Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2020

13037 - Σχέσεις Αγίου Όρους και Αθήνας στα νεότερα χρόνια: η περίπτωσης της Σιμωνόπετρας κατά τον 19ο και 20ό αιώνα. (Παναγιώτης Δούρος)

Εισήγηση στο 4ο Διεθνές Επιστημονικό Εργαστήριο της Αγιορειτικής Εστίας, που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα Στέφανος Δραγούμης του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, το Σάββατο 7 και την Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2019.
Παναγιώτης Δούρος
Διδάκτωρ Πολιτιστικής Διαχείρισης Δ.Π.Θ.
Σχέσεις Αγίου Όρους και Αθήνας στα νεότερα χρόνια: 
η περίπτωσης της Σιμωνόπετρας κατά τον 19ο και 20ό αιώνα.

Περίληψη
Η σχέση της Αθήνας και ευρύτερα της Αττικής με τον Άθω ως μοναχικού κέντρου εκκινά ήδη από τον 9ο αιώνα. Κατά την πρώιμη αυτή περίοδο κύριοι φορείς των σχέσεων αποτελούν οι μορφές των Αγιορειτών που κατάγονταν από την Αττική καθώς και των Αγιορειτών που έδρασαν σε αυτήν. Τις εγκαινιάζει ο αγιορείτης εξ Αθηνών και αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης άγιος Βασίλειος (9ος αι.), βιογράφος του αγίου Ευθυμίου του νέου και κτήτορας του μονυδρίου του Αγίου Βασιλείου στην περιοχή του Χιλανδαρίου. 
Στούς επόμενους αιώνες, ιδίως κατά τους μεταβυζαντινούς και νεώτερους χρόνους, η επικοινωνία εμπλουτίζεται με την ίδρυση ευάριθμων μετοχίων αγιορειτικών μονών. 
Ιδιαίτερα σημαντική και καλά μαρτυρημένη είναι η σχέση που αναπτύσσεται από τα τέλη του 19ου, όλο τον 20όν αιώνα και ως τις ημέρες μας με την μονή Σιμωνόπετρας. Η σχέση αυτή οριοθετείται με την παρουσία στην Αθήνα του γέροντος Ιερωνύμου († 1957), ηγουμένου της μονής Σιμωνόπετρας. Για τρεις δεκαετίες κατέστη πνευματικός φάρος και σημείο αναφοράς για την πρωτεύουσα, καθώς και ανανεωτής του γυναικείου μοναχισμού. 
Κέντρο της διακονίας του υπήρξε το μετόχι της Αναλήψεως στις υπώρειες του Υμηττού, ο οποίος είναι γνωστός για τα πολυάριθμα μοναστικά του ιδρύματα. Το μετόχι αφιερώθηκε στη μονή το 1908 και μέχρι τις μέρες μας αποτελεί ζωντανή μαρτυρία του Αγίου Όρους στην Αθήνα. Το πλούσιο αρχείο του και οι μαρτυρίες των ανθρώπων που το διακόνησαν παρέχουν πολύτιμες πληροφορίες τόσο για την ιστορία της περιοχής, ως δήμου πλέον Βύρωνα, στην οποία αναπτύχθηκε, όσο και για τις γενικότερες σχέσεις της Αθήνας με το Άγιον Όρος.
Πηγή: Οπτικοακουστικό υλικό από τις εργασίες του 4ου Διεθνούς Επιστημονικού Εργαστηρίου της Αγιορειτικής Εστίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου