Παρασκευή 20 Ιουνίου 2014

4940 - «Εγκέλαδος» εν τω Όρει;

ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΕΝΑ ΠΙΝΑΚΑ ΤΟΥ Ε. ΒΑΡΛΑΜΗ

"ΕΓΚΕΛΑΔΟΣ" ΕΝ Τ ΟΡΕΙ; 
π Γέροντος Χαλκηδόνος θανασίου 
ξιόλογος ρχιτέκτων, ζωγράφος, γλύπτης, designer, συγγραφες κα παιδαγωγός Ε. Βαρλάμης μέσα στν λυση τν θρησκευτικν του ργων, πως τ "Χριστό", ργάνωσε μία νέα κθεση μ τίτλο "γιον ρος", πο λαβε χώραν στ μουσεο Βυζαντινο Πολιτισμο Θεσσαλονίκης (2008-9) κα στ συνέχεια μετεφέρθη στ Βυζαντιν κα Χριστιανικ Μουσεο τν θηνν (2011), τέλος δ –πργμα διαίτερα σημαντικ– στ Ερωπαϊκ Κοινοβούλιο στς Βρυξέλλες (Salle Yehudi Menuhin) (2013). 

Μετ μως ξετέλεσε κα μι νέα σειρ μ τ διο θέμα τοθ’ περ μαρτυρε τν γάπην του πρς τ ρος, να δεγμα τς ποίας ρμηνεύεται παρακάτω. σειρ ατ ποία δημοσιεύεται στν κατάλογο τν Βρυξελλν(1), μορφολογικ διακατέχεται π να θλεγε κανες ντονο "σεισμικ" χαρακτρα, καθ’ τι τ εκονιζόμενα πάλλονται τρόπον τιν "δαιμονικς". 
τσι βλέπουμε δ μία Μον κτισμένη κατ τν θωνικ ρχιτεκτονική, μ τετράγωνο γκδες κωδωνοστάσιο κα κωνικ πόληξη στν πρόσοψη, περιστοιχιζόμενο πιθανς π δύο μεγάλα παρεκκλήσια, πισθεν δ προβάλλοντας δύο πολυγωνικος τρουλλίσκους κα τ σταυροειδς καθολικ μ τρολλο κα ψηλ τύμπανο. πάρχουν δύο θύραι στν πρόσοψη μ πεζούλι κα στέγαστρο. Τ πολυάριθμα συνήθως τοξωτ παράθυρα το συμπλέγματος εναι νομοιογεν ς πρς τ μέγεθος, τν μορφή, τν ριθμό των ες κάστην πλευράν, τ νοιγμά των κα διαφορετικς πάντοτε τοποθετημένα, πργμα τ ποον δίδει μι διαίτερη χροι γραφικότητος στ σύνθεση. Συνήθως δ περιβάλλονται π διακοσμητικ χρώματος κρμ τοξωτ πλαίσια. 
Τ κτίρια χουν νοικτν καστανν χρμα μ χνη τς πλινθοδομίας, κα ο στέγες μ ερέα προφυλακτικ γεσα, φαίνονται ς δερμάτιναι κα σκηνοειδες, χρώματος δ νοικτο τεφρο. περιβάλλον χρος χει πέντε κυπαρίσσια ριστερά, δύο τν ποίων κουμβον στ κτίριο σν ν "ζητον στήριξη"!, κα δύο δεξιά. Εναι πράσινα μ κιτρινωπς νταύγειες. Τ δαφος κυανοπράσινο μ καστανς προσμίξεις, ν ορανς κυανς μ σύννεφα λευκά, κίτρινα, πράσινα κα πορτοκαλλεόχρωμα. 
λη σύνθεση σχεδιαστικ προσπαθε ν συγκεράσει τν ξ γεωμετρισμ μ τν ελυγισία κα π τεχνικ ποψη διακρίνεται γι μία λευθερία το χρωστήρα, μ να ντονο ξπρεσιονισμ κα ζωηρς φωτοσκιάσεις. 
Ποο μως τ εκονολογικό της μήνυμα; Γιατ τ πάντα μέσα της δονονται σν ν προαναγγέλεται νας μεγάλος κα καταστρεπτικς σεισμός, τ κτίρια, τ δέντρα, τ τόξα, ν κα κόμη βρίσκονται στ θέση τους; σν ν θυμίζουν κάπως τ ρχιτεκτονήματα το μεγάλου A. Gaudi, σ’ ατ τν τόπο τς ρεμίας κα προσευχς. Μήπως θέλησε ζωγράφος ν κφράσει τρόπον τιν "παραστατικς" τν πνευματικ χαρ κα γαλλίαση τς φύσεως κα τν οκητόρων το γιοτόπου; Μήπως  μορφολογία τους πηγάζει π τ "βαρλάμειο" ρευστ τεχνοτροπία; Μήπως προσπάθησε καλλιτέχνης γκελαδικς κα ταρακουνηστικς ν πομνήσει δι τς "χορευτικς ρχιτεκτονικς" κατ τ γνωστόν: "τν οκιν μν μπιμπραμένων μες δετε", κάτι βαθύτερο κα σφαλς χι εχάριστο, τ.. τι κα κε τ πράγματα "δν πνε καλά", παινισσόμενος τ δυσάρεστα γεγονότα δία τν τελευταίων τν, τ ποα, ἐὰν μ τί λλο, τάραξαν χι μόνον τ κρος το "γιωνύμου Τόπου", λλ κα γενικότερον τς κκλησίας ν τν κόσμον. Μήπως ξυπονοε τς π τν νθρωπίνους "τριβς" ρισμένων κυρίως κπροσώπων τς γιορειτικς δελφότητος μ τ Οκουμενικν Πατριαρχεον; Μήπως παραπέμπει ες τν καθόλου νεοτέραν π τν βιωτν κα πολιτείαν οκητόρων το Τόπου; Μήπως ντικατοπτρίζει τν δυσθεώρητον ρνησιν βοηθείας κα συμβολς τινων ξ ατν ες διαφόρους νδιαφερούσας κα δι’ ατος περιπτώσεις; Μήπως πογραμμίζει τ τι λοι ν τ κόσμ θεσμο ταλαντεύονται κα χουν πωλέσει τ θεμέλιά των; Μήπως θέλει ς κ τούτου ν βροντοφωνήσει ες τος θεί χάριτι γκαταβιούντας ες τ περιβόλι τς Παναγίας: Σες, ο ποοι παρνήθητε τ το κόσμου δι ν σώσετε ατν κα τν ψυχήν σας, ζντες προσευκτικς "ν ρεσιν κα σπηλαίοις κα τας πας τς γς", πεστράφητε κ τς πικινδύνου τραπο ες τν ποίαν πολλάκις σς παραπλανε πολέμιος τς πίστεώς μας "Μισόκαλος". 
Μήπως προσπαθε τελικς ν ποδείξει τ σαθρν λων τν νωτέρω, τονίζων τι τ ρος παραμένει σταθερν κα στέρεον ες τν αἰῶνα, ναντι λων τν πολυπικοίλων ρατν κα οράτων προσβολν κα πιθέσεων κατ’ ατο. Μήπως, μήπως, μήπως, διότι μυστηριώδεις κα νεξιχνίαστοι παραμένουν α δέαι κα προθέσεις τν καλλιτεχνν, πως κα πολλα α προσβάσεις κα ρμηνεαι τν τεχνοκριτν π το ργου των. "Φύλαξον μς Κύριε, π λιμο λοιμο, σεισμο, καταποντισμο, πιδρομς λλοφύλων…." 
 _______________________________________ 
1- –, European Parliament Brussels. Salle Yehudi Menuhin. Exhibition ΑΘΩΣ The Holly Mount Athos. Warlamis Paintings 2013.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου