Τρίτη, 28 Ιουλίου 2020

13573 - Ο εορτασμός της Παναγίας της Τριχερούσας στο Χιλιανδάρι (φωτογραφίες)

Στην Ιερά Μονή Χιλιανδαρίου εορτάσθηκε το Σάββατο 25 / 12 Ιουλίου η Σύναξη της Υπεραγίας Θεοτόκου της  Τριχερούσας.
Των λατρευτικών εκδηλώσεων προεξήρχε ο Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Αρχιμ. Μεθόδιος.
Στον φετινό εορτασμό παραβρέθηκαν ελάχιστοι επισκέπτες, λόγω των περιοριστικών μέτρων για τον κορονοϊό.
Σύμφωνα με το Αγιορειτικό Τυπικό μετά

Κυριακή, 12 Ιουλίου 2020

13572 - Νέος Ηγούμενος στην Ιερά Μονή Κουτλουμουσίου ο Ιερομόναχος Νικόλαος





Σήμερα, Κυριακή 12 Ιουλίου, έγιναν οι εκλογές για την ανάδειξη του Ηγουμένου της Ιεράς Μονής Κουτλουμουσίου στον Άγιο Όρος όπου αναδείχθηκε ο Ιερομόναχος Νικόλαος ως νέος Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής σύμφωνα με τις πληροφορίες του Πρακτορείου Ορθοδοξία.
Υπενθυμίζουμε ότι ο Γέροντας Χριστόδουλος είχε υποβάλει την παραίτησή του ενώ ο Ιερομόναχος Νικόλαος είχε αναλάβει και ως τοποτηρητής ως αρχαιότερος στην αδελφότητα μέχρι και τις εκλογές ενώ από σήμερα εκλέχτηκε και ως Ηγούμενος.

Κυριακή, 5 Ιουλίου 2020

13571 - Ο όσιος Αθανάσιος ο Αθωνίτης και ο αγιορειτικός μοναχισμός

Άγιος Αθανάσιος ο Αθωνίτης
Τοιχογραφία • Μεγίστη Λαύρα, τράπεζα • 
περίπου 1535
π. Παύλος Λαυριώτης
Ο Όσιος Αθανάσιος ο Αθωνίτης γεννήθηκε στην πρωτεύουσα του Πόντου Τραπεζούντα μεταξύ των ετών 927-930. Οι γονείς του ήσαν πλούσιοι και ευγενείς. Το όνομα του ήταν Αβραάμιος. Ο πατέρας καταγόταν από την Αντιόχεια της Συρίας και η μητέρα από την Κολχίδα του Πόντου. Πριν γεννηθεί, ο πατέρας απέθανε και λίγο μετά τη γέννηση του, και η μητέρα απήλθε από τον παρόντα κόσμο.
Ο μικρός Αβραάμιος, ορφανός και από τους δύο γονείς, τέθηκε υπό την προστασία συγγενoύς του μοναχής, η οποία ανέλαβε την φροντίδα και την παιδαγωγία αυτού. Όλη δε η ζωή και η συμπεριφορά της μοναχής επέδρασε θετικά και καταλυτικά στην μετέπειτα εξέλιξη του Αβρααμίου.
Ο μικρός Αβραάμιος, παρ’ ότι ήταν παιδί, η ζωή και η συμπεριφορά του δεν έμοιαζε με εκείνες των άλλων συνομιλήκων του. Ο χαρακτήρας του δεν ήταν απρεπής, απρόσεκτος και αγενής. Καταγινόταν με την προσευχή και τις άλλες θρησκευτικές πράξεις. Μετά την κοίμηση της προστάτιδας του μοναχής και αφού έλαβε την εγκύκλια παιδεία, με την βοήθεια ενός αυτοκρατορικού φορολογικού υπαλλήλου που ήλθε στην Τραπεζούντα για την είσπραξη των δημοσίων φόρων, έρχεται στην Κωνσταντινούποληεπί αυτοκράτορος Ρωμανού Α’ Λεκαπηνού (920-944).
Στην Πόλη φοιτά στη Σχολή του Προέδρου των σχολών της Πρωτευούσης, που εκαλείτο Αθανάσιος. Στη σχολή αυτή επιδίδεται με ζήλο και επιμέλεια στην εκμάθηση των γραμμάτων της θύραθεν (κοσμικής) παιδείας. Παράλληλα δεν παρέλειπε τα πνευματικά και θρησκευτικά του καθήκοντα. Στην Κωνσταντινούπολη εγνώρισε τον συγγενή του στρατηγό Ζεφιναζέρ, στο σπίτι του οποίου έκτοτε διέμεινε.

Σάββατο, 4 Ιουλίου 2020

13570 - Νέο βιβλίο: Φτερουγίσματα στον Άθω

Αντωνίου Εμμ. Στιβακτάκη «Φτερουγίσματα στον Άθω»

ΤΥΠΟΚΡΕΤΑ ΑΕ,
Ηράκλειο 2020,
σχ. 8ο (24 Χ 17),
σσ. 350
Παρουσίαση βιβλίου: Κωστής Ηλ. Παπαδάκης

Ο Ηρακλειώτης συγγραφέας κ. Αντώνιος Εμμ. Στιβακτάκης είναι γνωστός και στην πόλη μας από τα ποικίλα δημοσιεύματά του σε τοπικά περιοδικά και εφημερίδες, αλλά και από τα δεκάδες βιβλία του για το Άγιον Όρος, την ιερή κιβωτό τής Ορθοδοξίας και του έθνους, ώστε δικαίως θα μπορούσε να διεκδικήσει τον επίζηλο τίτλο του

Παρασκευή, 3 Ιουλίου 2020

13569 - Θετική εξέλιξη: Περισσότεροι προσκυνητές στο Άγιο Όρος

Περισσότερους προσκυνητές θα δέχεται στο εξής το Άγιο Όρος μετά την μερική χαλάρωση των περιορισμών την οποία αποφάσισε χθες η Ιερά Κοινότητα.
Σύμφωνα με την απόφαση επιτρέπεται η έκδοση ειδικών διαμονητηρίων με ανώτατο όριο ημερησίως 20 ατόμων ανά Ιερά Μονή,  15 ατόμων ανά Κυριακόν Κοινοβιακής Σκήτης, πέντε ατόμων ανά Κυριακό Ιδιορρύθμου Σκήτης και τριών ατόμων ανά Ιερό Κελλίον, Καλύβη ή Ησυχαστήριο.
Επίσης, επιτρέπεται στο εξής η μετακίνηση μεταξύ των μονών, κάτι που έως σήμερα απαγο-ρευόταν.

Κυριακή, 28 Ιουνίου 2020

13568 - Κυριακή Γ’ Ματθαίου: Σύναξη των Αγίων Νεομαρτύρων των μετά την άλωση της Κωνσταντινουπόλεως μαρτυρησάντων († Αρχ. Γεώργιος Καψάνης, Προηγούμενος Ι. Μ. Γρηγορίου Αγίου Όρους)

Γιατί ο Θεός ανέδειξε τους αγίους Νεομάρτυρες στους χρόνους της Τουρκοκρατίας;
Για πέντε λόγους κατά τον φιλομάρτυρα άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη ευδόκησε ο Θεός να αναδείξει τους αγίους Νεομάρτυρες στους τωρινούς καιρούς. Από τους λόγους αυτούς φαίνεται η μεγάλη σημασία της ομολογίας των Νεομαρτύρων.
Πρώτον, διά να είναι ανακαινισμός όλης της Ορθοδόξου πίστεως.
Βεβαιώνονται οι σύγχρονοι προς τους Νεομάρτυρες Χριστιανοί για τα κατορθώματα των παλαιών Μαρτύρων που λόγω δυσπιστίας ή πολυκαιρίας έχει ατονήσει η προς αυτούς αδίστακτη πίστη. Τώρα βλέπουν με τα ίδια τους τα μάτια τους Νεομάρτυρες, που κάποτε ήσαν συγγενείς ή φίλοι ή γνώριμοί τους, να υπομένουν παρόμοια με τους παλαιούς Μάρτυρες βασανιστήρια χωρίς να δειλιάζουν να «φαίνονται πάλιν εις τον κόσμον δεύτεροι Γεώργιοι, δεύτεροι Δημήτριοι, νέοι Θεόδωροι, όχι μόνον διά την ταυτότητα των ονομάτων, αλλά πολλώ μάλλον διά την ομοιότητα των Μαρτυρίων».

Τρίτη, 23 Ιουνίου 2020

13567 - Εορτή εορτών και πανήγυρις πανηγύρεων σήμερα στις Καρυές

Οἱ Καρυές ἑορτάζουν σήμερα τήν μεγαλύτερη γιορτή τους. Ἀπό τό πρωΐ ἀρχίζουν νά φοροὑν τά «καλά» τους. Ἑορτή ἑορτών καί πανήγυρις πανηγύρεων.
Κοντάκιον, Ἦχος δ’. Ἐπεφάνης σήμερον.\
Ἑορτάζει σήμερον ἅπας ὁ Ἄθως, ὅτι ὕμνοις δέδεκται, ὑπὸ Ἀγγέλου θαυμαστῶς, σοῦ τῆς Ἁγνῆς Θεομήτορος, ἣν πᾶσα κτίσις γεραίρει δοξάζουσα.
Τί θα γιορτάσουμε ἀπόψε στόν πάνσεπτο Ναό τοῦ Πρωτάτου;
Τήν παράδοση ὑπό τοῦ Ἀρχαγγέλου Γαβριήλ, κατά τό ἔτος 982, τοῦ Ὕμνου «Ἄξιον Ἐστίν» στόν μοναχό Γαβριήλ.
Μπροστά στή θαυματουργό εἰκόνα τῆς Παναγίας θά ψάλλουμε τόν ἀγγελοδίδαχτο καί ἀγγελοπαράδοτο οὐράνιο Ὕμνο.
Ὁ παπα - Μεθόδιος, ὁ τυπικάρης τοῦ Ἰεροῦ Ναοῦ τοῦ Πρωτάτου,

Κυριακή, 21 Ιουνίου 2020

13566 - Το Άγιον Όρος συνεχίζει να προσφέρει Αγίους στην Εκκλησία


Ομιλία του Γέροντος Εφραίμ Βατοπαιδινού κατά την πανηγυρική Τράπεζα της εορτής των Αγιορειτών Αγίων (21 Ιουνίου 2020).

13565 - Κυριακή εορτασμού της Μνήμης Πάντων των Αγιορειτών Αγίων

21 Ιουνίου 2020
Κυριακή Β΄Ματθαίου
Τη αυτή Κυριακή την μνήμην εορτάζομεν
πάντων των εν Αγίω Όρει διαλαμψάντων Πατέρων
Ο κοινός εορτασμός των αγίων του Αγίου Όρους αρχίζει με τη σύνθεση της ακολουθίας και του εγκωμίου τους από τον άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη, που είναι και ο τελευταίος συναξαριογράφος. Γνωστότεροι παλαιότεροι Αγιορείτες συναξαριογράφοι είναι οι άγιοι Βασίλειος ο Νέος ο Συναξαριστής, Φιλόθεος ο Κόκκινος, Κάλλιστος ο Α΄, Γρηγόριος ο Παλαμάς και οι Αγάπιος Λάνδος, Καισάριος Δαπόντες και παπα-Ιωνάς ο Καυσοκαλυβίτης. Ο άγιος Νικόδημος ξεκίνησε την εργασία του αυτή «προτροπή και

13564 - Μνήμη οσίων Αγιορειτών Πατέρων στον Πανίερο ναό του Πρωτάτου

Κάθε χρόνο μετά τη γιορτή των Αγίων Πάντων η εκκλησία μας τιμά μιαν άλλη χορεία αγίων, αυτή των οσίων Αγιορειτών Πατέρων.
Η εορτή αυτή τιμάται ιδιαίτερα πανηγυρικά με ολονύκτια αγρυπνία στον Πάνσεπτο ναό του Πρωτάτου Καρυών του Αγίου Όρους, με την προσέλευση πολλών μοναχών και λαϊκών προσκυνητών.
Το Άγιον Όρος ονομάσθηκε έτσι από την αγιότητα των πατέρων του. Σήμερα έχουμε περί τους 450 γνωστούς αγιορείτες αγίους. 

13563 - Ωδή στο χορό των Αγιορειτών Πατέρων



         Ἡ πο­ρεία πρός τή θέ­ωση, ἡ καλ­λι­έρ­γεια τῆς ὀρ­θό­δο­ξης πνευ­μα­τι­κό­τη­τας καί ἡ δι᾿ ἀ­γώ­νων κα­τά­κτησή της, ἀ­πο­τέ­λεσε καί ἐ­ξα­κο­λου­θεῖ, μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ, νά ἀ­πο­τε­λεῖ τό ἰ­σχυ­ρό­τερο ἔ­ρει­σμα τῆς ζωῆς στό Ἅ­γιον Ὄ­ρος. Στή χώρα αὐτή τῆς με­τα­νοίας καί τό ἐργαστήριο τῆς ἁ­γι­ό­τη­τας, ὁδηγήθηκαν κατά τήν ὑ­περ­χι­λι­ετῆ φω­τεινή δι­α­δρομή τῶν αἰ­ώ­νων σέ ὁδούς σωτη­ρίας, δυ­σα­ρί­θμη­τοι ἅ­γιοι, «φί­λοι» δη­λαδή, τοῦ Θεοῦ, πού καταλάμπουν μέ τίς γλυ­κύ­τα­τες ἀ­κτῖ­νες τοῦβίου καί τῶν θαυ­μά­των τους τό πλή­ρωμα τοῦ πι­στοῦ λαοῦ.

13562 - Οι Αγιορείτες Άγιοι

Την Β’ Κυριακή του Ματθαίου κάθε έτους, μετά την Κυριακή των Αγίων Πάντων, όπου ακούμε στις εκκλησίες την ευαγγελική περικοπή για την κλήση των πρώτων Μαθητών από τον Χριστό, εορτάζουμε την μνήμη πάντων των εν Αγίω Όρει διαλαμψάντων Οσίων Πατέρων. Οι Αγιορείτες Άγιοι αντιλήφθηκαν την κλήση αυτή από τον Θεό και έφθασαν σε ύψη αρετής. Σύμφωνα με το βιβλίο του λόγιου μοναχού Μωυσή του Αγιορείτου, αριθμούνται οι Άγιοι Πατέρες του Άθω σε 450, ενώ χιλιάδες είναι οι αφανείς και άγνωστοι άγιοι ασκητές, οι οποίοι αγίασαν τα χώματα του Άθω και έγιναν η αιτία για να ονομαστεί το Όρος Άγιον.

13561 - Οι Αγιορείτες Άγιοι και οι μαθητές τους στο πέρασμα των αιώνων

Το Άγιον Όρος παρουσιάζει ιστορία πολύπτυχη, αξιοθαύμαστη και αξιοσέβαστη. Μια από τις ωραιότερες πτυχές του, αναμφίβολα, είναι ο αγιολογικός πλούτος του. Η αθωνική αγιολογία δίκαια αποτελεί τη βασική δόξα και τον μεγαλύτερο έπαινο ενός υπερχιλιόχρονου μοναχισμού.
Οι άγιοι του Αγίου Όρους είναι οι φιλόστοργοι πατέρες των Αγιορειτών. Η αγάπη μας προς αυτούς προέρχεται από χρέος και ευγνωμοσύνη για τις δωρεές τους. Είναι αγάπη τέκνων προς κηδεμόνες, μαθητών προς διδασκάλους. Αυτοί μετέβαλαν την αγριότητα του Όρους σε ημερότητα, τον ακατοίκητο τόπο τον έκαναν κατοικήσιμο, την έρημο τη μετέτρεψαν σε πολιτεία. 

13560 - Εικόνες Αγίων του Άθω





Δείτε μια ενδιαφέρουσα συλλογή εικόνων των Αγίων του Άθω,
τη Μνήμη των οποίων τιμούμε σήμερα,
όπως την καταγράφει ψηφιακά

13559 - Εικοσιτέσσαρες Οίκοι εις τους Αγιορείτες Οσίους



Ποίημα Γερασίμου Μοναχού Μικραγιαννανίτου.
Κοντάκιον. Ήχος πλ. δ’. Τη Υπερμάχω.

Ως υποφήτας των ενθέων αναβάσεων
Και συστοιχίαν δωρεών των υπέρ έννοιαν
Τους εν Άθω μακαρίσωμεν θεοφόρους
Τους Οσίους Ιεράρχας τε και Μάρτυρας
Ως ημών καθηγεμόνας και εκφάντορας
Τούτοις λέγοντες, χαίροις δήμε θεόλεκτε.

13558 - Της Βασίλισσας του Ουρανού η Παράταξη (Σύναξη των Αγιορειτών Πατέρων)



Μητροπολίτου Προικοννήσου Ιωσήφ
«Τη δευτέρα Κυριακή του Ματθαίου, την μνήμην εορτάζομεν πάντων των Οσίων Πατέρων, των εν Αγίω Όρει του Άθω λαμψάντων».
Όρη ιερά και, άγια υπάρχουν πολλά… Άγιο όρος και θεοβάδιστο, το Σινά. Εκεί δόθηκε από τον ίδιο το Θεό Σαβαώθ ο Νόμος στο δούλο Του τον Μωυσή. Άγιο όρος το Θαβώρ! Εκεί η Μεταμόρφωση του Ιησού υπήρξε για τους Αγίους Αποστόλους μια εμπειρία θεώσεως. Άγιο όρος το Όρος των Ελαιών, απ’ όπου ο Θεάνθρωπος ανελήφθη στους ουρανούς, «ίνα πέμψη τον Παράκλητον τω κόσμω» κ.λπ. Όμως εμείς όταν μιλάμε για «Άγιον Όρος», εννοούμε «τον αγιώνυμο Άθω, τον νοητό της Θεοτόκου και ωραίο παράδεισο». 

13557 - Τους ουρανώσαντας το Όρος πατέρας



Του Σεβ. Μητροπολίτου Καστορίας κ. Σεραφείμ
Η Β' Κυριακή του Ευαγγελιστή Ματθαίου, όπως ονομάζεται στην γλώσσα της Εκκλησίας μας, είναι αφιερωμένη στους εν τω Όρει του Άθω ασκήσει και αθλήσει διαλάμψαντας οσίους και θεοφόρους πατέρας.
Τιμώνται στο Ιερόν Περιβόλιον της Υπεραγίας Θεοτόκου, το οποίο δόθηκε ως "μερίς απόλεκτος και όρος κληρονομίας" από τον Υιό και Θεό της εις Αυτήν, όλοι εκείνοι που έζησαν σ' αυτόν τον χώρο και τον ανέδειξαν με την άσκησή τους, με την αγγελική τους πολιτεία και με την χάρη που τους δόθηκε από τον Θεό, έναν δεύτερο ουρανό.

13556 - «Ελεήσαντες ελεήθησαν», οι Άγιοι Πατέρες του Άθω



Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καστορίας κ.κ. Σεραφείμ
Εγκωμιάζοντας ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης τη χορεία των Αγίων Πατέρων, που ως άστρα ανέτειλαν στο νοητό στερέωμα της Εκκλησίας «και ως κρίνα αειθαλή και πανεύοσμα εξήνθησαν εν τοις κοιλάσι και παραλίοις»1 στον αγιώνυμο Άθω, στον ωραίο παράδεισο της Θεοτόκου, τους δίνει το ίδιαίτερο χαρακτηριστικό του ελεήμονος.
« Ελεήσαντες, ηλεήθησαν».
Γι΄ αυτό και ψάλλει γεμάτος θαυμασμό ο θεοφόρος ασκητής της Αθωνικής Πολιτείας: «Ούτοι γαρ ως αληθώς, διά πάντων των μακαρισμών του Κυρίου διήλθον· πτωχεύσαντες γαρ τω πνεύματι, επλουτίσθησαν· 

13555 - Χαίροις Οσίων Άθω πληθύς



Του Σεβ. Μητροπολίτου Καστορίας κ. Σεραφείμ
     Γράφοντας ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς ο Αγιορείτης το Βίο του Οσίου Πέτρου του Αθωνίτου, του πρώτου οικιστού της Αγιορετικής Πολιτείας, αναφέρει συν τοις άλλοις και την εμφάνιση σ΄ αυτόν της Υπεραγίας Θεοτόκου και του προστάτου του Αγίου Νικολάου, καθώς και την προτροπή της να κατοικήσει στο Ιερό της Περιβόλιο που είναι ο δικός της χώρος και ότι θα είναι γι΄ αυτόν και για τους άλλους Μοναχούς,
άμαχος σύμμαχος,
των πρακτέων υφηγητής,
των μη πρακτέων ερμηνευτής, 

13554 - Σύναξις των Αγιορειτών Πατέρων


Ο Γέρων Εφραίμ, Δικαίος της Βατοπαιδινής Σκήτης του Αγίου Ανδρέου (Σεράι) στις Καρυές, μιλάει για την ημέρα της μνήμης πάντων των Αγιορειτών Πατέρων, των αγίων πνευματικών οδηγών και διδασκάλων του Αγιωνύμου Όρους, οι οποίοι με την ζωή και τον λόγο τους ενέπνευσαν και καθοδήγησαν τους μοναχούς και ασκητές του Άθωνος.

13553 - Αγιορείτες Νεοησυχαστές Πατέρες

Μοναχού Μωϋσέως Αγιορείτου
Μετά την αναγέννηση τού 18ου αιώνος, με τη δράση του νεοησυχαστικού κινήματος τών λεγομένων Κολλυβάδων, και πρωτεργάτες τους οσίους Παΐσιο Βελιτσκόφσκυ (1794), ο οποίος ως άλλος Γρηγόριος Σιναΐτης (1346) εργάζεται μεταφραστικά και Ιεραποστολικά σε όλα τα Βαλκάνια- Νικόδημο τον Αγιορείτη (1809), τον σοφό διδάσκαλο και νέο Γρηγόριο Παλαμά (1359)· Μακάριο Νοταρά και πρώην Κορίνθου (1805), τον άλλο Ιερό Φώτιο (899)· και Αθανάσιο Πάριο (1813), τον ακαταμάχητο υπερασπιστή των ορθών δογμάτων, ως άλλο άγιο Μάρκο τον Ευγενικό (1445), έχουμε μία χορεία ενάρετων φίλων της νοεράς προσευχής. 

13552 - Λόγος εγκωμιαστικός περί των Οσίων Πατέρων των εν τούτω τω Αγίω Όρει του Άθω λαμψάντων (Αγ. Νικόδημος Αγιορείτης)

Κυριακή Β' Ματθαίου, των Αγιορειτών Πατέρων
Οσιακή πανήγυρις, πάντες οι δήμοι των Οσίων συνάχθητε. Μοναστών και μιγάδων εορτή σήμερον εις την του Χριστού Εκκλησίαν ανέτειλε· τα πλήθη των μοναστών και μιγάδων συνεορτάσατε. Καινή και κοινή μνήμη πάντων των του Όρους Αγίων Πατέ­ρων εξέλαμψε. Καινά και κοινά άσματα πάντες κοινώς οι εν τω Όρει πατέρες ψάλατε. Διατί κοινά; Ότι κοινοί προστάται και ευεργέται όλου κοινώς του Αγίου Όρους και οι θείοι ούτοι Πατέρες εφάνησαν. Διατί καινά; Ότι καινή και νεοφανής και η τούτων μνήμη· εις μεν τους ανωτέρω και παλαιούς χρόνους ουδαμώς τελουμένη, ήδη δε εις τους καθ’ ημάς

13551 - Synaxis of All Saints


Σάββατο, 20 Ιουνίου 2020

13550 - Αγρυπνία τώρα στο Άγιο Όρος για τον κοινό εορτασμό των Αγιορειτών Αγίων (φωτογραφίες)

Ἡ δεύτερη Κυριακή τοῦ Ματθαίου δηλαδή μετά τήν ἑορτή τῶν Ἁγίων Πάντων εἶναι ἀφιερωμένη στήν μνήμη «Πάντων τῶν ἐν Ἁγίῳ Ὄρει ασκήσει καί ἀθλήσει διαλαμψάντων Ὀσίων Πατέρων».
Ἤδη βρισκόμαστε στήν ἱερά ἀγρυπνία ἡ ὁποία τελεῖται μαζί μέ τήν Κυριακάτικη ἀκολουθία καί ψάλλονται μέ ἰδιαίτερη λαμπρότητα καί μεγαλοπρέπεια τά τροπάρια τῶν Ὀσίων Πατέρων.
Ὁ πρώτος ἦχος πανηγυρικός καί πασχαλιάτικος ἀλλά καί ὁ κανόνας τῶν Ἁγίων πάντερπνος, ποίημα τοῦ Ὀσίου ἡμῶν πατρός Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου, κοσμούν μέ μεγαλοπρέπεια τήν ἀγρυπνία.
Οἱ γνωστοί καί οἱ ἄγνωστοι ὄσιοι ἁγιορείτες πατέρες ὑμνολογούνται σήμερα. Ἀπό τόν Ὄσιο Ἀθανάσιο τόν Ἁθωνίτη,