Τρίτη, 11 Σεπτεμβρίου 2012

1867 - Αγία Μαγδαληνή. Το ιερό «κειμήλιο» της Σιμωνόπετρας




ΑΓΙΑ ΜΑΓΔΑΛΗΝΗ
Το  ιερό  «κειμήλιο»  της Σιμωνόπετρας
Έκδοση  της  Ιεράς   Μονής   Σιμωνόπετρας   Αγίου  Όρους
.
.
Σε αυτό το βιβλίο καταβάλλεται προσπάθεια να κατατεθούν όσο γίνεται πιο αυθεντικά ενώπιον των ευλαβών πιστών όλα τα διασωθέντα στοιχεία που αναδεικνύουν τη μεγάλη μορφή της Μυροφόρου και Ισαποστόλου αγίας Μαρίας της Μαγδαληνής
Στο Α΄ κεφάλαιο παρουσιάζεται ο βίος και η πολιτεία της αγίας.
Στο Β΄ κεφάλαιο επικεντρώνεται το ενδιαφέρον στο θέμα της παρεξηγήσεως και σπιλώσεως του προσώπου της αγίας Μαρίας της Μαγδαληνής, κυρίως στη Δύση και στην αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας περί αυτού.
Στο Γ΄ και τελευταίο  κεφάλαιο καταγράφονται οι ιστορικές πληροφορίες σχετικά με την τιμή και τα θαύματα της αγίας διαχρονικά στο Άγιον Όρος, στα Μετόχια της Σιμωνόπετρας και αλλού.

Περισσότερα: http://www.monastiriaka.gr

1866 - Τα 112 Μοναστήρια του Άθω τον 11ο αιώνα



O πύργος της Mορφωνού διασώζει παραφθαρμένο το όνομα ενός από τα πρώτα μεγάλα μοναστήρια του Αγίου Όρους, το οποίοι ίδρυσαν τον 10ο αι. επτά μοναχοί από το Αμάλφι της Ιταλίας. Έρημη από μοναχούς το 1287, η Μονή του Αμαλφηνού παραχωρήθηκε από τον Ανδρόνικο Β΄ Παλαιολόγο στη Μεγίστη Λαύρα.
..
.....Πολλά από τα μοναστήρια του Αγίου Όρους καταστράφηκαν από πειρατικές επιδρομές, άλλα παράκμασαν με το πέρασμα του χρόνου και εξαφανίστηκαν και άλλα συγχωνεύθηκαν με τις παλαιότερες και μεγαλύτερες μονές και παρέμειναν ως μετόχια.


Εκτός από τα μοναστήρια, που μέχρι σήμερα διατηρούνται,

1. Μεγίστης Λαύρας (963)
2. Ιβήρων (980)
3. Βατοπεδίου (985)
4. Εσφιγμένου (11ος αι.)
5. Ξηροποτάμου (10ος αι.)
6. Δοχειαρίου (10ος αι.)
7. Σταυρονικήτα (16ος αι.)
8. Αγίου Παύλου (14ος αι.)
9. Φιλοθέου (10ος αι.)
10. Αγίου Παντελεήμονος του Θεσσαλονικέως (11ος αι.)
11. Αγίου Γεωργίου του Ξενοφώντος (11ος αι.)
12. Καρακάλλου (11ος αι.)
13. Κασταμονίτου (11ος αι.)
14.  Ζωγράφου (10ος αι.)
15. Το Πρώτο Χιλιανδάρι (10ος αι),

βλέπουμε να υπογράφουν το δεύτερο Τυπικό του Αγίου Όρους (1045) και οι ηγούμενοι των παρακάτω μοναστηριών:

16. Ζυγού
17. Αγίου Νικηφόρου
18. Κάσπακος
19. Κυρού Αθανασίου
20. Θεοτόκου
21. Σισώη
22. Καλλιάρη
23. Φακινού
24. Σωτήρος
25. Ευστρατίου
26. Υπεραγίας Θεοτόκου
27. Βεροιώτου
28. Φαλακρού
29. Καλέστρου ή Καλέτζη
30. Αρχιστρατήγου
31. Φιλαδέλφου
32. Αγίων Αναργύρων
33. Αγίου Νικολάου
34. Αγίου Πέτρου

Εκτός όμως από τα παραπάνω, σε έγγραφα του 11ου αιώνα αναφέρονται και τα εξής μοναστήρια:

35. Σικελού
36. Γομάτου
37. Ραβδούχου
38. Βουλευτηρίων
39. Σιδηροκάστρου
40. Τολματά
41. Τορνάρη
42. Αγίου Τρύφωνος
43. Παφλαγώνος
44. Πολίτου
45. Χαζανά
46. Υπεραγίας Θεοτόκου του Ξυλουργού
47. Σκαμανδρηνού
48. Υπεραγίας Θεοτόκου ης Στροβηλαίας
49. Αγίου Γεωργίου
50. Χρωμιτιώσσης (Χρεμίτσαινα)
51. Αγίου Δημητρίου
52. Αγίου Υπατίου ή Κάτζαρη
53. Θεοτόκου των Αμαλφινών (Μορφινού)
54. Νεακίτου
55. Ατζιπάνου
56. Αγίου Νίκωνος
57. Καλαφάτου
58. Σαράβαρη
59. Αγίων Αποστόλων των Γλωσσίων
60. Δομετίου
61. Καλλινίκου
62. Λουτρακίου
63. Αγίας Τριάδος
64. Ιερακάρη
65. Αριστοβούλου
66. Οπτικαρά
67. Δερματά
68. Κάτω Μοναί
69. Υπεραγίας Θεοτόκου των Καλών Γερόντων
70. Αγίου Νικολάου του Σκορπίου
71. Χρυσοκαμάρου
72. Μακρυγένους
73. Προφήτου Δανιήλ
74. Χάλδου
75. Ξηρορρυακίου
76. Βαρναβίτζη
77. Σωτήρος ή Δωροθέου
78. Σκορόδων
79. Χαίροντος
80. Αγίου Δημητρίου ή Κυνόποδος ή Σκυλοποδάρη
81. Ματζούκη
82. Διονυσίου
83. Νευροκοπίου
84. Ηλιού
85. Λέοντος
86. Πυρού
87. Ζελιανού
88. Χανά
89. Βυλίζοντος
90. Αγίου Πέτρου του Αλωπού
91. Αγίου Μηνά
92. Αγίου Εφραίμ
93. Τροχαλά
94. Αγίου Προκοπίου
95. Σίμωνος
96. Κυρού Παύλου
97. Ξυστού
98. Ροδαβίτου
99. Τιβιβίτου (;)
100. Σαιθρία

Ανάμεσα, τέλος, στα μοναστήρια που καταστράφηκαν, κατά το πλείστον τον 13ο αιώνα, μνημονεύουμε και τα εξής:

101. Ξηροκάστρου
102. Κατζέρη
103. Αρτζιγιάνου
104. Πίθου
105. Μονοξυλίτου
106. Καμηλαυκά
107. Καλύκα
108. Κλήμεντος
109. Αγίου Θεοδοσίου
110. Ακινδύνου
111. Τριγαλά
112. Αγίου Νικηφόρου

Πηγή: Εγκυκλοπαίδεια ΠΑΠΥΡΟΣ ΛΑΡΟΥΣ ΜΠΡΙΤΑΝΙΚΑ

1865 - Κηπουρός στο Άγιο Όρος



Παιδίον ήθελον να με πάρουν εις το Καυσοκαλύβιον. Επήγα εκεί Κυριακή. Την Δευτέρα πρωί λόγω που ήτο Οκτώβριος μήνας και όλοι μάζευαν τις ελιές, με πήραν μαζί τους και με διδάσκον ότι ό δόκιμος Μοναχός που θα έλθει εις το Άγιο Όρος, κατά την παράδοση των προ ημών αγίων Πατέρων, πρέπει να του παραδοθεί ή εργασία του κηπουρού. Διότι ό κήπος είναι η μεγαλύτερη αποθήκη έκαστου Μοναστηρίου. Όταν έλθει ένας ξένος, θα τρέξει ο αρχοντάρης εις τον κηπουρό διά να του δώσει ένα είδος κηπουρικού, πορτοκαλιού ή λεμονιού ή μαρουλιού ή ότι άλλο υπάρχει την εποχή που θα έλθει ο φιλοξενούμενος. Διά αυτό και μόνον ο δόκιμος Μοναχός είναι υποχρεωμένος να μάθη την κηπουρική.
Όταν μετά ταύτα πήγα εις το μέγα Πανεπιστήμιο της Μοναχικής Πολιτείας, που είναι το Κοινόβιο, ευθύς οι πατέρες του Κοινοβίου μου υπέδειξαν γραφικές αποδείξεσι, ότι: «Η πρώτη εντολή του πανάγαθου Θεού που εδόθη εις τον προπάτορα Αδάμ ήτο να εργάζεται την γη. Και μετά την παρακοή επεδόθη εις την γεωργίαν και απολάμβανε τους καρπούς της γεωργίας εκ των κόπων του καθώς γράφει η Άγια Γραφή έως εις τας μέρας του Νώε. Οι δε προ του Νώε δεν έτρωγαν κρέας. Δεν σου λέγομεν πολλά Γέρο Χρήστο, διότι με την ηλικία σου θα τα διαβάσεις.
-Οι πρώτοι αρχηγοί της Μοναχικής Πολιτείας εύρισκαν λίγο νερό φύτεψαν λίγα λάχανα και ζώντες έτσι έφτασαν σε μέτρα αγιότητας. Εδώ στο Άγιο Όρος όπου ήλθες, πήγαινε επάνω στην σπηλιά του αγίου Σίμωνος του κτήτορας του μοναστηριού τούτου θα δεις νερό άγιασμα του Οσίου και μικρά κηπάρια, τα οποία άνοιξε και έζη εκ των λάχανων που έσπερνε.
Δεν σου λέγομεν πολλά, διότι με την ηλικία σου θα τα εννοήσεις καλύτερον.
»Ήλθε εδώ κρυφά ό Ιωάσαφ το βασιλόπουλο της Σερβίας. Τον έβαλαν εις τους κήπους, εργάσθηκε έξι χρόνια ως κηπουρός και μετά έξι χρόνια εις τα τελευταία του απεκαλύφθη ότι ήτο βασιλόπαις και απόθανε κηπουρός του Μοναστηρίου.
»Βλέπεις αυτόν τον κοντό όπου έρχεται εδώ γεμάτος χαράν και αγαλλίαση; Εκάρη Μοναχός έξωθεν του Μοναστηρίου. Ήλθε από την Αμερική, έδωσε όλον τον κόπο του εις χρυσόν (λίρες) και τους παρεκάλεσε να του επιτρέψουν να κτίση κάτωθεν του αγίου Σίμωνος ένα κελλίον όχι με πέτρες αλλά με καπάκια ελατήσια. Ο μακαρίτης ό Γέροντας παπά Νεόφυτος ήτο διορατικός και του επέτρεψε. Έκαμε το κελίον από καπάκια και τί έτρωγε αυτός μόνον ήξερε. Είχε όμως κήπους και καλλιεργούσε και την παραγωγή που ήσαν διάφοροι καρποί την έδιδε εις το Νοσοκομείο. Έρχεται εδώ εις την εκκλησία καθώς τον βλέπεις και εις το τέλος εκάστης Λειτουργίας αναχωρεί κρυφά. Η αρετή του είναι κρυπτή.
»Από πάνω από την στέρνα είναι του Θεολόγου το Κάθισμα, είναι ωραιότατοι κήποι εις τους οποίους σπέρνουν κουκιά. Δυο ημέρες παγκοινιά. Και με αυτά τα κουκιά περνά το Μοναστήρι δίδοντας αγάπη και εις τους ασκητές και ερημίτες. Και αυτοί ευχαριστούν την Παναγίαν πού τούς δίδουν κουκιά και ότι άλλο υπάρχει εκάστην των κόπων των πατέρων. Και συ, αν δεν σου αρέσει ή κηπουρική, πρέπει να φύγεις από το Μοναστήρι».
Κατόπιν έφυγα και πήγα εις την Αγίαν Άνναν. Εκεί μου έλεγαν «Εδώ είναι στέρνα, και αν δεν βάλεις νερό δεν έχεις να πιεις».
Δηλαδή αν δεν πεθάνεις εις τους κήπους δεν θα ημπορής να συντηρηθείς εις την Σκήτη.
Άλλο τι δεν φοβήθηκαν εις την Σκήτη παρά μόνον τις ελιές πού τις έτριβον με την πλάτην. Ο μακαρίτης ο Γέροντας ήτο διακριτικός και έσπρωχνε με όλη την δύναμη του.
Επειδή με ρωτάτε σας τα λέγω αυτά, και σεις ότι θέλετε κάμετε. Τόσα έτη δεν τα έλεγα διότι φοβούμουν να μη σκανδαλισθούν οι νέοι πατέρες του Αγίου Όρους.
Επειδή με ρώτησε ένας Ηγούμενος ενός Κοινοβίου του τα είπα προφορικώς και του έφερα παράδειγμα τον προηγούμενο της ιεράς Μονής Διονυσίου παπά Γαβριήλ πού είναι 90 ετών και σκάβει τα χωράφια. Και όποιος θέλει να γίνει καλόγερος είναι υποχρεωμένος να μάθη την κηπουρική εργασία, αρχίζων μίαν ώρα την ημέρα έως να μάθη καλά και μετά θα βλέπει ντομάτες κ.λπ. κηπουρικά εκάστην του κόπου του και θα είναι όλος γεμάτος χαρά και ευφροσύνη.


ΒΙΒΛ. ΓΕΡΟΝΤΙΚΑΙ ΕΝΘΥΜΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΗΓΗΣΕΙΣ
ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΥ ΧΡΥΣΑΝΘΟΥ ΑΓΙΑΝΝΑΝΙΤΟΥ
Ι.Μ. ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΟΔΗΓΗΤΡΙΑΣ ΜΩΛΟΣ ΛΟΚΡΙΔΟΣ

1864 - Θεοτόκος Άξιον Εστίν, δια χειρός Ιωασαφαίων


Θεοτόκος Άξιον Εστίν
Φορητή εικόνα ρωσοναζαρηνής τεχνοτροπίας,
δια χειρός Ιωασαφαίων.
Αρχές 20ου αιώνα.
Καυσοκαλύβια, Άγιον Όρος