Πρόκειται γιά μεγάλων διαστάσεων
προσκυνηματική εἰκόνα τῆς Παναγίας Πορταΐτισσας, πού φυλάσσεται σέ
προσκυνητάρι στόν πρόναο τοῦ ναοῦ τοῦ Ἁγίου Τίτου στό Ἡράκλειο
τῆς Κρήτης. Φέρει τήν ἐπιγραφή: «Εἰκών τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου τῆς Ἰβηριτίσσης», ἐνῶ στο κάτω ἀριστερό μέρος διασώζεται ἡ ὑπογραφή τοῦ ζωγράφου:
«Ἱστορήθη διά χειρός Παναρέτου μοναχοῦ Ἁγιορείτου σκήτη Καυσοκαλυβίων τῷ 1906».
«Ἱστορήθη διά χειρός Παναρέτου μοναχοῦ Ἁγιορείτου σκήτη Καυσοκαλυβίων τῷ 1906».
Ἡ εἰκόνα
παρουσιάζει μεγάλες ὁμοιότητες μέ ἕτερη εἰκόνα
τῆς Πορταΐτισσας τοῦ ἴδιου
ζωγράφου (δεῖτε τήν ἀνάρτηση http://agioritikoslogos.blogspot.gr)
Ὁ ἱερομόναχος
Πανάρετος Πολυκάρπου ἐκ Κρήτης (†1943) ἦλθε στά Καυσοκαλύβια τήν πρώτη
πενταετία τοῦ 20οῦ αἰώνα προερχόμενος ἀπό τό ἡσυχαστήριο
τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς τῶν
Κατουνακίων, ὅπου ζοῦσε ὡς ὑποτακτικός τοῦ
ἔγκλειστου γέροντα Πολυκάρπου, πού
προερχόταν ἀπό τή Λαύρα τοῦ Ἁγίου Σάββα τῶν Ἱεροσολύμων.
Κοινοβίασε στήν καλύβη τῆς Μεταμορφώσεως τῶν Καυσοκαλυβίων. Διατηροῦσε στενές πνευματικές σχέσεις μέ τόν ἅγιο Νεκτάριο Πενταπόλεως, τοῦ ὁποίου ἐξέδωσε καί προλόγισε τό ἔργο τουΜελέτη ἱστορική
περί τῶν αἰτιῶν τῶν σχίσματος (Ἀθῆναι 1911). Ὁ
ἴδιος συνέταξε συνέθεσε καί ἐξέδωσε τό ἔργοὈρθόδοξος Λυρική Πανοπλία (Ἀθῆναι 1927).
Διακόνησε ὡς οἰκονόμος στό μετόχι τῆς Ἀναλήψεως τῆς
μονῆς Σίμωνος Πέτρας στόν Βύρωνα τῶν Ἀθηνῶν, ἐνῶ ἔζησε καί στή
μονή Μεταμορφώσεως τῶν Μολάων Λακωνίας, τήν ὁποία ἵδρυσε
ὁ ἴδιος, καί ἀργότερα, τό 1928, στή μονή
Ζωοδόχου Πηγῆς Ἁγιᾶς ἤ Ἁγίας Ἄνδρου, ὅπου
καί ἐκοιμήθη τό 1943. Ὅταν ἀναχώρησε
ἀπό τό Ἅγιον Ὄρος,
διατήρησε τήν πνευματική ἐπικοινωνία μέ τή συνοδεία του, πού
παρέμεινε στήν καλύβη τῆς Μεταμορφώσεως στά Καυσοκαλύβια.
Τά βιογραφικά τοῦ ζωγράφου Παναρέτου προέρχονται ἀπό τη μελέτη τοῦ
μοναχοῦ Παταπίου Καυσοκαλυβίτου: «Τά εἰκονογραφικά ἐργαστήρια
τῶν Καυσοκαλυβίων. Μία πρώτη
παρουσίαση», Γρηγόριος Παλαμᾶς 839
(2011) 195-206
Στον Ναό Μ. Κωνσταντίνου και Α. Ελένης, Νοσοκομείου Κιλκίς, υπάρχει εικόνα της Παναγίας του γ. Μελετίου Συκιώτου.
ΑπάντησηΔιαγραφή