Κυριακή, 26 Ιανουαρίου 2014

4212 - Φωτογραφίες από την έκθεση ζωγραφικής «Άγιον Όρος» του Κωνσταντίνου Κερεστετζή







ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΕΧΝΗΣ ΓΑΒΡΑΣ
Ηροδότου 17, Κολωνάκι, 210-7215194
Διάρκεια:
24 Ιανουαρίου – 8 Φεβρουαρίου 2014
Ώρες λειτουργίας:
Δευτέρα & Σάββατο: 11:00-14:00
Τρίτη-Παρασκευή: 11:00-14:00 & 18:00-21:00

4211 - Video από την άφιξη των Τιμίων Δώρων στον Μητροπολιτικό Ναό του Κιέβου


. </span>

4210 - Τι είναι ο Θεός



Γράφει ο μοναχός Μωυσής, Αγιορείτης
Ο Θεός είναι άναρχος, απερίγραπτος, ανέκφραστος, ακατάληπτος και μεγαλοδύναμος όσο και παντοδύναμος. Είναι παντοκράτορας, παντελεήμονας, δημιουργός του παντός.
Είναι πάντοτε προνοητικός. Πηγή της ζωής, του φωτός και της αγαθότητος. Κατά τον μεγάλο Άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο ο Θεός πάντοτε υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει. Ο Θεός πάντοτε υπάρχει και δεν υπήρξε καιρός που δεν υπήρχε. Στον θεόπτη προφήτη Μωυσή ονομάζεται ο Ων. Η δύναμή του ούτε άρχισε ούτε θα λήξει. Πρόκειται για έναν απύθμενο, απίθανο και απέραντο ωκεανό ουσίας, που ξεπερνά κάθε μα κάθε έννοια χρόνου και φύσεως.
Ο Θεός είναι ένας, μοναδικός, ουσιώδης. Έχει μυστηριακά τρία πρόσωπα, τον Πατέρα, τον Σταυροαναστηθέντα Υιό και το πανσθενουργό και πανευφρόσυνο Άγιον Πνεύμα. Τα τρία αγιοτριαδικά πρόσωπα είναι πάντοτε ένα. Εκτός από την αγεννησία του Πατέρα, τη σάρκωση του Υιού και την εκπόρευση του Αγίου Πνεύματος. Δεν είναι εύκολο να αποδοθεί κάποιο παράδειγμα στον Θεό. Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς λέει πως η λαμπρότητα του ήλιου προέρχεται από τις ακτίνες του ήλιου. Φθάνει έως εμάς και ποτέ δεν χωρίζεται από τον ήλιο, τη λάμψη και τις ακτίνες. Όπως ονομάζουμε την ακτίνα ήλιο έτσι εννοούμε και τον Θεό. Έτσι ομολογιακά πιστεύουμε τον Χριστό Υιό και Λόγο του Θεού.

4209 - Ο Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Σίμωνος Πέτρας Αρχιμανδρίτης Ελισαίος μάς εισάγει στις λεπτομέρειες της λατρευτικής ζωής των μοναχών



Σημαντικές -άγνωστες εν πολλοίς- λεπτομέρειες από την καθημερινή ζωή των Αγιορειτών, τους χώρους όπου ασκούνται, καθώς και το πώς κατανέμουν το 24ωρό τους μας δίδει ο Καθηγούμενος της Μονής Σίμωνος Πέτρας Αρχιμανδρίτης Ελισαίος στο πλαίσιο της σημερινής επικοινωνίας μας.
- Μανώλης Μελινός: Αγιε Καθηγούμενε, παρακαλώ να μπούμε στο καθολικό σας, όπως λέγεται ο κεντρικός ναός κάθε μοναστηριού. Εκεί συναντούμε πολλούς διακονητές, πολλά διακονήματα άγνωστα στο ευρύτερο κοινό αλλά και σε πολλούς από ημάς, που έχουμε κάποια στοιχειώδη εκκλησιαστική παιδεία. Μιλήστε μας γι’ αυτά, διότι εν πολλοίς μας ξενίζουν διάφορα πράγματα όπως λ.χ. η συνεχής κίνηση κατά τη διάρκεια των ακολουθιών. Μας κάνει εντύπωση το ότι ένας μοναχός ειδοποιεί έναν άλλο να αναγνώσει ή να ψάλει κάτι. Αμέσως μετά ειδοποιεί κάποιον άλλον ή κάποιος μοναχός ανάβει συγκεκριμένα καντήλια ή λαμπάδες την τάδε στιγμή, σβήνει κάποιο ή κάποια άλλα την άλλη στιγμή κ.ο.κ.
- Αρχιμ. Ελισαίος Σιμωνοπετρίτης: Η τελετουργία των ακολουθιών είναι σε κάθε περίπτωση κάτι το ξεχωριστό. Επειδή οι περισσότερες ώρες των μοναχών είναι αφιερωμένες στη θεία λατρεία, αντιλαμβάνεσθε ότι έχει αναπτυχθεί η λεγομένη τυπική διάταξη μέσα στον ναόν. Η λατρευτική ζωή του μοναχού είν’ ένας ολόκληρος κύκλος. Αυτός που κυριαρχεί -από πλευράς διακονίας πρακτικής μέσα εις τον ναό- είναι ο εκκλησιάρχης. Ας πούμε ότι διευθύνει την όλη υπόθεση της εκκλησιαστικής διακονίας. Ο εκκλησιαστικός είναι αυτός που εκτελεί. Διακονεί πάντοτε με μανδύα. Αυτό είναι το ένδυμα του μοναχού που διακονεί στον ναό.

4208 - Την άνοιξη οι προσκυνηματικές επισκέψεις του κ. Αλ. Τσίπρα σε Άγιο Όρος και Βατικανό



Η επίσκεψη στο Άγιον Όρος, που προετοιμάζεται για το Μάρτιο, δεν θα είναι η μοναδική απάντηση του Αλέξη Τσίπρα στην προσπάθεια αντιπαράθεσής του με τους πιστούς, λόγω των θρησκευτικών του πιστεύω, σύμφωνα με την σημερινή Realnews.
O πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ προγραμματίζει συνάντηση και με τον ποντίφικα, πιθανότητα κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στην Ιταλία, ως υποψήφιος της ευρωπαϊκής Αριστεράς για τη θέση του προέδρου της Κομισιόν, καθώς οι σχετικές συνεννοήσεις βρίσκονται σε προχωρημένο επίπεδο.
Πολύ περισσότερο που ο νέος Πάπας είναι γνωστός για τις ευαισθησίες του σε σειρά θεμάτων ενώ στην Ιταλία εντείνεται η προσπάθεια να δημιουργηθεί νέο κόμμα που θα κατέβει στις ευρωεκλογές, βάσει της υποψηφιότητας του Αλέξη Τσίπρα για την Κομισιόν.

4207 - Αγρυπνία απόψε στην Ιερά Μονή Χιλιανδαρίου για τον κτίτορά της





Γιορτάζει αύριο η Ιερά Μονή Χιλιανδαρίου τη μνήμη του κτίτορά της, του Αγίου Σάββα του Α΄ (14/27 Ιανουαρίου).
Ο Άγιος Σάββας υπήρξε ο πρώτος Σέρβος Αρχιεπίσκοπος και ο θεμελιωτής της Αυτοκέφαλης Σερβικής Εκκλησίας.
Απόψε θα γίνει πανηγυρική Αγρυπνία.


Σχετικά:

4206 - Δοχειαρίτικος Λιτανικός Σταυρός, κειμήλιο του 9ου αιώνα


Λιτανικός Σταυρός
9ος-10ος αι.
Mονή Δοχειαρίου
Oρείχαλκος χυτός με εγχαράξεις
Ύψος 95 εκ., πλάτος κεραιών 60 εκ., πάχος 0,8 εκ.

O Σταυρός, που διατηρεί εξαιρετικά ωραία πράσινη πατίνα, έχει τραπεζιόσχημες κεραίες, στα άκρα των οποίων υπάρχουν ζεύγη μεταλλίων, τα «επίμηλα». H λαβή διαμορφώνεται στο άκρο της κάτω κεραίας, ως επέκτασή της και είναι σήμερα πακτωμένη πάνω σε μαρμάρινο βυζαντινό κιονόκρανο ανεστραμμένο. H μόνη του διακόσμηση είναι εγχάρακτες επιγραφές και στις δύο όψεις, που σήμερα διακόπτονται στο σημείο συνενώσεως των κεραιών από στερεωτική προσθήκη καρφωμένου ελάσματος. Oι επιγραφές έχουν ως εξής: (εμπρός κάθετη κεραία) / X(ριστ)E / O / Θ(εο)C και ακολουθεί κιονιδόν THN MHTPIKHN [...] MYTHN ΦYΛΛAΞON ΠOΛIN, (εμπρός οριζόντια κεραία) ΔIA ΠANTO[C E]N EIPHNH (όπισθεν, κάθετη κεραία) +ΓNΩTE EΘNH KA(ι) HTTAC ΘE OTI MEΘ HMΩN O Θ(εο)C (όπισθεν οριζόντια κεραία) KAI H ΠANAΓ [IA Θ] EOTOKOC.
O τύπος αυτός του Σταυρού, γνωστός από την παλαιοχριστιανική περίοδο διακρίνεται για την κομψότητα του σχήματος και την αρμονία των αναλογιών. Xάλκινοι σταυροί του 9ου και του 10ου αιώνα ελληνικών ιδιωτικών συλλογών (Mπούρα 1979, σ. 12. Bυζαντινή και Mεταβυζαντινή Tέχνη 1986, αρ. 193) παρουσιάζουν έντονα στοιχεία ομοιότητος με τον Σταυρό της Mονής Δοχειαρίου. Στον 10ο αιώνα υπάρχουν και δείγματα αναλόγων ενεπίγραφων σταυρών διακοσμημένων όμως και με εικονιστικά εγχάρακτα θέματα (Byzantium 1994, αρ. 161, 175) αλλά και με φύλλα χρυσού με νιέλλο ή σμάλτο, όπως ο σταυρός της Aνδριανουπόλεως (Mπούρα 1979, σ. 9-16). H ομοιότητα του σταυρού της Mονής Δοχειαρίου με τον χρονολογημένο στο 899 Σταυρό της συλλογής Zάχου, είναι σαφής και επιτρέπει να προταθεί μια σχετική χρονολόγηση.

4205 - Γέροντας Κύριλλος ο Αγιορείτης ο προερχόμενος εκ της Μονής Σταυροβουνίου


Η χαράδρα στα Κατουνάκια

Ο Σταυροβουνιώτης μοναχός Κύριλλος, ο οποίος καταγόταν από το χωριό Άγιος Ιωάννης Πιτσιλιάς και ήταν παιδί ιερέα, έφυγε για το Αγιο Όρος το 1923.
Η συγκεκριμένη χρονολογική περίοδος, από οικονομικής άποψης, ήταν πολύ δύσκολη για την Ιερά Μονή Σταυροβουνίου, σε βαθμό που οι μοναχοί δεν είχαν τα αναγκαία «προς το ζήν». Έτσι μερικοί από αυτούς, ανάμεσα στους οποίους ο Κύριλλος, ο παπα–Κυπριανός, ίσως και άλλοι, για να μην επιβαρύνουν τη Μονή με τη διατροφή τους, δοκίμασαν να μεταφυτευτούν στο Περιβόλι της Παναγίας.
Από τα θεοφρούρητα μέρη του ησυχαστικού Άθωνα, ο μοναχός Κύριλλος επέλεξε την έρημο των Κατουνακίων, στην οποία έμελλε να περάσει ολόκληρο το υπόλοιπο του πρόσκαιρου βίου του, χωρίς έστω και μια φορά να επισκεφθεί την ιδιαίτερη του πατρίδα η άλλο μέρος έξω από τον Άθωνα. Μόνη του σκέψη και έγνοια, η ένωση με τον Κτίστη Θεό. Ο μοναχός Κύριλλος χαρακτηρίζεται ως καλός αγιογράφος –έμαθε την τέχνη στο μοναστήρι της μετάνοιας του Σταυροβούνι– στο Όρος βελτίωσε την τεχνική του και άσκησε την ιερή τέχνη με επιτυχία για πολλά χρόνια.

4204 - Λαϊκοί ασκητές στο Άγιον Όρος



Ο γέρο-Ιωακείμ, από την Βατοπεδινή Καλύβη της Αναλήψεως πλησίον των Καρυών, ήταν από τους παλαιότερους Αγιορείτες. Πλησίασε τα 100 και έζησε πάνω από 70 χρόνια στο Άγιον Όρος. Διηγήθηκε ότι όταν ήταν νέος μοναχός, εγνώρισε ένα λαϊκό ασκητή, που ασκήτευε απέναντι από την αρχαία Μονή του Αλυπίου, σε μία σπηλιά, κοντά στο λεγόμενο Κελλί του Πατριάρχου.
Η σπηλιά ήταν σχηματισμένη από μια πέτρα που προεξείχε σαν οροφή και στην άκρη της προεξοχής είχε κτισμένο ένα τοιχάκι από ξηρολιθιά. Όσες φορές τον επεσκέπτετο, μόνον η θέα του προξενούσε μεγάλη κατάνυξη.