Τρίτη, 28 Ιουλίου 2015

6845 - Πρώτη εορτή του Αγίου Παϊσίου στο μοναστήρι του (βίντεο)

Ο Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Κουτλουμουσίου Αρχιμ. Χριστόδουλος ομιλεί στη πανηγυρική τράπεζα που δόθηκε μετά το πέρας της αγρυπνίας προς τιμήν του Οσίου Παϊσίου στο Κουτλουμούσι.

6 σχόλια:

  1. Αγαπητέ, γνωρίζω ότι ο τίτλος του άρθρου δεν είναι δικός σου, αλλά της Πεμπτουσίας.
    Όμως, γνωρίζεις εξίσου καλά με μένα, ότι δεν είναι σωστός (δεν είναι ούτε ήταν ποτέ ουσιαστικά το μοναστήρι του)
    Επομένως, καλό θα ήταν να τον αλλάξεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πατέρες της Εκκλησίας υποστηρίζουν πρέπει πάντα και παντού να εκφραζόμαστε σωστά. Έχουμε πέσει θύματα αυτής της νοοτροπίας (απροσεξία στην έκφραση) πολλές φορές, παρακολουθώντας, έστω μερικά δευτερόλεπτα από αναρτήσεις στο You Tube με εκούσια ή ακούσια παραπλανητικούς τίτλους.

      Διαγραφή
  2. φρονω,οτι ο τιτλος δεν ειναι λαθος,πολυ δε μαλλον παραπλανητικος! ο οσιος Παισιος υπηρξε εξαρτηματικος μοναχος της Κουτλουμουσιου,αφου η Παναγουδα ειναι κελι που ανηκει στην εν λογω Μονη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ, αν παρατηρήσεις προσεχτικά τα γραφόμενά μου, θα δεις ότι χρησιμοποίησα την λέξη «ουσιαστικά».
      «Τυπικά» είναι σωστός ο τίτλος, για τον λόγο που έγραψες. «Ουσιαστικά» όμως, -και αυτό είναι που μετράει, όχι τυπικά- δεν ήταν ποτέ. Και μετράει στην ζωή πάντα η ουσία και όχι ο τύπος

      Διαγραφή
  3. Ανώνυμος30/7/15, 11:53 π.μ.

    Εαν δεν ειναι κουτλουμουσιανος αγιορειτης τοτε τι ειναι απο τη ΄΄Σουρωτη΄΄?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αγαπητέ Ανώνυμε, όταν σχολιάζεις κάτι, καλό είναι να σχολιάζεις με επιχειρήματα και όχι με προτάσεις-συνθήματα. Μόνο τότε μπορούμε να κάνουμε διάλογο, γιατί τότε μόνο γίνεσαι κατανοητός και μπορεί ο άλλος να αντιπαρατεθεί
    Αλλά, επειδή μ' αρέσουν τα δύσκολα, ας προσπαθήσω να καταλάβω τι θες να πεις πίσω από το σύνθημα που έγραψες.
    α) Ο κάθε ένας Αγιορείτης μοναχός, παίρνει το προσωνύμιό του από το μέρος όπου ζει. Όσιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης, λέμε, ασχέτως αν τα Καυσοκαλύβια είναι εξαρτηματικά και υπάγονται στην Μονή Μεγίστης Λαύρας. Οι μοναχοί που μένουν στα Κελλιά των Καρυών, και το κάθε Κελλί ανήκει σε κάποια Μονή, δεν προσφωνούνται με βάση την Μονή που ανήκει το Κελλί, αλλά ως Καρυώτες, γιατί ζουν στις Καρυές. Κουτλουμουσιανός, Ιβηρίτης, Σταυρονικητιανός, κτλ λέγεται αυτός που ζει μέσα στην Μονή. Όσοι ζουν σε Κελλιά, παίρνουν το όνομα από την περιοχή του Κελλιού. Αυτό πάντα ίσχυε και ισχύει στο Άγιο Όρος. Η Μονή Κουλτουμουσίου π.χ. έχει κελλιά και στις Καρυές, που είναι σε απόσταση πολύ πιο κοντά από το Κελλί που ζούσε ο Όσιος Παΐσιος. Κανείς όμως μοναχός δεν λέγεται π.χ. Ηλίας Κουτλουμουσιανός, αλλά Ηλίας ο Καρεώτης.
    Άρα, με βάση τα παραπάνω, ως πρώτο συμπέρασμα, ότι με βάση την ισχύουσα και ενεργή παράδοση του Αγίου Όρους, δεν μπορούμε να μιλάμε για Κουτλουμουσιανό Άγιο, αφού ουδέποτε έζησε στο Μοναστήρι ή ασκήτεψε εντός αυτού. Το να ζεις σε μία περιοχή που υπάγεται στο Μοναστήρι, όπως σου απέδειξα, δεν σε κάνει και κάτοικο αυτού. Είδες π.χ., την Μεγίστη Λαύρα, να έχει προσπαθήσει έστω και στο ελάχιστο, να οικειοποηθεί τον Όσιο Πορφύριο, και να τον έχει εντάξει στου Αγίους της Μονής, ή να τον προσφωνεί Όσιο Πορφύριο ο Καυσοκαλυβίτης και Λαυρεώτης; Όχι, παρ' όλο που σύμφωνα με την οπτική που το βλέπεις εσύ, θα μπορούσε, αφού τα Καυσοκαλύβια υπάγονται στην Μεγίστη Λαύρα. Όμως, ξέρουν οι Λαυρεώτες, ότι αυτό δεν θα μπορούσαν να το κάνουν, αφού δεν νομιμοποιούνται.
    β) Ό Όσιος Παΐσιος, έζησε σε πολλές περιοχές στο Άγιο Όρος. Μονή Εσφιγμένου, Μονή Φιλοθέου, σε Κελλί της Σκήτης των Ιβήρων, σε Κελλί της Σταυρονικήτα, στα Κατουνάκια. Άρα, γιατί να μην τον προσφωνούμε Εσφιγμενίτη, ή Φιλοθεΐτη, ή Σταυρονικητιανό κτλ; Αν μου πεις ως επιχείρημα, ότι επειδή τα τελευταία χρόνια της ζωής του έζησε στα όρια της Κουτλουμουσίου, σου αντιτάσσω πρώτον ότι αυτό δεν τον κάνει Κουτλουμουσιανό, αφού ήταν πολύ λίγα σε σχέση με το σύνολο της ζωής σου και δεύτερον ότι πολύ πιο ισχυρό επιχείρημα είναι να τον προσφωνούμε ως Φιλοθεΐτη αφού εκεί έλαβε την μοναχική κουρά. Και η μοναχική κουρά είναι ανώτερο από εκεί που έζησες για λίγο χρονικό διάστημα. Παρ' όλα αυτά, ούτε η Μονή Φιλοθέου τον έχει οικειοποιηθεί ως Φιλοθεΐτη
    γ) Δεν είναι τυχαίο, ότι, όλοι οι βιογράφοι του, τον προσφωνούσαν ως Αγιορείτη. Ακόμα και ο ιερομόναχος Χριστόδουλος Αγγέλογλου, που ήταν μοναχός στην Μονή Κουτλουμουσίου, στο δίτομο έργο του, ως Αγιορείτη τον έχει. Και η Μονή της Σουρωτής, ως Αγιορείτη. Και αυτό, για να προσδώσουν την αντικειμενικότητα· ότι ο Όσιος Παΐσιος έζησε, ασκήτεψε και αγίασε, σε πολλά μέρη του Αγίου Όρους, και για πολλά χρόνια, άρα δεν θα μπορούσαμε αντικειμενικά να τον εντάξουμε σε κάποιον συγκεκριμένο μέρος. Όπως και ο Όσιος Νικόδημος ο Αγιορείτης λέμε, όχι ο Διονυσιάτης π.χ. γιατί έζησε σε πολλά μέρη του Αγίου Όρους.
    δ) Και αν ακόμα θέλαμε να εντάξουμε τον Όσιο σε κάποιο μέρο, αντικειμενικά πάλι, θα τον λέγαμε: ο ασκήσας εν τω Κελλίω της Παναγούδας.

    Αυτά, αγαπητέ ανώνυμε, είναι σε πρώτο επίπεδο τα επιχειρήματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή