Τρίτη 18 Νοεμβρίου 2014

5589 - Τα αγιορειτικά μετόχια



Τ μετόχια, δηλαδ διοκτησίες ο ποες σχεδν κατ κανόνα ερίσκοντο μακράν π τ οκοδομικ συγκροτήματα τν μονν τς ρθόδοξης νατολς, πετέλεσαν διαχρονικ καθοριστικς σημασίας θεσμ γι τν πιβίωση κα τν νάπτυξή τους. Ατ σχυσε κόμη περισσότερο γι τ σύνολο τν μονν το γίου ρους, φόσον γεωλογικ μορφολογία τς θωνικς χερσονήσου δν παρεχε τος πόρους γι τν πιβίωση τν ερν καθιδρυμάτων.

δη απ τος χρόνους τς δρύσεώς τους, κα μ τν μέριμνα τν κτιτόρων τους, τ γιορειτικ μοναστήρια δημιουργον μία οκονομικ νδοχώρα κτεινόμενη κυρίως σ μορες πλησιόχωρες πρς τν θω περιοχές. γροτικ κατ᾽ἀρχήν, τ θωνικ μετόχια πεκτείνονται ταχύτατα δη κατ τος βυζαντινος χρόνους σ ερύτερες περιοχς τς Μακεδονίας, τς Θράκης κα ν γένει τς νότιας Βαλκανικς λλ κα τς Μικρς σίας. Δίπλα στ γροτικ μετόχια σταδιακ θ μφανισθον κα θ λειτουργήσουν κα στικ μετόχια στν Κωνσταντινούπολη, τ Θεσσαλονίκη λλά κα σ λλες πόλεις τς ατοκρατορίας, ν παράλληλα σημαντικς ριθμός μοναστηριν ξω π τν θω θ προσαρτηθον ς μετόχια σ γιορειτικς μονές.
Παρ τς πώλειες, τς συρρικνώσεις κα τς διαχειριστικς δυσκολίες πο δημιουργήθηκαν δίως κατ τν πρτο αώνα τς θωμανικς κατάκτησης, τ κάθε τύπου θωνικ μετόχια (γροτικά, στικά, μονές-ξαρτήματα) πιβιώνουν. Σταδιακά, π τν 16ον αώνα κα ξς, τ δη φιστάμενα π τος βυζαντινος χρόνους σταθεροποιονται κα νακάμπτουν, ν νέες σημαντικότατες κτίσεις μφανίζονται τόσο ντς τν ρίων τς θωμανικς ατοκρατορίας σο κα ξω π ατά. Χαρακτηριστικ εναι περίπτωση τν πολυπληθν μετοχίων στς παραδουνάβιες γεμονίες, λλά κα στ δάφη τς ρωσικς ατροκρατορίας κα σ βενετοκρατούμενες περιοχές.
τσι, π τν 10ον αώνα ς τς πρτες δεκαετίες το 20ο αώνα (πότε συρρικνώνονται δραματικ ξαφανίζονται λόγ παλλοτριώσεων στορικν περιπετειν το λληνισμο κτς τν συνόρων το λληνικο κράτους), τ γιορειτικ μετόχια συγκροτον να διαχρονικ πυκν δίκτυο παρουσίας κα διακίνησης λικν λλ κα πνευματικν γαθν.
διαχρονικ ξέλιξη τν μετοχίων σφαλς ποτελε να σημαντικ κεφάλαιο τς στορίας τν γιορειτικν μοναστικν δρυμάτων. στόσο, ο οκονομικς παράμετροι, χι μόνο γι τς κυρίαρχες μονς λλ κα γι τς τοπικς κοινωνίες πλάι στς ποες ναπτύχθηκαν, καλύπτουν μόνον να μέρος π τν ρόλο πο ατ διεδραμάτισαν. Ο δυναμικς πνευματικς, πολιτισμικς, παιδευτικς κόμη κα καλλιτεχνικς σχέσεις κα σμώσεις πο δημιουργήθηκαν μ γροτικος κα στικος πληθυσμος κατέστησαν τ μετόχια ς στίες ξακτινώσεως κα μεταλαμπαδεύσεως τς μοναστικς μπειρίας το γίου ρους στν ρθόδοξο κόσμο. Ταυτόχρονα τ κατέστησαν κατεξοχν προνομιακ χρο πικοινωνίας τς μοναστικς κοινότητας μ τν «κόσμο». 
διοργάνωση το παρόντος διεθνος πιστημονικο συνεδρίου (βλέπε 5588 - Θ’ Διεθνές Συνέδριο της Αγιορειτικής Εστίας «Η εξακτίνωση του Αγίου Όρους στον Ορθόδοξο κόσμο: τα μετόχια») μ θέμα τ μετόχια το γίου ρους θ δώσει τν εκαιρία γι μία λιστικ προσέγγιση το φαινομένου: τ μελέτη τν γιορειτικν μετοχίων χι μόνον ς νς μοναστικο οκονομικο θεσμο μεταβαλλόμενου στ διαχρονία, λλ ς παράγοντα κοινωνικς κα οκονομικς νάπτυξης τν τοπικν κοινωνιν, ς μέσου ξακτινώσεως της αγιορειτικής λειτουργικς πρακτικς κα λατρευτικς μπειρίας κα ς παράγοντα πολιτισμο κα παιδείας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου