Κυριακή 31 Αυγούστου 2014

5203 - Ἡ Ἱστορία τῆς Ἁγίας Ζώνης



Στὶς 31 Αὐγούστου θὰ ἑορτάσουμε καὶ φέτος τὴν Κατάθεση τῆς Τιμίας Ζώνης τῆς Θεοτόκου. Ἀποτελεῖ τὸ μοναδικὸ ἱερὸ κειμήλιο ποὺ σχετίζεται μὲ τὸν ἐπίγειο βίο τῆς Θεοτόκου καὶ διασῴζεται μέχρι σήμερα στὴν Ἱερὰ Μονὴ τοῦ Βατοπαιδίου στὸ Ἅγιο Ὅρος, στὸ Περιβόλι τῆς Παναγίας. Ἡ ἴδια ἡ Θεοτόκος τὴν ὕφανε ἀπὸ τρίχες καμήλας.
Οἱ πληροφορίες γιὰ τὸν ἐπίγειο βίο τῆς Θεοτόκου εἶναι λιγοστὲς καὶ προέρχονται ἀπὸ τὴν Καινὴ Διαθήκη καὶ ἀπὸ τὴν παράδοση ποὺ διασώθηκε ἀπὸ τοὺς ἀποστολικοὺς ἀκόμη χρόνους. Ἡ Θεοτόκος μέχρι τὴν Κοίμησή της παρέμεινε στὰ Ἱεροσόλυμα καὶ ἦταν μέλος τῆς πρώτης Ἐκκλησίας. Τὴ φροντίδα τῆς εἶχε ἀναλάβει ὁ ἀγαπημένος μαθητὴς τοῦ Κυρίου, ὁ Εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης.
Οἱ τελευταῖες στιγμὲς τῆς ἐπίγειας ζωῆς τῆς εἶναι θαυμαστὲς καὶ συγκινητικές. Κοντὰ τῆς βρέθηκαν οἱ Ἀπόστολοι οἱ ὁποῖοι ἔφτασαν ἀπὸ τὰ πέρατα τῆς οἰκουμένης στὰ Ἱεροσόλυμα μὲ τρόπο θαυμαστό, «ἐπὶ νεφελῶν».

5201 - Μοναχός Γεδεών Κολιτσιώτης (1894 – 30/8/1979)



Γεννήθηκε στο Γκατίντσι της Μολδαβίας το 1894 από ευσεβή οικογένεια, ο κατά κόσμον Γεώργιος Τσελάρου. Ο πατέρας του Κωνσταντίνος ήταν δάσκαλος. Πήγε στις τέσσερις πρώτες τάξεις του σχολείου στο χωριό του. Κατόπιν υπηρέτησε στο παλάτι του πρίγκιπα Μπογδάν και στη συνέχεια τέσσερα χρόνια τη στρατιωτική του θητεία ως λοχίας και γραφέας. Ήταν από τους λίγους που σώθηκαν, με τη βοήθεια του Θεού, από τον τότε πόλεμο.
Το 1920 αναχώρησε για το Άγιον Όρος. Προσήλθε στο Κελλί του Αγίου Γεωργίου της Καψάλας υπό τον Γέροντα Γεράσιμο. Το 1925 εκάρη μοναχός με τ’ όνομα Γεδεών. Στη συνέχεια επέστρεψε στη Ρουμανία για εράνους υπέρ του Κελλιού τους, όπου έμεινε τέσσερα χρόνια. Επέστρεψε με πολλά χρήματα και πολλά ονόματα για μνημόνευση, τα οποία παρέδωσε στον Γέροντά του. Με την ευλογία του Γέροντός του μετοίκησε το 1929 στο Κελλί του Αγίου Τύχωνος. Λίγο αργότερα συνδέθηκε με τους αδελφούς Γυμνάσιο († 1965) και Διονύσιο († 2004), που ζούσαν πολύ φτωχικά και του υποτάχθηκαν με αφοσίωση. Το 1933 έγιναν υποτακτικοί του και άλλοι οκτώ μοναχοί.

5200 - «Εξομολογείσθε» πεντάηχον-ψάλει ο Διονύσιος Φιρφιρής



Ο ψαλμός ρλε΄ (135) «Εξομολογείσθε τω Κυρίω» θεωρείται κλασικός πολυέλεος που ψάλεται  στην ακολουθία του Όρθρου, στις Δεσποτικές εορτές και στις μνήμες των αγίων. Ο πολυέλεος έχει ως χαρακτηριστικό του το επαναλαμβανόμενο ως ακροτελέυτιο ημιστίχιο «ότι εις τον αιώνα το έλεος αυτού Αληλούια». Στο Άγιον Όρος ψάλλεται σε κάθε αγρυπνία γι αυτό και η μελωδία του εμφανίζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον λόγο της συχνής λατρευτικής χρήσης του.

Πέμπτη 28 Αυγούστου 2014

5198 - Φωτογραφίες από την Εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο Βατοπαίδι, (2014)





Με βυζαντινή μεγαλοπρέπεια τελέστηκε στην Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπεδίου ιερά αγρυπνία επί της ευκαιρίας της εορτής της Κοιμήσεως της Υπεραγίας ημών Θεοτόκου.
Της πανηγύρεως προεξήρχε ο Πανιερώτατος Μητροπολίτης Λεμεσού κ. Αθανάσιος.
Την πανήγυρη λάμπρυναν οι ψαλμωδίες των πατέρων της Μονής πλαισιούμενοι από την χορωδία της Μητροπόλεως «Ρωμανός ο Μελωδός».


5197 - Οι αγιογραφικοί οίκοι στη Σκήτη Αγίας Άννας



H δεύτερη μεγαλύτερη συγκέντρωση ζωγράφων, μετά τiς Καρυές, εντοπίζεται στη Σκήτη Αγίας Άννας, όπου διακρίθηκαν τέσσερις αγιογραφικοί οίκοι. O αρχαιότερος είναι οι Θεοφιλαίοι με έδρα την καλύβη των Εισοδίων της Θεοτόκου κοντά στο Κυριακό καί ιδρυτή τον μοναχό Θεόφιλο Μαδυτινό (1798-1918), που ήρθε στη Σκήτη το 1826. Συνεχιστές ήταν ό μοναχός Χερουβείμ Καπετανάκης (†1910) με μαθητεία στους Ιωσαφαίους και ο μοναχός Γαβριήλ Λαμπής ο Πνευματικός.
Δεύτερη συνοδεία σχημάτισαν οι τέσσερις κατά σάρκα αδερφοί Καρτσωναίοι με έδρα την καλύβη του Αγίου Γεωργίου πλησιόχωρα στο  Κυριακό.

5196 - Φωτογραφίες από την πανήγυρη της Ιεράς Μονής Ιβήρων



Με παρόντες εκατοντάδες πιστούς τελέσθηκε η μεγάλη πανήγυρη του Όρους, η εορτή της κοιμήσεως της Θεοτόκου στην Ιερά Μονή Ιβήρων, απ όπου ευλογεί τους Ορθοδόξους η θαυματουργή εικών της Πορταϊτίσσης„ Παναγίας.
Στην Ιερά Πανήγυρη προεξήρχε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σεβαστείας κ. Δημήτριος, εξέχων Ιεράρχης του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, και παραβρέθηκαν οι Μητροπολίται Αρκαλοχωρίου, Καστελλίου και Βιάννου κ. Ανδρέας και Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ. Ιωάννης καθώς και ο Επίσκοπος Αριανζού κ. Βαρθολομαίος, πολλοί ηγούμενοι και πλήθος κληρικών, μοναχών και προσκυνητών.

5195 - Συμπληρώνονται σήμερα 55 χρόνια από την κοίμηση του Γέροντα Ιωσήφ του Ησυχαστή

…Όταν ο Γέροντας είχε ήδη καταβληθεί, η υγεία του πήγαινε προς το χειρότερο, δύο σοβαρές ασθένειες, η μία μετά την άλλη επέφεραν το τέλος της επίγειας ζωής του την 15η/28η Αυγούστου 1959.
Ο βιογράφος του αναφέρει:
«Οι τελευταίες μέρες του ήταν πολύ οδυνηρές, γιατί η προχωρημένη πλέον ανεπάρκεια του εμπόδιζε την αναπνοή και κοπίαζε πολύ. Αυτό όμως για μας ήταν μάθημα και αφορμή πρακτικής υπομονής. Αισθανόμενοι τον αγώνα του και ενώ προσπαθούσαμε να τον ανακουφίσουμε αυτός μας παρηγορούσε καταλλήλως με πρακτικά παραδείγματα αναφερόμενος ιδίως στην ματαιότητα του κόσμου. Μας έλεγε: “κοντεύει η μέρα μου να φύγω. Όπως έγινα δεν είμαι τώρα για τίποτα, ούτε μπορώ να αγωνισθώ άλλο”. Ο αείμνηστος δεν ξεχνούσε διόλου τον σκοπό του και με διάφορες επίνοιες, σε κάθε πρόφαση της ζωής, εύρισκε μέσον αγώνος και καρποφορίας. Μη δυνάμενος να κινηθή ούτε και να ξαπλώση για την ασθένεια του καθόταν σε μια πρόχειρη πολυθρόνα απ’ αυτές τις πτυσσόμενες έκλαιε συνεχώς την ματαιότητα του βίου. Ανέμενε την απόλυσή του απ’ αυτή την ζωή σαν τον ευτυχέστερο κλήρο και ψιθύριζε τροπάρια των κεκοιμημένων, όταν δεν τον πίεζε η δύσπνοια. Αρσένιε έλεγε χαριεντιζόμενος, πότε φεύγουμε; Δεν εύχεσαι φαίνεται και αργούμε”. Επί σαράντα σχεδόν ημέρες, τις τελευταίες του, δεν έτρωγε τίποτε, μόνο κοινωνούσε κάθε μέρα και έπαιρνε λίγο καρπούζι.

Τετάρτη 27 Αυγούστου 2014

5194 - Κανείς δεν μπορεί να παρουσιάσει πολιτισμό, αν δεν έχει ωραία καρδιά

Οἱ μοναχοί, μαζί μέ τό κομποσχοίνι καί τήν προσευχή, ἀγαποῦσαν τά ραία πράγματα καί ξεραν νά τά κτιμον, ετε ατά ναφέρονταν στην καθημερινή ζωή, ετε στά γράμματα καί στή θεία λατρεία. 
Οἱ μοναχοί στερονταν τά πάντα, προκειμένου νά φτιάξουν κάτι καλό καί πρακτικό γιά τό μοναστήρι τους...
Κανείς δέν μπορεῖ νά παρουσιάσει πολιτισμό, ἄν δέν ἔχει ὡραία καρδιά.
Τό ξύλο, τό μέταλλο, τό χρῶμα, ἡ πέτρα, τό χαρτί, τό μελάνι, τό ὕφασμα δέν ξιοποιονται, ν δέν πέσουν σέ χέρια πού χουν συντομεύσει τήν πόσταση πό τό μεγάλο κέντρο το νθρώπου, τήν καρδιά».
Ἀρχιμανδρίτης Γρηγόριος, Καθηγούμενος Ι. Μονῆς Δοχειαρίου. 
Πρόλογος στό ργο «Παρουσία ερς Μονς Δοχειαρίου», γιον ρος 2001.

5193 - Αγρυπνία απόψε στο Άγιο Όρος για την Κοίμηση της Θεοτόκου


Απόψε τελείται Αγρυπνία στο Άγιο Όρος για τη γιορτή της Κοίμησης της Θεοτόκου (15/28 Αυγούστου). 
Γιορτάζουν ο Ιερός Ναός του Πρωτάτου, η Ιερά Μονή Ιβήρων, η Ιερά Σκήτη Βογορόδιτσα, και πολλά κελλιά και καλύβες.

5192 - Η αλιεία στο Άγιο Όρος

Πολλοί μοναχοί στο Άγιο Όρος ασχολούνται με το ψάρεμα. Σε όλες τις Ιερές Μονές, σε όλες τις Σκήτες, υπάρχουν αρκετές βάρκες, από 2,5 μέτρα μέχρι και 15 μέτρα! Οι πατέρες ασχολούνται κυρίως με τα δίχτυα και τα παραγάδια, ενώ ορισμένοι επιδίδονται στη συρτή και στο jigging. Ακόμη και με το καλάμι από την ακτή ψαρεύουν μερικοί, κυρίως αυτοί που δεν έχουν βάρκα. Γιατί όμως τόσοι πολλοί, αναλογικά, ασχολούνται με το ψάρεμα, και ποιοί ιδιαίτεροι κίνδυνοι υπάρχουν ίσως ειδικά σε αυτή την πληθυσμιακή ομάδα;

5191 - Το μάλωμα και ο έπαινος του παιδιού - Γέροντας Παΐσιος


Παΐσιος μοναχός ο Αγιορείτης (1924-1994),
σε ηλικία πέντε ετών στην αγκαλιά των
γονέων του Προδρόμου και Ευλαμπίας

Οι γονείς πρέπει να προσέχουν πολύ να μη μαλώνουν τα παιδιά τους το βράδυ, γιατί το βράδυ τα παιδιά δεν έχουν με τι να διασκεδάσουν την στενοχώρια τους και η μαυρίλα της νύχτας την μαυρίζει πιο πολύ. Αρχίζουν να σκέφτονται πώς να αντιδράσουν, ψάχνουν διάφορες λύσεις, μπαίνει στην μέση και ο διάβολος, και μπορεί να φθάσουν στην απελπισία…
Την ημέρα, και να πουν τα παιδιά: «θα κάνω αυτό ή εκείνο», θα βγουν έξω, θα ξεχαστούν, οπότε διασκεδάζεται η στενοχώρια.
– Γέροντα, το ξύλο βοηθάει τα παιδιά να διορθωθούν;
– Όσο γίνεται, οι γονείς να το αποφεύγουν. Να προσπαθούν με το καλό και με υπομονή να δώσουν στο παιδί να καταλάβει ότι αυτό που κάνει δεν είναι σωστό. Μόνον όταν είναι μικρό το παιδί και δεν καταλαβαίνει ότι αυτό που κάνει είναι επικίνδυνο, βοηθιέται, αν φάη κανένα σκαμπίλι, για να προσέχει άλλη φορά. Ο φόβος, μήπως φάη πάλι σκαμπίλι, γίνεται φρένο και το προστατεύει.

Δευτέρα 25 Αυγούστου 2014

5189 - Η ψυχή αγιάζεται με τη μελέτη των λόγων των Πατέρων - Όσιος Πορφύριος Καυσοκαλυβίτης


Ο Όσιος Πορφύριος ως νέος μοναχός
στα Καυσοκαλύβια

Ο όσιος Πορφύριος ήδη από πολύ νέος, ασκούμενος στο Άγιον Όρος, συνειδητοποίησε την αγαθή επίδραση πού έχει η μελέτη ιερών κειμένων στη μόρφωση, διαμόρφωση και μεταμόρφωση της ανθρώπινης συνείδησης.
 Διδάσκει σχετικά:
« ψυχή αγιάζεται και καθαίρεται με τη μελέτη των λόγων των Πατέρων, με την αποστήθιση ψαλμών, αγιογραφικών χωρίων, με την ψαλτική, με την ευχή. Όλα τα άγια βιβλία της Εκκλησίας μας περιέχουν λόγια άγια, ερωτικά προς τον Χριστό μας. Να τα διαβάζετε με χαρά, αγάπη και αγαλλίαση. Όταν δοθείτε σ᾿ αυτήν την προσπάθεια με λαχτάρα, ψυχή σας θα αγιάζεται με τρόπο απαλό, μυστικό, χωρίς να το καταλαβαίνετε».

«Να δοθείτε στη μελέτη της Αγίας Γραφής, των ψαλμών, των πατερικών κειμένων. Να επιδοθείτε στη μελέτη με έρωτα θείο. Φώς Χριστού θα πλημμυρίσει την ψυχή σας».

«Η Καινή Διαθήκη είναι πηγή ανεξάντλητη. Και όσο τη διαβάζεις, τόσο περισσότερο υπεισέρχεσαι στη σοφία του Θεού. σοφία του Θεού δεν έρχεται μόνη της. Πρέπει εμείς να τη ζητήσουμε».

5188 - Αφιέρωμα: Αμπελοκαλλιέργεια στο Άγιο Όρος

«Εγώ ειμι η άμπελος η αληθινή και ο πατήρ μου ο γεωργός εστιν» ( Ιω. 15,1).
Με την παρουσία του Χριστού στον κόσμο και την παράδοση της Θείας Ευχαριστίας προ του Θείου Πάθους Χριστιανισμός και Οίνος συμπορεύονται άρρηκτα. Ο Οίνος αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των Τιμίων Δώρων αφού συνιστά, μετά τον καθαγιασμό, το Τίμιο Αίμα που μεταλαμβάνουν οι πιστοί.
Η Χερσόνησος του Άθω, ήταν από αρχαιοτάτων χρόνων, παρά την αγριότητα του τοπίου της, ένας ευλογημένος αμπελότοπος. Ο Όσιος Αθανάσιος ο Αθωνίτης συντάσσοντας τον καταστατικό χάρτη του Αγίου Όρους ορίζει πως κάθε μονή οφείλει να έχει τον δικό της αμπελώνα.

Κυριακή 24 Αυγούστου 2014

5187 - Προσκύνημα στη «φρουρό» της Μόσχας



Στην πύλη της Αναστάσεως της Κόκκινης Πλατείας, εκατοντάδες Μοσχοβίτες προσέρχονται στο παρεκκλήσι της Παναγίας της Πορταΐτισσας για να προσκυνήσουν την Ιβηρίτισσα (Ιβήρσκαγια), αντίγραφο της θαυματουργής εικόνας της Θεοτόκου που βρίσκεται στην αγιορείτικη Μονή των Ιβήρων. Παραμονές του Δεκαπενταύγουστου με το παλαιό ημερολόγιο (28 Αυγούστου με το νέο), και στη Ρωσία, όπως και στο Αγιον Όρος, αγρυπνίες, δεήσεις και παρακλήσεις τελούνται για την Κοίμηση της Θεοτόκου. Δεν υπάρχει πιστός Ρώσος που να μη γνωρίζει την Ιβήρσκαγια και το ομώνυμο παρεκκλήσι στην Κόκκινη Πλατεία, που κράτησε επί τρεισήμισι αιώνες στενούς τους δεσμούς Μόσχας και Ιεράς Μονής των Ιβήρων. Η Παναγία της Πορταΐτισσας (Βρατάρνιτσα) ή Ιβηρίτισσας (Ιβήρσκαγια) θεωρείται όχι μόνο προστάτιδα όλου του Αγίου Όρους αλλά και «φρουρός της Μόσχας».
.......Η ιστορία της σχέσης αυτής ξεκινάει το 1645, όταν ο τσάρος Αλέξιος Μιχαήλοβιτς, πατέρας του Μεγάλου Πέτρου, αρρώστησε και ζήτησε από τη μονή να του στείλουν τη θαυματουργή εικόνα της Πορταΐτισσας. Το αίτημα ήταν δύσκολο να γίνει δεκτό αφού είναι η μοναδική εικόνα που από το 1004 δεν έχει βγει ποτέ από το Περιβόλι της Παναγίας. Ο τσάρος και ο τότε Πατριάρχης Νίκων, σεβόμενοι την αγιορείτικη παράδοση, σύμφωνα με την οποία «όσο η εικόνα παραμένει στη θέση της το Αγιον Ορος θα είναι άτρωτο», δέχτηκαν την πρόταση της Μονής Ιβήρων να στείλει αντίγραφό της.

5186 - Με μεγαλοπρέπεια γιορτάστηκε στην Αλβανία η Μνήμη του Αγιορείτη Αγίου Κοσμά του Αιτωλού (φωτογραφίες)



Γράφτηκε από την Romfea.gr
Με μεγαλοπρέπεια γιορτάστηκε σήμερα, απ' την Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας, η Μνήμη του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού.
Στην ομώνυμη Ι. Μονή στο Κολικόντασι τελέστηκε Συνοδική Θεία Λειτουργία προεξάχοντος του Αρχιεπισκόπου Τιράνων, Δυρραχίου και πάσης Αλβανίας κ. κ. Αναστασίου και μετεχόντων όλων των μελών της Ι Συνόδου: των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Βερατίου κ. Ιγνατίου, Κορυτσάς κ. Ιωάννη, Αργυροκάστρου κ. Δημητρίου καθώς και των Θεοφλεστάτων Επισκόπων: Απολλωνίας κ. Νικολάου, Κρούγιας κ. Αντωνίου, Αμαντείας κ. Ναθαναήλ και Βύλλιδος κ. Αστίου μαζί και πολλοι ιερείς και διακόνοι.

5185 - Γιατί θυμιάζουν οι μοναχοί στις ακολουθίες;



.......Στην ακολουθία του Όρθρου ψάλεται ο Πολυέλαιος «Δούλοι Κύριον» έρρυθμα για να  ταιριάζει η ψαλμωδία με την κίνηση του κατζίου,του θυμιατού με το οποίο θυμιάζουν οι μοναχοί που έχουν το διακόνημα του εκκλησιαστικού.
Το κατζίο είναι φορητό και χρησιμοποιείται στις λατρευτικές συνάξεις εντός του ναού όταν ψάλλονται ύμνοι από την Παλαιά Διαθήκη ή αναγινώσκονται οι Μεγάλες Ώρες.  Είναι μεταλλικό με μακριά χειρολαβή και κουδούνια, τα οποία συμβολίζουν τα βήματα του Θεού στον Παράδεισο και

5184 - Μια ορθόδοξη θεώρησι του ανθρώπου κατά τον άγιο Κοσμά τον Αιτωλό (Αρχ. Βασίλειος Γοντικάκης, Προηγούμενος Ι. Μ. Ιβήρων Αγίου Όρους)



Κάποιες στιγμές, όντας κανείς μόνος στο Άγιον Όρος, δηλαδή όντας μαζί με όλο τον κόσμο, καταλαβαίνει αυτό που είπε ο άσωτος υιός: "Πόσοι μίσθιοι του πατρός μου περισσεύουσιν άρτων, εγώ δε λιμώ απόλλυμαι…" (Λουκ. ιε', 17). Πόσος πλούτος υπάρχει στην παράδοσί μας, πόση ελευθερία, πόση δυνατότητα να χαρούμε τη ζωή μας, κι από την άλλη μεριά εμείς πεινάμε και υποφέρουμε.
Στο Άγιον Όρος έρχονται πολλοί θρησκευόμενοι, που δεν νιώθουν τίποτε∙ κι έρχονται πολλοί άσχετοι, οι οποίοι συγκλονίζονται∙ κι έρχονται και πολιτικοί… Πολλοί θρησκευόμενοι εξ επαγγέλματος δεν καταλαβαίνουν∙ πολλοί ανήσυχοι συγκλονίζονται∙ οι περισσότεροι πολιτικοί δεν καταλαβαίνουν τίποτε. Και λες: "Τι γίνεται με την Ελλάδα, τι γίνεται με την Ευρώπη;"… Έχει, λοιπόν, ένα χρέος μεγάλο, ο Έλληνας, σήμερα: το να είναι ορθόδοξος. Εκεί έχομε κάποιες δυνατότητες, που δεν έχουν οι άλλοι, και οφείλομε απλώς να είμαστε αυτό, που λέει η παράδοσί μας.

5179 - Ανώνυμος ασκητής αποκαλύπτει δι’ ονείρου τα λείψανά του



Δύο σεβαστοί Γέροντες Λαυριώτες[1] την Τρίτη της Διακαινησίμου περί το έτος 1982, μετά την Λιτανεία και τον Αγιασμό που γίνεται στον αρσανά της Μεγίστης Λαύρας, πήραν το καραβάκι της Ιερισσού και απεβιβάσθησαν στον Αρσανά της Μονής Χιλανδαρίου, και κατόπιν με τρακτέρ που έστειλεν η Μονή μετεφέρθησαν σ’ αυτήν για προσκυνηματικούς λόγους, όπου και διανυκτέρευσαν.
Ο μακαριστός σήμερα Ηγούμενος και τότε Ιερομόναχος Παΐσιος[2] (φωτογραφία), κατά πολύ ενάρετος και αγωνιστής, τους φιλοξένησε φιλοφρόνως με πολλή αγάπη.
Το βράδυ εκεί πού συζητούσαν, τα έφερεν ο λόγος και για τους αφανείς ασκητές του Αγίου Όρους, πού τους τελευταίους καιρούς σχεδόν εξέλειπαν.
Λαβών αφορμήν εκ της συζητήσεως ο Σέρβος Ιερομόναχος είπε στους Λαυριώτες Πατέρες τήν έξης διήγηση:

5178 - Ιερομάρτυς Κοσμάς ο Αιτωλός (†1779)



Αγιορείτης Άγιος
Μνήμη 24 Αυγούστου

Σχετικά:

Σάββατο 23 Αυγούστου 2014

5177 - Άγιος Πορφύριος Καυσοκαλυβίτης: Ένας σύγχρονος πατροΚοσμάς Αιτωλός


Ο Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. π. Βασίλειος Καλλιακμάνης απαντάει στην ερώτηση «υπάρχουν πατροκοσμάδες σήμερα;» Η ομιλία πραγματοποιήθηκε σε Συνέδριο αφιερωμένο στα 300 χρόνια από την γέννηση (1714-2014) του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού.

5176 - Η εθνική διάσταση του έργου του αγίου Κοσμά του Αιτωλού



Η εθνική διάσταση του έργου του αγίου Κοσμά του Αιτωλού
Του ΜΙΧΑΛΗ Γ. ΤΡΙΤΟΥ, Κοσμήτορα Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ. - ΠΡΩΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ,23/08/2014

* Συμπληρώνονται φέτος τριακόσια χρόνια από τη γέννηση του αγίου Κοσμά του Αιτωλού, που υπήρξε το μεγαλύτερο κεφάλαιο της φυλής μας στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, η επιφανέστερη λαοπαιδευτική και νεοπατερική μορφή της νεοελληνικής εθνότητας, ο επιβλητικότερος λαϊκός αναγεννητής των τελευταίων χρόνων της σκλαβιάς και ένας από τους λίγους που έκαναν θετική προεργασία και εξασφάλισαν στον αγώνα του ’21 εγγυήσεις επιτυχίας. Από το πολύπλευρο και πολυδιάστατο έργο του θα σταθούμε στο εθνικό, που εστιάζεται σε τρία σημεία: στην ίδρυση σχολείων, στην καλλιέργεια της ελληνικής γλώσσας και στην αναστολή του εξισλαμισμού.

5175 - Πατροκοσμάς και Διαδίκτυο



Ο Παγκόσμιος ιστός τύλιξε τήν ύδρόγειο μέ καλώδια». Αύτός είνε ό τίτλος ενός άρθρου, πού είδε πρόσφατα τό φως τής δημοσιότητος καί άναφέρεται στήν καταπλη­κτική έξέλιξι του Διαδικτύου (Inter­net).
Σύμφωνα μέ τό άρθρο και τήν ε­ταιρεία μάρκετιννκ Builtvsible. ή ο­ποία συγκέντρωσε τά σχετικά στοι­χεία, άπό τό 1989 ώς σήμερα έχουν ποντισθή στις θάλασσες και τούς ω­κεανούς 797 υποβρύχια καλώδια συνολικού μήκους 6,5 έκατομμυρίων χιλιομέτρων. Δεδομένου, ότι ή περιφέρεια τής Γης είνε 40.000 χιλι­όμετρα, οί οπτικές ίνες, θα μπορού­σαν νά τυλίξουν τόν ισημερινό 213 φορές! Καί άν μπορούσε κανείς νά τις ένώση καί νά τις τεντώση. θά μπορούσαν νά καλύψουν 28 φορές τά 300.000 χιλιόμετρα, πού χωρί­ζουν τή Γή άπό τή Σελήνη! Μέχρι τό 2017, έκτιμά ή έταιρεία, ό αριθμός των ύποβρυχίων καλωδίων θά έχη φθάσει τά 850.

5174 - Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός: Ο μεγάλος ισαπόστολος και εθναπόστολος



ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ: Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΙΣΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΙ ΕΘΝΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Η Ελλάδα μας είναι χώρα αγίων! Ως έθνος ευλογημένο από τον ίδιο τον Κύριο (Ιωάν.12,23), «ποιών τους καρπούς» της Βασιλείας του Θεού (Ματθ.21,43), έχει την ευλογία να αναδεικνύει στη δισχιλιόχρονη χριστιανική του πορεία, μεγάλους αγίους και ομολογητές της πίστεως. Δεν είναι τυχαίο πως οι κορυφαίοι Πατέρες της Εκκλησίας μας ήταν στο σύνολό τους Έλληνες! Ένας από αυτούς είναι και ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός, εφάμιλλος των μεγάλων αγίων και ομολογητών της αρχαίας Εκκλησίας. Επιπλέον ο μεγάλος αυτός άνδρας εκτός από Ιερομάρτυρας της Εκκλησίας μας είναι και Εθνομάρτυρας, διότι ωφέλησε το Έθνος μας τα μέγιστα σε μια κρίσιμη ιστορική περίοδο.
Γεννήθηκε το 1714 το Μέγα Δένδρο της Αιτωλίας, κοντά στο Θέρμο. Το βαπτιστικό του όνομα ήταν Κώνστας. Οι ευσεβείς γονείς του του ενέπνευσαν την ευσέβεια και την πίστη στο Θεό.

5173 - Ήρθαμε εδώ να κάνουμε υπακοή, όχι να κάνουμε προσευχή - Γέροντας Εφραίμ Κατουνακιώτης



Μοναχός: Να πω ένα άλλο. Ένα προσωπικό που συμβαίνει εδώ. Μετά το Απόδειπνο, όταν το αρχονταρίκι πλύνει τα σεντόνια, τα απλώνομε και μερικοί τα μαζεύουν. Είμαι από αυτούς που τα μαζεύουν τα σεντόνια που στέγνωσαν στην απλωταριά. Και όταν πηγαίνω το βράδυ να μαζέψω τα σεντόνια, δεν μπορώ μετά να κοιμηθώ, όπως κάνω τις άλλες μέρες, γιατί εγείρομαι μέσα μου και δεν μπορώ να κοιμηθώ και χάνω λίγο απ’ την τάξη, το πρόγραμμα. Και το λυπάμαι.
Γέροντας: (Δεν κατάλαβε) Και το;…
Μοναχός: Δηλαδή κάνω την υπακοή πρόθυμα. Πρόθυμα πηγαίνω και μαζεύω τα σεντόνια, αλλά ξέρω όμως ότι δεν θα μπορέσω να κοιμηθώ αμέσως και να σηκωθώ νωρίς, τόσο νωρίς, και να εφαρμόσω όλον τον κανόνα. Και λυπάμαι. Αυτή η λύπη πως θεραπεύεται;