Τετάρτη 30 Ιανουαρίου 2013

Για λίγες ημέρες δεν θα υπάρξουν αναρτήσεις. Θα βρίσκομαι στο Άγιο Όρος.

2638 - Οι Τρεις Ιεράρχες και η αγωγή των νέων (Μοναχού Μωυσή, Αγιορείτη)



Κατά τον σοφώτατο Μ. Βασίλειο η πρώτη επταετία της ζωής του ανθρώπου είναι ιδιαίτερα σημαντική για την κατοπινή του πορεία από την αγωγή που λαμβάνει. Κατά τον θείο Χρυσόστομο η αγωγή των τέκνων δεν θα πρέπει να εξαντλείται στη εκμάθηση γραμμάτων και τεχνών αλλά στο στολισμό της φιλάρετης ψυχής με τη θεοσέβεια. Αυτό επιμένει θα κατορθωθεί όσο η ψυχή είναι εύπλαστη και μπορεί να διαμορφωθεί και εμπνευστεί κατάλληλα.
Ιδιαίτερη προσοχή δίνει ο ίδιος πατέρας στη γλώσσα, διότι το παιδί από μικρό πρέπει να μάθει να λέει λόγια αληθινά, σεμνά, αγνά και ωραία, και κατά τον Απόστολο Παύλο που τον υπεραγαπούσε και όχι υβριστικά, χλευαστικά, βλάσφημα και αισχρά.
Προσοχή δίνει και στην ακοή ο ιερός Χρυσόστομος. Επιμένει στην πρόθυμη και προσεκτική ακρόαση θείων λόγων και μάλιστα στο ναό με τη συμμετοχή τους στη θεία λατρεία.
Επίσης συστήνει τη φυσική άσκηση του σώματος που οδηγεί στην αρετή. Η άσκηση είναι άθληση που συντελεί στην εγρήγορση.
Ακόμη ο θυμός των μεγάλων στα λάθη των νέων συνήθως δεν βοηθά. Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος υποστηρίζει τεκμηριωμένα ότι η υποχωρητικότητα με λογική μπορεί να βοηθήσει περισσότερο έναντι του υπέρμετρου θυμού. Ο ίδιος άγιος στιγματίζει φοβερά τον δαιμονικό θυμό και λέγει πως ο θυμός ξεστομιζει λόγια που πληγώνουν, οι πληγές δημιουργούν τραύματα και τα τραύματα θανατώνουν.
Επίσης ο Μ. Βασίλειος κατακεραυνώνει τα ακόλαστα θεάματα που εξάπτουν τη φαντασία σε ασέλγειες και τα πορνικά άσματα, που χαρίζουν ασχημοσύνη στις ψυχές.
Κατά τον ιερό Χρυσόστομο η νηστεία, ο εκκλησιασμός και η προσευχή ισχυροποιούν πνευματικά τον νέο. Το μέτρο είναι πολύ βασικό για τη ζωή του νέου. Γράφει λοιπόν και πάλι ο ιερός Χρυσόστομος: Απόλαυσε λουτρά, γευμάτισε, πιες με συμμετρία κρασί, φάε και κρέας, κανείς δεν σε εμποδίζει, από όλα δοκίμασε, μόνο απομακρύνσου από την αμαρτία!
Ο Μ. Βασίλειος ομολογεί ο ίδιος πως ιδιαίτερα σημαντική ήταν η αγωγή που έλαβε περί της εννοίας του Θεού από τη μητέρα του Εμμέλεια και τη γιαγιά του Μακρίνα. Ο ίδιος θεωρεί την κλασσική παιδεία χρήσιμη για την είσοδο στην αληθινή σοφία του ευαγγελίου με τον περίφημο λόγο του προς τους νέους.
Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος μακαρίζει τους γονείς του για την ανατροφή του και ιδιαίτερα την αγία μητέρα του Νόννα. Δίνει λοιπόν μια ωραία εικόνα για τον σημαντικό ρόλο του καλού παραδείγματος των γονέων. Γράφει: Αν βαδίζουν λοξά τα παιδιά των καβουριών, είναι γιατί πήραν παράδειγμα το βάδισμα της μητέρας τους.
Είναι γνωστή η σοφή ρήση πως όποιος είναι αληθινά σοφός λέει στη ζωή του πολλές φορές: «δεν ξέρω».
Είναι ανάγκη να αναπτυχθεί το πνεύμα της θυσίας και προσφοράς με το βιωμένο παράδειγμα των μεγάλων, με τους καρπούς του καθαρού εαυτού τους και του πνευματικού τους βίου. Επιβάλλεται όλοι να ασχοληθούμε περισσότερο με τα παιδιά και τους νέους. Οι νέοι θα βοηθηθούν αποκτώντας ηθικά εφόδια, υγιή πρότυπα που θα καλλιεργούν την προσωπικότητα και τον χαρακτήρα τους και θα δημιουργούν υγιείς, ιερές και ωραίες σχέσεις με τους γονείς, με τους δασκάλους, με τους συμμαθητές τους και τους φίλους τους.
Η μνήμη των αγίων τριών ιεραρχών, Ιωάννου του Χρυσοστόμου, Βασιλείου του Μεγάλου και Γρηγορίου του Θεολόγου, ας είναι για όλους μας αφυπνιστική, ανανεωτική και μεταμορφωτική .
Μοναχός Μωυσής Αγιορείτης

Τρίτη 29 Ιανουαρίου 2013

2636 - Νέα έκδοση της Ιεράς Μονής Δοχειαρίου



ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΗ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ 
ΤΗΣ ΣΥΝΑΞΗΣ ΤΩΝ ΠΑΜΜΕΓΙΣΤΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ
Έκδοσις της Ιεράς Μονής Δοχειαρίου


Η μονή Δοχειαρίου του Αγίου Όρους είναι ένα από τα παλαιοτέρα εναπομείναντα βυζαντινά αρχαγγελικά προσκυνήματα της ορθόδοξης ανατολής. Οι Δοχειαρίτες πατέρες, εδώ και αιώνες,  ακλουθώντας την προτροπή του κτήτορα της μονής  αγίου Νεοφύτου συγκεντρώνουν και μελετούν συστηματικά αρχαγγελικούς ύμνους.
.......Με επιμέλεια των πατέρων της μονής και την καθοδήγηση του ηγουμένου γ. Γρηγορίου εξέδωσαν το μοναδικό στο είδος του πόνημα σε ένα αρχαγγελικό corpus (σώμα). 
.......Το εν λόγω βιβλίο είναι απαραίτητο σε κάθε ναό αφιερωμένο στους Αρχαγγέλους, σε κάθε μελετητή, ιεροψάλτη ή και πιστό που έχει ευλάβεια στους Ταξιάρχες.
.......Χωρίζεται σε τέσσερις (4)  ενότητες:  Εισαγωγή, Κείμενα Υμνωδικά, Κείμενα Εγκωμιαστικά και Μουσικό Επίμετρο
.......Πανόδετο με σκληρό εξώφυλο.
.......Διαστάσεις: 28 Χ 18 εκ.
.......Σελίδες: 341
 

2635 - Προσφορά ειδικού τόμου, για την 25ετία της Βατοπαιδινής Αδελφότητας, στον Οικουμενικό Πατριάρχη



Το πρώτο αντίτυπο της ειδικής έκδοσης για την συμπλήρωση 25 ετών από την εγκατάσταση της σημερινής Αδελφότητας στην Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Βατοπαιδίου παρέδωσαν στον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο οι Μοναχοί Ευδόκιμος και Βαρνάβας Βατοπαιδινοί.
.......Οι Βατοπαιδινοί μοναχοί, μετά των κκ Σπυρίδωνα Τσαντίνη και Λάμπρου Κιτσαρά, επίκουρων καθηγητών στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης επισκέφθηκαν το Φανάρι το περασμένο Σάββατο.

Περισσότερα: http://www.amen.gr/article12201

2634 - Ο μεγάλος Πατριάρχης Ιωακείμ Γ΄ στον Μυλοπόταμο

Ο Πατριάρχης Ιωακείμ Γ' στη σκιά του Μυλοπόταμου, όπως τον τοποθέτησε στο εξώφυλλο του βιβλίου ο Γρηγόρης Τρύφου

Ο Ιωακείμ Γ΄ ήταν μια μεγάλη προσωπικότητα, για την οποία, δυστυχώς, γνωρίζουμε ελάχιστα. Ευτυχώς, τον περασμένο Δεκέμβριο ένα βιβλίο μικρό σε όγκο κάλυψε ένα μέρος του μεγάλου κενού.
.......Τίτλος του, «Ο μεγάλος Πατριάρχης Ιωακείμ Γ΄ στον Μυλοπόταμο».
.......Ενας ελλόγιμος ποιητής και πεζογράφος, ο Θανάσης Γεωργιάδης, αφού μελέτησε πλήθος ντοκουμέντα, έκανε την υποχρεωτική επιλογή και τα περιέλαβε στο βιβλίο, προσθέτοντας και δικά του κείμενα.
.......Την έκδοση προλόγισε με επιστολή του προς το μοναχό Επιφάνιο, το σημερινό αναστηλωτή του Μυλοποτάμου, ο αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως Νέας Ρώμης και Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος Α΄, πρώτος και στο βραχύτατο κατ' αλφαβητική τάξη κατάλογο της Ενώσεως Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Μακεδονίας - Θράκης.
.......Θηρίον του Μυλοποτάμου
.......Ο Ιωακείμ Γ΄, όταν ήρθε σε σύγκρουση με την Αθήνα, την εκκλησία της Ρωσίας και τους Φαναριώτες, παραιτήθηκε από το αξίωμά του. Πήγε στο Αγιον Ορος και, στο Μυλοπόταμο (μετόχιον της Ιεράς Μονής Μεγίστης Λαύρας) εγκαταβίωσε επί δώδεκα συναπτά έτη.
.......Οταν αργότερα τον εξέλεξαν και πάλι Πατριάρχη, ανέβηκε στο θρόνο για δεύτερη φορά.
.......Κατά τη δεύτερη πατριαρχεία του, όπως διαβάζουμε στο βιβλίο, «… εργάστηκε για την ενότητα των ορθοδόξων εκκλησιών, και πρότεινε να ελαφρυνθούν οι νηστείες και να επιτρέπεται η ανάλωση αυγών και γάλακτος· να περιοριστούν χρονικά οι ακολουθίες· να αλλάξει η ενδυμασία των κληρικών…».
.......Πάντως, αν λάβουμε υπόψη μας ότι ένας άλλος μεγάλος Πατριάρχης, ο Κύριλλος Α΄ Λούκαρης, το σωτήριον έτος 1637 ανέβηκε στο θρόνο για έκτη φορά (!), μπορούμε να πούμε ότι ο βίος του Ιωακείμ Γ΄ υπήρξε ανώδυνος και ειρηνικός.

.......Στο Αγιον Ορος κέρδισε τον θαυμασμό και την αγάπη καλογήρων και προσκυνητών με την ευρύτητα της μόρφωσής του, τον τρόπο της ζωής του και την απίστευτη αντοχή του σε πεζοπορίες και ορθοστασίες κατά τις ολονυκτίες. Γι’ αυτό και οι μοναχοί τον τίμησαν με την προσωνυμία «Θηρίον του Μυλοποτάμου».
.......Παλαιότερα ο Μυλοπόταμος είχε χαρακτηριστεί «αριστοτέχνημα ποιητικώτατον και ωραιότατον». Σήμερα, όσοι προσκυνητές πλησιάζουν το ιερόν κελλίον, έχουν πίσω τους τον οξυκόρυφο Αθω, δεξιά και αριστερά τους τις μυθικές ακρογιαλιές της αγριμολόγου Αρτέμιδος και μπροστά τους το Αιγαίον Πέλαγος.
.......Προσκυνούν στο εκκλησάκι του Αγίου Ευσταθίου, ρίχνουν μια ματιά στον πύργο και τη βιβλιοθήκη, και κατεβαίνουν στην τραπεζαρία, όπου γεύονται τα δημιουργήματα μαγειρικής τέχνης του μοναχού Επιφάνιου. 
Την Παρασκευή 1/14 Δεκεμβρίου 2012 τελέστηκε στον Μυλοπόταμο μνημόσυνο για τα 100 χρόνια από την κοίμηση του Οικουμενικού Πατριάρχη Ιωακείμ Γ΄. Την ημέρα αυτή παρουσιάστηκε και το βιβλίο του Θανάση Γεωργίου.
Στη φωτογραφία, από αριστερά, ο Μοναχός Ιωακείμ, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αρκαλοχωρίου, Καστελλίου και Βιάννου κ. Ανδρέας και ο Γέροντας Επιφάνιος.
φωτ.: Δημήτριος Ακριτίδης – Αθανάσιος Τζιερτζής
.......Δίπλα του στέκει επί εικοσαετίαν ο δεύτερος τη τάξει, ο μοναχός Ιωακείμ. (Βλέπετε, τα ονόματα κάνουν τη δική τους μακρά πορεία).
.......Πάνω από την πόρτα της τραπεζαρίας η καλλιγραφημένη επιγραφή λέει: «Η τράπεζα αύτη ου μόνον αισθητή αλλά και πνευματική. Μετά γαρ το όψον λέγεται ψαλμός και μετά το πόμα ύμνος».
.......Το αισθητή σημαίνει των αισθήσεων, το όψον είναι η τροφή, και το πόμα ευλογημένος οίνος μυλοποταμινός «αρμόζων κεκοπωμένοις διά πεζοπορίαν πολλήν»…