Παρασκευή 5 Ιουνίου 2015

6564 - Ο Γέροντας Γρηγόριος, Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Δοχειαρίου, γράφει με λύπη…

Είναι Πέμπτη μετά την εορτή της Πεντηκοστής. Προσκαρτερών το έλεος του Θεού στο κελλίον μου, πληροφηρήθηκα την ανακοίνωση του Ιερού Ναού Αγίας Τριάδος της Μητροπόλεως Καισαριανής. Και λέγω καθ᾽ εαυτόν: «Τόσες θαυματουργές εικόνες υπάρχουν ονομαστές στον χώρο της Εκκλησιάς και μόνον η Γοργοϋπήκοος προσφέρεται στον κόσμο για προσκύνηση; Πόθεν Γοργοϋπήκοος στην Νέα Σιών; Και μάλιστα προερχομένη από τα ψηλά πατριαρχικά δώματα;»
Προ ετών συνάντησα Δοχειαρίτη με το όνομα Ονούφριος, πρώην προσμονάριο της Παναγίας Γοργοϋπηκόου και εκείνο τον καιρό πνευματικό της Εκκλησίας των Ιεροσολύμων. Και μου εγχείρισε τάμα προσωπικό του για την Παναγία την Γοργοϋπήκοο της Δοχειαρίου. Λόγω του δεσμού του με την Γοργοϋπήκοο, δεν έπρεπε να μου μνημονεύση και την Γοργοϋπήκοο των Ιεροσολύμων;

Ποιά είναι η ιστορία της εικόνας αυτής και ποιά τα θαύματα που διηγούνται; Δεν πρέπει πρώτα να εξιστορήσουμε τα του προσκυνήματος και έπειτα να το παρουσιάσουμε στον κόσμο; Είναι αρκετή η προσωνυμία, για να προσκαλούμε τον κόσμο να πέση και να προσπέση σ᾽ αυτήν την εικόνα;
Θολή η ιστορία αυτή. Μήπως πιάσαμε καλά τον σφυγμό της εποχής μας, ότι οι άνθρωποι ψάχνουν από κάπου να πιαστούνε, και πρέπει να τους το παρουσιάσουμε για άγκυρα ελπίδας; Δυστυχώς, κατά τα τελευταία και δύσκολα χρόνια της απομακρύνσεως των ανθρώπων από τον Θεό, προσπαθεί η Εκκλησία με λείψανα Αγίων και με Εικόνες να τον επαναφέρη στην ισιάδα του δρόμου. Ο τρόπος αυτός επανευαγγελισμού του κόσμου είναι απάτη. Πρέπει να βρη η Εκκλησία άλλους τρόπους να εργαστή στο χωράφι που της εμπιστεύθηκε ο Θεός. Οι μακαριστοί πρόγονοί μου, όσιοι Αμφιλόχιος Μακρής και Φιλόθεος Ζερβάκος, ουδέποτε δέχονταν τον τρόπο αυτόν ευαγγελισμού του κόσμου. Μάλλον οικονομικός τρόπος είναι και όχι πνευματικός. Και κατασκανδαλίζεται ο κόσμος από το πανέρι δίπλα στην Εικόνα και την σύναξη χρημάτων από τον πάμπτωχο ελληνικό λαό.
Διακονώ την Γοργοϋπήκοο τριάντα πέντε χρόνια, όπως παρέλαβα από τους προγόνους μου. Τώρα τι θα πω στον κόσμο και μάλιστα στον σλαβικό κόσμο, ο οποίος λατρεύει πραγματικά αυτό το άγιο εικόνισμα; Πενήντα χρόνια διακονώ την Εκκλησία. Ούτε μεταξωτά φόρεσα ούτε   εκμεταλλευθήκαμε την Χάρη που έδωσε η Παναγία σ᾽ αυτήν την Εικόνα. Έχω το δικαίωμα να κράξω και να φωνάξω: «Αφήστε αυτόν τον τρόπο και βρήτε άλλους τρόπους να στηρίξετε το πλήρωμα, την κληρονομία του Θεού».
Παντού παίζεται η τυφλόμυγα, ωραίο παιδικό παιγνίδι, αλλά όχι και μέσα στην Εκκλησία. Συγχωρέστε με, τον πόνο μου εκφράζω και τον φόβο μου. «Μέγας ευπορισμός η ευσέβεια» κατά τον λόγο του αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου.
Ο Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Δοχειαρίου
Αρχιμανδρίτης Γρηγόριος

16 σχόλια:

  1. Ανώνυμος5/6/15, 2:03 μ.μ.

    ΜΟΝΟ ΕΝΑΣ " ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΔΟΧΕΙΑΡΙΤΗΣ " ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ ΤΟΣΟ ΚΑΘΑΡΑ !!!
    ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΜΠΗΚΑΝ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΟΥ ΙΣΩΣ ΔΕΝ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΟΥΤΕ ΣΤΟΝ ΝΑΡΘΗΚΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΝΑ ΣΤΕΚΟΝΤΑΙ ....
    ΕΜΕΙΣ ΞΕΡΟΜΕ ΠΩΣ Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΗΣ ΓΟΡΓΟΫΠΗΚΟΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗΝ ΜΟΝΗ ΔΟΧΕΙΑΡΙΟΥ ΚΑΙ ΕΚΕΙ ΕΓΙΝΕ ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΩΣ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΘΑΥΜΑΤΑ. ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟΥΤΟ ΠΑΛΙ .... ΘΑ ΔΕΙΞΕΙ ....
    ΝΑ ΖΗΣΗΣ ΓΕΡΟΝΤΑ ΝΑ ΜΙΛΑΣ ΟΠΩΣ ΠΑΝΤΑ ΑΛΗΘΙΝΑ ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος5/6/15, 2:13 μ.μ.

    Υπάρχει μια τάση εικονομαχίας στις μέρες μας που εκφράζεται είτε από κηβερνητικά στελέχη είτε δυστυχώς απο μέλη της εκκλησίας η προσκύνηση των εικόνων εκφράζει την ευσέβεια του λαού σε μια εποχή που εχουν γκρεμιστεί τα πάντα έχει μια ελπίδα και στήριγμα . Οι μεγάλοι άγιοι φωτισμένοι γέροντες εκοιμήθησαν τι να κάνει ο κόσμος το να καταδικάζεις εκ του ασφαλούς (Αγιον Όρος) δεν κοστίζει τίποτα . Έκπληξη προκαλούν τα λόγια του σεβαστού γέροντα κανείς δεν αμφισβητεί τίποτα ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος5/6/15, 2:19 μ.μ.

    Και ας γίνει υπενθύμιση ο σεβασμός προς την εικόνα της ΠΑΝΑΓΙΑΣ της Ιεροσολυμητισας που έτρεφε ο Όσιος Παΐσιος ο Αγιορείτης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δυστυχώς, μέσα σε περιόδους οικονομικών κρίσεων, πάντα υπάρχουν και άνθρωποι που εκμεταλλεύονται τις καταστάσεις για το ατομικό τους όφελος. Μεγαλύτερη δυστυχία όμως, είναι όταν ανάμεσά τους υπάρχουν και άνθρωποι προερχόμενοι από τον εκκλησιαστικό μας χώρο. Να μιμηθούμε την αγία υπομονή του Γέροντα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος5/6/15, 5:25 μ.μ.

    Ανεξήγητη είναι η αντίδραση του σεβαστού ηγουμένου και μπορεί να παρεξηγηθεί γιατί μπορεί να ερμηνευθεί μετά συγχωρήσεως ελάτε στο δικό μου μαγαζί όχι στου γείτονα εδώ υπαρχουν γνήσιες εικόνες ήμαρτον . Αρκετά προβλήματα έχει ο λαός ας μην το διχάζουν οι εκκληςιαςτικοι ηγέτες .με ανουςιες παρεμβαςεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Πιθανότατα η τοποθέτηση αυτή ενέχει στοιχεία αυτοδικαίωσης και έμμεσης κατηγορίας προς την πρακτική της Εκκλησίας, του κλήρου και του λαού. Οπωσδήποτε σκανδαλίστηκαν πιστοί, οπωσδήποτε βρήκαν άλλοθι οι εκκλησιομάχοι. Πέραν των άλλων, είναι μία απρόσκλητη παρέμβαση στην Εκκλησία της Ελλάδος. Μακάρι να ήταν ακόμη περισσότερες οι εικόνες ή ακόμη πιο προσβάσιμες οι υπάρχουσες εικόνες στον κόσμο, διότι ο πονεμένος κόσμος ακουμπάει στα εικονιζόμενα πρόσωπα των αγίων του Θεού τον πόνο του...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. κ.Ανωνυμε με ολον τον σεβασμο σιγουρα για να μιλησει ο Αγιος Γεροντας Γρηγοριος εχει λογο.Πρωτον αυτο.Δευτερον καλο θα ηταν να σχολιαζεται με το ονομα σας οπως ο Γεροντας που βγηκε επωνυμα με παρρησια να τα πει.Ο σεβασμος του και η αγαπη του στην Παναγια ειναι γνωστη.Οσον αφορα το "ανουσιες" κρατηστε τις κριτικες για τον εαυτο σας ευλογημενε η ευλογημενη (καθοτι και ΑΝΩΝΥΜΟΣ οποτε δεν ξερω σε τι απευθυνομαι).Με αγαπη και σεβασμο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμος6/6/15, 2:53 μ.μ.

    1) Από τα μέσα της δεκαετίας του 80 μέχρι πρόσφατα πριν 3 χρόνια υπήρχε ίσως υπάρχει ακόμα ένας γαρανός στην μονή αν πήγαινε κάποιος να φιλοξενηθεί τον έδιωχναν ,2) Όταν βγάζουν την Παναγία από την μονή δεν υπάρχει οικονομικό όφελος ;3) Πόσοι αξιόλογοι μοναχοί έφυγαν απο το μοναστήρι χωρίς σχόλιο. 4) Είναι σοβαρό να λέει ηγούμενος ότι έχει την καλύτερη εικόνα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. 1) Υπάρχει πράγματι γερανός (και όχι γαρανός) και αυτός για τις εργασίες αναστήλωσης της μονής. Δεν έχουν διώξει κανέναν μα κανέναν από τους προσκηνυτές.Μία φορά όταν ξήλωσαν όλη την δυτική πλευρά, οι μοναχοί αναγκαστικά έμεναν στους ξενώνες που ήταν για τους προσκυνητές. Και αυτό για όσο καιρό ήταν απαραίτητο. Δέχονται προσκυνητές σε μεγάλους αριθμούς και δεν διώχνουν κανένα.
      2) Η εικόνα βγαίνει από το όρος για τις μοναχές που μονάζουν στο μετόχι της Δοχειαρίου και όλους εκείνους τους λαϊκούς που δεν μπορούν να πάνε στο όρος και να προσκυνήσουν για διάφορους λόγους. Στο διάστημα που η εικόνα είναι στο μετόχι, οι προσκυνητές που θα πάνε εκεί,θα φάνε, θα κοιμηθούν, και δεν νομίζω ότι η μονή θα έχει κάποιο οικονομικό όφελος αν κάποιος αφήσει ένα ευρώ για τρο κερί που θα ανάψει στη Χάρη της.Και αυτό γίνεται μόνο μία φορά το χρόνο . Όχι καθε μήνα.
      3) Οι αξιόλογοι μοναχοί , αν ήταν αξιόλογοι δεν θα έφευγαν . Έφυγαν γιατί κάποιος θεώρησε τον ευατό του άξιο για ηγούμενο , και όταν δεν το κατάφερε δραπέτευσε με τους ψηφοφόρους του.
      4) Ο ηγούμενος δεν λέει ότι έχει την καλύτερη εικόνα. Λέει ότι δεν κανει εμπόριο ελπίδας και σωτηρίας χρησιμοποιώντας τις άγιες εικόνες και τα άγια λείψανα. Και αυτό γιατί είναι (και το δείχνει με τα έργα του) ορθόδοξος. Δεν χρησιμοποιεί τις τακτικές των καθολικών . Δεν εμπορεύεται την πίστη του λαού. Δεν πουλάει συγχωροχάρτια.

      Διαγραφή
    2. 1)Ο γερανος ειναι ακομη εκει γιατι μεχρι και σημερα χρησιμοποιειται , το μοναστηρι δεν φιλοξενει ΜΟΝΟ εναν μηνα πριν απο τις πανυγηρις του δηλαδη 14 Οκτωβρη της Παναγιας της Γοργουπηκοου και στις 21 Νοεμβριου των Αρχαγγελων εαν βεβαια πηγατε πριν 3 χρονια,ευλογημενε,η Μονη ειχε γενικη ανακαινιση οποτε ηταν αδυνατη η φιλοξενια 2)εαν ηθελε η αδερφοτητα να εχει οικονομικο οφελος απο την Παναγια (!) οταν την ζητησαν στην Ρωσια να την πανε για προσκυνημα θα δεχοταν χωρις σχολιο 3)οι μοναχοι που εφυγαν απο την μετανοια τους σε καμια περιπτωση δεν ειναι δικη μας υποθεση 4)το δεος που νιωθεις μπροστα στην Παναγια δεν αφηνει περιθωριο αμφισβητησης για το αν ειναι θαυματουργη η οχι η εικονα.Αν υπηρχαν μονο τετοιοι γερονταδες ο κοσμος θα ηταν καλυτερος.Με σεβασμο και αγαπη κ.Ανωνυμε

      Διαγραφή
    3. Αδελφε ανωνυμε, με ολο το θαρρος, δεν ειναι του υψους μας να κρινουμε μια απο τις λιγες πλεον εναπομεινασες ασκητικες μορφες της Ορθοδοξιας μας, οπως ο γεροντας Γρηγοριος. Αλλωστε οπως πολυ σωστα σημειωνει και ο προηγουμενος αδελφος, Ηλιας, πουθενα δεν αναφερει οτι εχει την καλυτερη εικονα. Και πολυ σωστα εστιαζεται κατα την φτωχη μου γνωμη, στο λαθος της επισημης Εκκλησιας μας ,θελοντας να επαναφερει τους απομακρυσμενους συνανθρωπους μας ξανα στην Εκκλησια, με τα Αγια λειψανα και τις Αγιες εικονες μονο. Δυστυχως στην εποχη της τεχνολογικης επαναστασης ξεχασαμε να διαβαζουμε και μαθαμε λαθος να λαμβανουμε απο την τηλεοραση ολα τα νεα με τιτλους με οτι κακο αυτο συνεπαγεται. Διδαχη θελει ο κοσμος και μαλιστα με το παραδειγμα μας.

      Διαγραφή
  9. Ανώνυμος6/6/15, 5:02 μ.μ.

    Όλες οι μητροπόλεις και σχεδόν κάθε ενορία έχει και δική της θαυματουργή εικόνα.
    Πιστεύουμε ότι δεν χρειάζεται κάποιος να πάει μακρυά για να παρακαλάει την Παναγία.
    Ας απευθυνθεί πρώτα στην ενορία του. Μετά αν έχει χρόνο, πηγαίνει και εκεί.
    Όλες αυτές οι απορίες, τα σχόλια και οι κρίσεις είναι αχρείαστες.
    Εμείς θα πρέπει να κάνουμε ότι νομίζουμε σωστό, χωρίς να μας ενδιαφέρει τι κάνουν οι άλλοι.
    Και κάτι ακόμα. Σε κάποιες σκήτες όταν ερωτηθούν γι΄αυτά οι γέροντες, έχουν να μας πούνε απλά:
    "Η ενέργεια αυτή είναι ή δεν είναι σύμφωνη με το θέλημα του Θεού".
    Τίποτε άλλο.
    Αν επιμένουμε, τότε σιωπούν ή αναχωρούν. Μας αφήνουν. Όχι από περιφρόνηση...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Μια και μοναδικη ειναι η παναγια η Γοργουπηκοος και δεν υπαρχει αλλη . Η εικονα της Παναγιας ειναι επι του τοιχου , καθε φορητη εικονα της ειναι αντιγραφο . Υπαρχει Γοργουπηκοος στα Ιεροσολυμα ? Απο ποτε ? Συμφωνω με το πνευμα του Γεροντα Γρηγοριου .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Σταμάτης Σάββας9/6/15, 8:35 π.μ.

    Οποιος έχει γνωρίσει τον Γέροντα ξέρει οτι το μόνο που τον νοιάζει είναι η πνευματική ωφέλεια και η σωτηρία των προσκυνητών που πηγαίνουν στο Δοχειάρι.Συμφωνώ οτι υπάρχουν οι ενορίες αλλά οταν βλέπεις τους Ρώσους να ακουμπάει το κεφάλι τους στο δάπεδο μπροστά στη ΓΟΡΓΟΥΠΗΚΟΟ οταν προσκυνάνε αισθάνεσαι ντροπή που έρχονται απο τόσο μακρυά απλά για να προσκυνήσουν.Η ΠΑΝΑΓΙΑ είναι παντού,συγκινείται όμως αν ξοδέψεις χρόνο και κόπο να επισκεφθείς το περιβόλι της και σε ευλογεί περισσότερο,αρκεί βέβαια να προσπαθείς να ζής κατά ΧΡΙΣΤΟΝ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Οφειλω να ομολογησω οτι σημερα γνωρισα απο το youtube τον γεροντα και καθηλωθηκα απο την ευθυτητα των λογων του. Μου εκανε δε εντυπωση στις λιγες ομιλιες που ηδη ακουσα, οτι προσπαθει να ριξει το βαρος στην . . . "σωστη μερια" και οχι παλι στο "ποπολο", Οπως απαιτει η μοδα της πολιτικης. Με την πρωτη ευκαρια θα τον συναντησω δια ζωσης διοτι αξιζει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ανώνυμος5/6/20, 11:25 μ.μ.

    Ο Αγιος Γεροντας , αιωνα του η μνημη ειτανε βραχος της ορθοδοξιας. Τωρα ειναι κοντα στον Χριστο και προσευχεται για το Εθνος μας και ολον τον κοσμο. Καποιοι Ανωνημοι προσπαθουν να σπιλωσουν το Εργο του Γεροντα αλλα δεν μπορεις να κρυψης τον Ηλιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή