Παρασκευή, 8 Δεκεμβρίου 2017

9928 - Νέα στοιχεία για την ταυτότητα των ζωγράφων του ναού του Πρωτάτου, στις Καρυές του Αγίου Όρους

Νέα στοιχεία, ικανά για να λυθεί ο γρίφος της ταυτότητας των ζωγράφων που φιλοτέχνησαν το εντυπωσιακό ζωγραφικό σύνολο του ναού του Πρωτάτου, στις Καρυές του Αγίου Όρους, προέκυψαν από τις εργασίες συντήρησης που πραγματοποίησε η Εφορεία Χαλκιδικής και Αγίου Όρους, από τον Ιανουάριο του 2011 ως τον Δεκέμβριο του 2015, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2007-2013.
Αυτό ανέφερε ο προϊστάμενος της Εφορείας, Ιωάννης Κανονίδης, μιλώντας σε επιστημονική ημερίδα με τίτλο «Ο ναός του Πρωτάτου και ο ζωγράφος του:Έργα συντήρησης και νέα δεδομένα», που διοργάνωσε η Εφορεία στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, σε συνεργασία με την Αγιορειτική Εστία Θεσσαλονίκης.
Ο κ. Κανονίδης επισήμανε ότι ο ζωγράφος, σύμφωνα με την κρατούσα άποψη, ταυτίζεται με τον Μανουήλ Πανσέληνο, τον εκ Θεσσαλονίκης αγιογράφο, ωστόσο, όπως προέκυψε από τα έργα συντήρησης, «γράμματα από τις υπογραφές του ζωγράφου Ευτύχιου Αστραπά εντοπίστηκαν στην εξάρτυση του στρατιωτικού Αγίου Μερκουρίου, στην πρώτη ζώνη του νότιου τοίχου του κεντρικού κλίτους». Η πρώτη αξιολόγηση των νέων αυτών στοιχείων παραδίδεται στο δεύτερο τόμο του δίτομου έργου «Πρωτάτο 2. Η συντήρηση των τοιχογραφιών, έκδοση προβολής ενός έργου».
Από την πλευρά της, η αρχαιολόγος, Ανδρομάχη Νάστου, μιλώντας στο Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ-ΜΠΕ), διευκρίνισε ότι οι παραδόσεις που μεταφέρονται μεταξύ θρύλων και ιστοριών των Αγιορειτών, αναφέρουν το όνομα του Μανουήλ Πανσέληνου, ωστόσο, ο ίδιος δεν έχει υπογράψει κάποιο έργο. Ενδέχεται ο ίδιος αλλά και ο Ευτύχιος Αστραπάς να ανήκουν στην ομάδα όσων φιλοτέχνησαν το ζωγραφικό σύνολο του Πρωτάτου.

9927 - Φοβάμαι όταν λέω «γενηθήτω το θέλημά Σου» (Γέροντας Σωφρόνιος Αγιορείτης)

Μία κυρία στο Παρίσι πριν από λίγα χρόνια μου έλεγε ότι δεν τολμούσε να απαγγείλει την προσευχή αυτή μετά τα λόγια «ελθέτω η Βασιλεία Σου». Φοβόταν τόσο πολύ ώστε αν έλεγε στον Θεό έντιμα, «γενηθήτω το θέλημά Σου», τότε όφειλε να δεχθεί «όλα όσα συμβαίνουν στη ζωή» με την ετοιμότητα να τα υπομένει χωρίς γογγυσμό, χωρίς μικροψυχία και τα παρόμοια. Πρόσφατα ένα άλλο πλάσμα μου έλεγε ακριβώς τα ίδια λόγια με σένα, σχετικά με το «και άφες ημίν… ως και ημείς αφίεμεν τοις οφειλέταις ημών».
Ο ίδιος όμως θεωρώ ότι, αν εμείς λέγαμε μόνο τις δύο πρώτες λέξεις της προσευχής αυτής, δηλαδή Πάτερ ημών, αντιλαμβανόμενοι το βαθύ τους νόημα, τότε όλη μας η ζωή σε όλα τα επίπεδα και τις εκδηλώσεις της θα άλλαζε ριζικά. Αν εγώ είμαι υιός τον άναρχου Πατρός, σημαίνει ότι βρίσκομαι έξω από την εξουσία του θανάτου, σημαίνει ότι δεν είμαι δούλος αλλά κύριος, κατ’ εικόνα της κυριότητος του ίδιου του Θεού, σημαίνει ότι αυθεντικά είμαι ελεύθερος με τη μοναδικά αληθινή έννοια της ελευθερίας. Παραμένοντας σε τέτοια κατάσταση, ο άνθρωπος δέχεται κάθε άλλον συνάνθρωπό του ως υιό αναστάσεως και παύει πλέον αυτός να είναι για μένα «μηδαμινός»» ή «ξένος», αλλά είναι ο αιώνιος αδελφός μου.

9926 - Ζωντανή μετάδοση των εργασιών του 2ου Διεθνούς Επιστημονικού Εργαστηρίου της Αγιορειτικής Εστίας

Το τριήμερο 8 έως 10 Δεκεμβρίου 2017, η Αγιορειτική Εστία Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με την Εφορεία Χαλκιδικής και Αγίου Όρους πραγματοποιεί τριήμερο Επιστημονικών Εργασιών για το Άγιον Όρος, που περιλαμβάνει τις εργασίες του Δεύτερου Διεθνούς Επιστημονικού Εργαστηρίου καθώς και της Επιστημονικής Ημερίδας με τίτλο «Ο ναός του Πρωτάτου και ο ζωγράφος του: Έργα συντήρησης και νέα δεδομένα».
Οι εργασίες θα διεξαχθούν στο αμφιθέατρο «Στέφανος Δραγούμης» του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού από την Παρασκευή 8 έως την Κυριακή 10 Δεκεμβρίου 2017.
Οι εργασίες του Δεύτερου Διεθνούς Επιστημονικού Εργαστηρίου θα μεταδίδονται σε ζωντανή μετάδοση (live streaming) από την ακόλουθη διεύθυνση: http://www.liveevents.gr/events/agioritikiestia/2017/12/live
Σχετικά:

9925 - Ιστολόγιο Φιλοθεΐτη ιερομονάχου - Έργα Εκκλησιαστικής Βυζαντινής Μουσικής

Περιδιαβαίνοντας τίς σελίδες τοῦ τελευταίου του ἐργου μέ τόν τίτλο «ΒΙΒΛΟΣ ΠΑΝΝΥΧΙΔΟΣ», ἀδυνατῶ νά προσπεράσω τόν πειραμό νά σᾶς γνωρίσω -ἐάν δέν τόν ἔχετε ἤδη γνωρίσει- τόν συγγραφέα αὐτοῦ τοῦ ἔργου, τόν πατέρα Ἱερόθεο.
Ὁ πατήρ Ἱερόθεος Τσονάκας εἶναι ἕνας εὐλαβέστατος ἱερομόναχος (μοναχός στό Ἅγιον Ὄρος, Φιλοθεΐτης, ἀπό τό 1974), ὁ ὁποῖος ἀσχολεῖται ἐπισταμένως μέ τόν πλοῦτο τῆς ἐκκλησιαστικῆς μας μουσικῆς (Βυζαντινῆς μουσικῆς), ἐδῶ καί 40 χρόνια!
Τό συγγραφικό καί ἐκδοτικό του ἔργο εἶναι τεράστιας πολιτισμικῆς ἀλλά καί πνευματικῆς σημασίας! Τά βιβλία βυζαντινς μουσικς, πού χει συγγράψει, εναι μοναδικά καί πολύτιμα. Ο κδόσεις του εναι καλλιτεχνικές. Θά λεγα μάλιστα τι εναι καί πολυτελες, σέ τιμές ντούτοις προσιτές γιά τήν ποιότητά τους (μέ κπτωση 20% στίς ναγραφόμενες τιμές).
Θαρρῶ πώς ἀξίζει νά ρίξει κανείς μιά προσεκτική ματιά στό περιεχόμενο τῶν βιβλίων του, εἴτε εἶναι ἱεροψάλτης εἴτε ὄχι. 
Ἡ περιήγηση καθίσταταται ἐφικτή στό ἱστολόγιό του (www.ierotheos.gr).
Φώτ. Μιχαήλ
ἰατρός
Ἀρχάριος ἐραστής τῆς πατροπαράδοτης ἐκκλησιαστικῆς μας μουσικῆς. 

9924 - Ιερομόναχος Ηλίας Κολιτσιώτης (1851- 8 Δεκεμβρίου 1928)



Ο κατά κόσμον Ευθύμιος Βούλπε του Ηλία και της Μελανίας γεννήθηκε στην Πραβίστα της Ρουμανίας το 1851. Οι καλοί γονείς του τον δίδαξαν την ευσέβεια, κυρίως με το παράδειγμά τους. Έλαβε καλή μόρφωση σε ιδιωτικό σχολείο. Το 1877 υπηρέτησε τη στρατιωτική του θητεία. Μετά την απόλυσή του πήγε για ένα έτος στη μονή Φρουμοάζα.
Το καλοκαίρι του 1879 ήλθε να μονάσει στη σκήτη του Αγίου Δημητρίου – Λάκκου, όπου μόναζαν και αρκετοί συμπατριώτες του. Για την αρετή του χειροτονήθηκε διάκονος και πρεσβύτερος το 1880 και χειροθετήθηκε Πνευματικός το 1885. 
Επί μία δεκαετία παρέμεινε με τον Γέροντα Ιουστίνο στην Καλύβη της Αγίας Σκέπης. Συνέχεια