάγειρα τῆς συμμορίας. Ἐπί 14 χρόνια προσπαθοῦσε
νά τόν καταστρέψει, ἀλλά εἰς μάτην. Δέν μποροῦσε νά ἐνεργήσει καμμιά
παγίδα του, διότι κάθε μέρα ὁ ληστής διάβαζε τούς Χαιρετισμούς τῆς
Παναγίας, ἡ ὁποία τόν φύλαγε. «Διά τοῦτο σᾶς συμβουλεύω ὅλους, ἄνδρες
καί γυναῖκες, νά μάθετε τό «Ἄγγελος πρωτοστάτης», νά τό λέγετε εἰς
τήν προσευχήν σας».
Τό δεύτερο θαῦμα ἀναφέρεται
σέ ἕνα πραγματικό γεγονός πού συνέβη σέ ἕνα γυναικεῖο Μοναστῆρι
τῆς Ἠπείρου στά χρόνια τῆς Τουρκοκρατίας.
Ὅταν ἕνας Πασᾶς ἐπισκέφθηκε
τό Μοναστῆρι σατανικός ἔρωτας τόν ἔβαλε νά ζητήσει τή μοναχή Μαρία
γιά γυναῖκα του. Ἐκείνη σέ ἀπάντηση ἔβγαλε τά μάτια της καί τοῦ τά ἔστειλε
στό πιάτο. Ὁ πόθος τῆς ἁγνότητος καί τῆς παρθενίας τήν ὁδήγησαν σ’
αὐτή τήν ἡρωϊκή πράξη. Ὁ Πασᾶς συγκλονίστηκε καί μετενόησε γιά
τήν ἀνομία του. Ἡ προσευχή του εἶχε σάν ἀποτέλεσμα ἡ Παναγία νά δώσει
θαυματουργικά τά μάτια στήν ἡρωϊκή μοναχή Μαρία. « Ἀκούετε,
ἀδελφοί μου,τί ἔκαμεν ἡ Μαρία μέ τήν δύναμιν τῆς Παναγίας; Διά τοῦτο
πρέπει καί ἡμεῖς νά τιμῶμεν τήν Παναγίαν Θεοτόκον μέ ἔργα καλά».
δ΄ Ἡ Θεοτόκος τιμᾶ τήν γυναῖκα,
τήν παρθενία καί τόν γάμο
«Ἐγεννήθη ὁ Κύριος μας ἀπό γυναῖκα, διά
νά εὐλογήσῃ τήν γυναῖκα. Διότι ἡ γυναῖκα ἔλαβε τήν κατάρα πρώτη
καί μᾶς ἐδίωξεν ἀπό τόν παράδεισον,ἡ γυναῖκα πάλιν ἔπρεπε νά
λάβῃ τήν εὐλογίαν νά μᾶς βάλῃ πάλιν εἰς τόν παράδεισον. Ἐγεννήθη ὁ
Κύριος μας ἀπό παρθένον, διά νά προτιμήσῃ τήν παρθενίαν. Ἐσύ,
ἀδελφέ μου, ὅπου θέλεις νά φυλάξῃς παρθενίαν, νά μισήσῃς τόν κόσμον.
Τότε εἶσαι καλός νά γίνῃς τρισμακάριος καί τότε φυλάγεις παρθενίαν,
τότε γίνεσαι ὡσάν ἄγγελος. Ἐγεννήθη ὁ Κύριος ἀπό ἀρραβωνιασμένην,
διά νά εὐλογήσῃτόν γάμον».
ε΄ Ἀναφορές τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ
στή Θεοτόκο
Στή συνέχεια θά στολίσουμε τό
φωτοστέφανο τῆς Θεοτόκου βάζοντας διαμάντια ἀπό τούς λόγους τοῦ
Πατροκοσμᾶ, πού εἶναι διάσπαρτοι μέσα στίς διδαχές του.
«Ὁ ἄνδρας, ἀδελφοί μου, ἐγέννησε
τήν γυναῖκα ἀπό τήν πλευράν του χωρίς γυναῖκα, καί πάλιν ἔγινε γερός.
Ἐδανείσθη ἐκείνη τήν πλευράν ἀπό τόν ἄνδρα καί τήν ἐχρεωστοῦσε .Ἐγεννήθησαν
ὡσάν τά ἄστρα τοῦ οὐρανοῦ γυναῖκες εἰς τόν κόσμον, ἀλλά δέν ἐφάνη καμμία
ἀξία νά γεννήσῃ ἄνδρα, νά πληρώσῃ τήν πλευράν ὁπού ἐχρεωστοῦσε, παρά
ἡ Δέσποινα Θεοτόκος, ὅπου ἠξιώθη διά τήν καθαρότητά της καί ἐγέννησε
τόν γλυκύτατον Χριστόν ἐκ Πνεύματος Ἁγίου, χωρίς ἄνδρα, παρθένος,
καί πάλιν ἔμεινε παρθένος, καί ἐπλήρωσε ἐκείνην τήν πλευράν».Ὁ λόγος
αὐτός εἶναι παρμένος ἀπό τούς Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας καί κυρίως ἀπό
τον ἱερό Χρυσόστομο.Ἡ Παναγία «Παρθένος ἦτο καί ἔμεινε, καί ἔγινε
Βασίλισσα εἰς τόν οὐρανόν καί εἰς τούς Ἀγγέλους καί πάσης νοητῆς
καί αἰσθητῆς κτίσεως».
«Τό θυμιατό σημαίνει τήν Δέσποινα,
τήν Θεοτόκον.Τά κάρβουνα εἶναι μέσα εἰς τό θυμιατό καί δέν καίεται.
Ἔτσι καί ἡ Δέσποινα ἡ Θεοτόκος ἐδέχθηκε τόν Χριστόν καί δέν ἐκάηκε,
ἀλλά μάλιστα ἐφωτίσθηκε».Ἡ Θεοτόκος ἰδιαίτερα χαίρεται, «ὅταν
συγχωροῦνται μεταξύ τους οἱ χριστιανοί».Ἀναφερόμενος στό ὄνομα τῆς
Παναγίας λέει ὅτι Μαρία «θέλει νά εἰπῇ κυρία, ὡσάν ὅπου ἔμελλεν
ἡ Θεοτόκος νά γίνῃ βασίλισσα τοῦ οὐρανοῦ καί τῆς γῆς καί πάσης νοητῆς
καί αἰσθητῆς κτίσεως, νά παρακαλῇ διά τάς ἁμαρτίας μας».Ὁ χριστιανός
στό προσκυνητάρι του μαζί μέ τήν εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ πρέπει «νά ἔχῃ
καί τήν εἰκόνα τῆς Παναγίας…»Ὁ χριστιανός, ὅταν κάνει τό σημεῖο τοῦ
Σταυροῦ «κατεβάζων τό χέρι του εἰς τήν κοιλίαν του νά λέγῃς:
«Σέ προσκυνῶ καί Σέ λατρεύω, Κύριέ μου, ὅτι κατεδέχθης καί ἐσαρκώθης
εἰς τήν κοιλίαν τῆς Θεοτόκου διά τάς ἁμαρτίας μας».
στ. Οἱ εὐχές της μαζί μας
Ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς, ἀφοῦ μᾶς μίλησε
γιά τήν Παναγία, εὔχεται πρός Ἐκείνην γιά μᾶς, «ἄμποτε ὁ Κύριος
νά μᾶς εὐσπλαγχνισθῇ διά πρεσβειῶν τῆς Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου
καί ἀειπαρθένου Μαρίας».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου