Τρίτη, 17 Ιουνίου 2014

4926 - Οι Σλάβοι στην Αθωνική Μονή του Αγίου Παντελεήμονος



ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΠΑΥΛΙΚΙΑΝΩΦ
ΟΙ ΣΛΑΒΟΙ ΣΤΗΝ ΑΘΩΝΙΚΗ ΜΟΝΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΟΝΟΣ
Η σλαβική παρουσία στο παραδοσιακά ρωσικό αγιορείτικο καθίδρυμα του Αγίου Παντελεήμονος εξακολουθεί να περιβάλλεται από αρκετή ασάφεια. Η παρούσα μελέτη σκοπόν έχει να παρουσιάσει στο επιστημονικό κοινό τις διαθέσιμες μαρτυρίες σχετικά με τους σλαβόφωνους του Ρώσικου κατά τους μέσους και υστέρους βυζαντινούς χρόνους.
Η ιστορία της μονής έχει παρουσιασθεί λεπτομερώς από το G. Dagron στην εισαγωγή τής έκδοσης του βυζαντινού αρχείου της και οι προγενέστερες μελέτες του Α. Soloviev, V. Mosin και I. Smolic σχετικά με το θέμα είναι πλέον περιορισμένης μόνο αξίας. Πρόκειται για ένα ίδρυμα πού προέκυψε από την ένωση της αρχικής ρωσικής μονής του Ξυλουργού ή των Ρώσων, ή οποία μαρτυρείται από το 1016 ως καί το 1169, με τη μονή τού Αγίου Παντελεήμονος του Σφρεντζή ή τοϋ Θεσσαλονικέως, περί της οποίας έχουμε ειδήσεις από το 998 έως και το 1080. Η ενοποίηση των δύο Ιδρυμάτων έλαβε χώρα το 1169, όταν ό πρώτος Ιωάννης και οι λοιποί αθωνίτες ηγούμενοι παραχώρησαν στο Λαυρέντιο, προκαθήμενο της μονής του Ξυλουργού, το ερειπωμένο μονύδριο του Θεσσαλονικέως, για να εγκαταστήσει εκεί τη συνοδεία του. Με την πράξη αυτή ή μονή Ξυλουργού δεν εγκαταλείφθηκε πλήρως, αλλά υποβαθμίσθηκε σε παραμοναστήριον.
Ολόκληρη η μελέτη: http://epublishing.ekt.gr

4925 - Ταφικά μνημεία σε αθωνικά σλαβικά καθιδρύματα κατά το 19ο αιώνα



Η μελέτη αφορά σε τρία ταφικά μνημεία, που βρίσκονται στη σκήτη του Αγίου Ανδρέα στις Καρυές (τάφος δικαίου Βησσαρίωνα, 1862) και στις Μονές Ζωγράφου (κενοτάφιο 26 Μαρτύρων, 1873) και Αγίου Παντελεήμονος (τάφος προξένου Θεοδώροβιτς Γιακουμπόφσκι, 1874). Η ανέγερση των ταφικών αυτών μνημείων καθώς και η μελέτη της τυπολογίας και του διακόσμου τους εξετάζονται στο πλαίσιο του ιδεολογήματος του πανσλαβισμού, που διεισδύει στον Άθω κατά το β΄ μισό του 19ου αι., χωρίς, ωστόσο, να αποφέρει τα επιθυμητά για τους προπαγανδιστές του αποτελέσματα.
Διαβάστε εδώ: http://epublishing.ekt.gr

4924 - Ιερομόναχος Παρθένιος ο χαλκογράφος

Ένας Ζακυνθινός εικαστικός καλλιτέχνης του 19ου αιώνα
Ο ιερομόναχος Παρθένιος πρέπει να γεννήθηκε στη Ζάκυνθο γύρω στο 1780. Το 1793 εμφανίζεται, μαζί με τον αυτάδελφό του μοναχό Παΐσιο, συγχορηγός δύο χαλκογραφιών της σκήτης των Ιβήρων. Οι χαλκογραφίες έχουν φιλοτεχνηθεί στη Βενετία· θέματά τους, ο Άγιος Νικόλαος με σκηνές του βίου του και ο Ιωάννης ο Πρόδρομος με τη σκήτη των Ιβήρων. Την τεχνική της χαλκογραφίας θα την έμαθε στον Άθω, μαθητεύοντας δίπλα σε Αγιορείτες μοναχούς χαράκτες.

4923 - Νέος Σταυρός στον Ιερό Ναό του Πρωτάτου



Πριν λίγες μέρες ολοκληρώθηκε η κατασκευή και τοποθέτηση ασημένιου Σταυρού και ασημένιου Σώματος του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού στον Πανίερο Ναό του Πρωτάτου -στην πρωτεύουσα του Αγίου Όρους, τις Καρυές- το οποίο αποτελεί το σύμβολο της Παναγιορείτικης ενότητας και εξουσίας στην Αθωνική Πολιτεία.
Ο ασημένιος Σταυρός κατασκευάστηκε από την εταιρεία εκκλησιαστικών ειδών ΕΛ. Α. ΜΑΝΙΚΑΣ & ΣΙΑ Ο.Ε σε συνεργασία με την εταιρεία εκκλησιαστικών ειδών Ευαγγελίδης Ηλίας.