Παρασκευή, 24 Φεβρουαρίου 2012

818 - Επίσκοπος Σοφιανός: «Σε ποιόν χρησιμεύει αυτή η κράτηση;»



Επιστολή συμπαράστασης προς τον Πανοσιολογιώτατο Καθηγούμενο της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου, Αρχιμανδρίτη Εφραίμ και την περί αυτόν τιμίαν αδελφότητα, απέστειλε ο Βοηθός Επίσκοπος της Ορθοδόξου Ρουμανικής Αρχιεπισκοπής Γερμανίας, Αυστρίας και Λουξεμβούργου κ. Σοφιανός.  



Η επιστολή του Επισκόπου Σοφιανού έχει ως εξής:
Επιχείρημα  
Θεώρησα ότι επιβάλλεται να γράψω αυτές τις γραμμές με την ιδιότητα του χριστιανού και ορθοδόξου μοναχού, του επισκόπου της Ορθοδόξου Εκκλησίας, του τέως υποτρόφου του Ελληνικού Κράτους και διδάκτορος της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του τακτικού προσκυνητή του Αγίου Όρους, του ανθρώπου που εκτιμά το έργο που επιτελείται με πολύ πίστη και αυταπάρνηση από τους αγιορείτες μοναχούς και με την ιδιότητα, επίσης, του φίλου και θαυμαστού του έργου των βατοπαιδινών μοναχών που βρίσκονται κάτω από την πνευματική καθοδήγηση του Αρχιμανδρίτου Εφραίμ, του καθηγουμένου της μονής Βατοπαιδίου.  
Ιστορικό  
Για πρώτη φορά επισκέφτηκα την μονή Βατοπαιδίου το 2001 ενώ βρισκόμουν στην Θεσσαλονίκη για σπουδές. Έμεινα τότε στο μοναστήρι, ως προσκυνητής, δύο εβδομάδες.
Από τότε το επισκέπτομαι, σχεδόν, κάθε χρόνο και από το 2004 οργανώνω και συνοδεύω στο Άγιο Όρος προσκυνήματα ιερέων και πιστών της Αρχιεπισκοπής Γερμανίας, Αυστρίας και Λουξεμβούργου, της οποίας διατελώ βοηθός επίσκοπος.
Με την ευκαιρία αυτών των προσκυνημάτων απολαύσαμε κάθε φορά την φιλοξενία, τόσο του γέροντος Εφραίμ, όσο και ολόκληρης της αδελφότητος.
Ο τρόπος με τον οποίο, αφ’ ενός μεν, διατηρείται η μοναχική αγιορείτικη τάξη της τελέσεως των ιερών ακολουθιών, αφ’ ετέρου δε, η θυσιαστική και ευμενή φιλοξενία με την οποία υποδέχονται και μεταχειρίζονται οι προσκυνητές που πηγαίνουν εκεί για πνευματικό όφελος –παρόλο που ο αριθμός αυτών είναι αρκετά μεγάλος, περίπου εκατόν την ημέρα, πράγμα το οποίο θα μπορούσε να οδηγεί σε μια κούραση των φιλοξενούντων πατέρων, αν δεν υπήρχε δυνατό κίνητρο για την τέλεση αυτού του έργου– προξένησαν κάθε φορά τον θαυμασμό μας.
Τοιουτοτρόπως, είχαμε την εμπειρία της μονής ως ενός τόπου διαφυλάξεως των ορθοδόξων παραδόσεων, μοναχικών και αθωνικών στο γράμμα και στο πνεύμα τους, ως ενός χώρου διασώσεως και αναπτύξεως του αθωνικού ορθοδόξου μοναχισμού, ως μιας ακροπόλεως της Ορθοδοξίας εις την οποία ενισχύονται πνευματικά όχι μόνον οι κάτοικοί της, αλλά και όλοι οι επισκέπτες που καταφθάνουν εκεί για προσκύνημα, καθώς και αυτοί στους οποίους εξικνείται το έργο της μονής μέσω επισκέψεων των πατέρων που συνοδεύουν διάφορες θαυμα­τουργές εικόνες ή μέσω διαφόρων φιλανθρωπικών έργων.
Γνωρίζω εδώ και μερικά χρόνια την ύπαρξη του «σκανδάλου» των ανταλλαγών στις οποίες είναι εμπλεκόμενο το μοναστήρι, των οποίων τις λεπτομέρειες δεν γνωρίζω, και στις οποίες – φροντίζοντας τα διαχειριστικά και οικονομικά καθήκοντα μιας τόσο μεγάλης ιστορικής μονής που δύσκολα αναστηλώνεται και διαχειρίζεται και που έχει ένα τόσο ευρύ εκκλησιαστικό, ιεραποστολικό και φιλανθρωπικό έργο – είναι δυνατόν ο Άγιος Καθηγούμενος κάποια στιγμή να έχει συμβουλευτεί λάθος και να έχει δράσει αναλόγως.
Στο κάτω-κάτω οποιοσδήποτε άνθρωπος, όσο άγιος και αν είναι, μπορεί να κάνει κάποιο λάθος.    
Η σημερινή κατάσταση  
Έμαθα εμβρόντητα για την προφυλάκιση του ηγουμένου Εφραίμ, ως συνέπεια του μνημονευόμενου «σκανδάλου», παραμονή Χριστουγέννων του έτους 2011 που μόλις κλείσαμε.
Πιθανόν, όπως είπα, ο πάτερ Εφραίμ να έκανε και κάποιο λάθος, όμως τώρα του επιβάλλεται μία τιμωρία η οποία έχει αρνητική αντανάκλαση όχι μόνον επάνω του, αλλά και πάνω στα ιδρύματα που αντιπροσωπεύει και πάνω στους ανθρώπους οι οποίοι στερούνται τις αγαθοεργίες του.
Η διαδικασία που ακολουθήθηκε μέχρι τώρα, φαίνεται να μην λογάριασε το ειδικό καθεστώς του όρους Άθω.
Δεν έχω υπόψη μου το ενδεχόμενο της αποφυγής τιμωρίας των κατοίκων του Άθω, αλλά όσον αφορά τον τρόπο της εφαρμογής των νομικών διαδικασιών, να ληφθεί υπόψη η εν ισχύι νομοθεσία.
Προέβη σ΄αυτό το μέτρο την παραμονή της εορτής της Γεννήσεως του Κυρίου, παραβλέποντας την ευαισθησία και την υπόληψη απέναντι στην εκκλησία της οποίας και ο πατήρ Εφραίμ είναι μέλος, αλλά και απέναντι στους πιστούς αυτής, πλειοψηφία στην Ελλάδα, σαν να επιχειρείται δια μέσου αυτής της χειρονομίας να τους κλονιστεί ό, τι πιο ιερό έχουν.
Και τίθεται η ερώτηση: «Σε ποιόν χρησιμεύει αυτή η κράτηση»;
Πρόκειται, ωστόσο, για έναν άνθρωπο που τέθηκε ολόκληρη την ζωή του στην υπηρεσία του Θεού και των ανθρώπων, ο οποίος και αν θα μπορούσε να κατηγορηθεί για την μη τήρηση ορισμένων προβλέψεων του νόμου σε κάποιο σημείο, δεν γίνεται επ’ ουδενί ένα ανεπιθύμητο στοιχείο για την κοινωνία και, ακόμα λιγότερο, επικίνδυνος για την δικαιοσύνη, ένα είδος παραβάτη ο οποίος να τεθεί «προληπτικά» στις χειροπέδες.
Για να μην αναφέρουμε ότι, προς το παρόν, είναι ο μόνος ενδεχόμενος ένοχος στο λεγόμενο ζήτημα που τιμωρείται με αυτόν τον τρόπο.
Μπορεί, βέβαια, να γεννηθεί η ερώτηση: μήπως μέσω αυτού του περιστατικού καταφέρεται ένα πλήγμα στην Ορθόδοξη Ελληνική Εκκλησία και τον μοναχισμό;
Ως μέλος μιας εκκλησίας η οποία διώχτηκε εξήντα χρόνια από ένα κομμουνιστικό καθεστώς, μιας εκκλησίας η οποία, ίσως, ήτανε πιο ζωντανή στον σκληρό διωγμό των φυλακών παρά αλλού, θα παρότρυνα σε περισσότερη σύννοια και προσοχή στις πνευματικές αξίες που διακυβεύονται.
Μερικοί θεωρούν ότι θα μπορούσε να είναι στη μέση μια προσπάθεια δυσφήμησης του αθωνικού μοναχισμού για να μπορεί να ακυρωθεί το «άβατο».
Δεν είναι της αρμοδιότητός μου να ψάχνω τους δικαιολογητικούς λόγους ενός τέτοιου μη εμπνευσμένου μέτρου που θα επιθυμούσαμε να παύσει το γρηγορότερο.  
Στον γέροντα Εφραίμ και την βατοπαιδινή αδελφότητα  
Αν θα μπορούσα να φτάσω μέχρι τον γέροντα δια μέσου αυτών των γραμμών, θα του έλεγα με όλο τον σεβασμό και την φιλία που τρέφω απέναντί του να σταθεί απτόητος μπρος στην «δίκη του καίσαρος».
Η συνειδητή, υπεύθυνη και ανοιχτή αντιμετώπιση των αντιξοοτήτων θα τον ενισχύσουν πνευματικά.
Το κελλί της φυλακής είναι ένας χώρος αρκετά κοντά σ’ αυτόν του Σπηλαίου εις το οποίο γεννήθηκε ο Χριστός.
Ο Θεός θα ενεργήσει ούτως ώστε ο πόνος του, προπαντός διότι είναι άδικος, να είναι προς όφελος της Εκκλησίας και προς ενίσχυση των πιστών.
Με την ίδια φιλία και ευγνωμοσύνη διαβιβάζω στους αδελφούς μοναχούς της μονής Βατοπαιδίου να αντιμετωπίζουν με αξιοπρέπεια τις δυσκολίες της παρούσης ώρας.
Αυτοί ασχολούνται με ένα ξεχωριστό ιεραποστολικό έργο μέσα στην μονή.
Αν ο Θεός θέλει να δώσει καινούργιες διαστάσεις αναπτύξεως αυτού του έργου, να είναι έτοιμοι να ανταποκρίνονται στο θεϊκό κάλεσμα.  
Λόγος προς τους πιστούς  
Στους προσκυνητές που πέρασαν από την μονή Βατοπαιδίου, στους πιστούς που έλαβαν ενίσχυση στην πίστη από εκεί, σε όλους τους πιστούς που μένουν ανήμποροι με απορία και κατάπληξη μπρος σε αυτά που γίνονται με τον γέροντα Εφραίμ, με την μονή Βατοπαιδίου και τον αθωνικό μοναχισμό, τους λέγω ότι, πράγματι, δεν είναι όλα έτσι όπως φαίνονται, ότι συχνάκις η αδικία θριαμβεύει και η δικαιοσύνη φυλακίζεται, και ότι είναι υποχρεωμένοι να προσεύχονται γι’ αυτούς που δοκιμάζονται ιδιαιτέρως δε για τον γέροντα Εφραίμ και να ζητήσουν, αν έχουν αυτήν την δυνατότητα, μια δίκαιη εφαρμογή της δικαιοσύνης.
Ως προς το κατ’ εμέ, θα έχω προς τον γέροντα Εφραίμ και την βατοπαιδινή αδελφότητα τον ίδιο σεβασμό, την ίδια εκτίμηση, ευγνωμοσύνη και φιλία όπως είχα πάντοτε, προσευχόμενος στον Θεό να τους ενισχύσει για να ξεπεράσουν χριστιανικά τις παρούσες αντιξοότητες.  
† Σοφιανός Μπρασοβεάνουλ


817 - Ο Γέροντας Πορφύριος μας προτρέπει…



Το σπουδαίο είναι να μπούμε στην Εκκλησία. Να ενωθούμε με τους συνανθρώπους μας, με τις χαρές και τις λύπες όλων.
Να τους νιώθουμε δικούς μας, να προσευχόμαστε για όλους, να πονάμε για την σωτηρία τους, να ξεχνάμε τους εαυτούς μας. Να κάνομε το παν γι' αυτούς, όπως ο Χριστός για μας. Μέσα στην Εκκλησία γινόμαστε ένα με κάθε δυστυχισμένο και πονεμένο κι αμαρτωλό. Κανείς δεν πρέπει να θέλει να σωθεί μόνος του, χωρίς να σωθούν και οι άλλοι.
Είναι λάθος να προσεύχεται κανείς για τον εαυτό του, για να σωθεί ο ίδιος. Τους άλλους πρέπει να αγαπάμε και να προσευχόμαστε να μη χαθεί κανείς. να μπουν όλοι στην Εκκλησία. Αυτό έχει αξία. Και μ' αυτή την επιθυμία πρέπει να φύγει κανείς απ' τον κόσμο, για να πάει στο μοναστήρι ή στην έρημο.
Μέσα στην Εκκλησία, που έχει τα μυστήρια που σώζουν, δεν υπάρχει απελπισία. Μπορεί να είμαστε πολύ αμαρτωλοί. Εξομολογούμαστε, όμως, μας διαβάζει ο παπάς κι έτσι συγχωρούμαστε και προχωρούμε προς την αθανασία, χωρίς καθόλου άγχος, χωρίς καθόλου φόβο.

816 - Ιστορίες αθωνικών χειρογράφων


Τα τμήμα 'Digitised Manuscripts' της Βρετανικής βιβλιοθήκης (εδώ) παρέχει πλήρη πρόσβαση σε ψηφιοποιημένα χειρόγραφα και στις περιγραφές των ("μεταδεδομένα"). Ανάμεσα σ’ αυτά υπάρχουν και πολλά ελληνικά. Ο αριθμός των διαθέσιμων ψηφιοποιημένων χειρογράφων αυξάνεται συνεχώς.


Η αναζήτηση της λέξης «Άθως» στα μεταδεδομένα των ήδη ψηφιοποιημένων χειρογράφων επέστρεψε σήμερα (23/02/2012) επτά χειρόγραφα. Είναι γνωστό ότι πολλά χειρόγραφα που βρίσκονται σήμερα στις μεγάλες βιβλιοθήκες και τα μουσεία της Ευρώπης προέρχονται από το Άγιον Όρος.

815 - Ανέβασαν στο «κόκκινο» τον συναγερμό οι αρχές της Αθωνικής Πολιτείας


Θησαυροί σε κίνδυνο



Tου Σταυρου Τζιμα

Μια ολόκληρη σελίδα αφιέρωσε πρόσφατα η γαλλική «Φιγκαρό» στις αρπαγές κειμηλίων του Αγίου Ορους επί κομμμουνιστικών καθεστώτων από μοναχούς - πράκτορες βουλγαρικών και ρωσικών μυστικών υπηρεσιών στις δεκατίες ’70 και ’80. Ιδιαίτερα αποκαλυπτικό, το ρεπορτάζ ακουμπάει με τον δικό του τρόπο το τεράστιο ζήτημα της προστασίας των αμύθητων βυζαντινών θησαυρών που έχουν συσσωρευθεί επί χίλια και πλέον χρόνια στον Αθω. Αλλά δεν είναι μόνο οι αποκαλύψεις της έγκυρης εφημερίδας των Παρισίων, που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την αγιορείτικη πολιτιστική μας κληρονομιά. Η κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη και η ληστεία στο Μουσείο της Αρχαίας Ολυμπίας ανέβασαν -και σωστά- στο «κόκκινο» τον συναγερμό των αρχών της αθωνικής πολιτείας.
Οι πληροφορίες από τις Καρυές αναφέρουν ότι Πολιτική Διοίκηση και Ιερά Κοινότητα ενημέρωσαν εγγράφως την πολιτεία για την ανεπάρκεια σε έμψυχο υλικό και τεχνικά μέσα για τη διαφύλαξη της δημόσιας τάξης και ασφάλειας στη χερσόνησο του Άθω. Ελάχιστοι αστυνομικοί, ένας(!) τελωνειακός, σαράβαλα περιπολικά αυτοκίνητα, προβληματικά ταχύπλοα του λιμενικού συγκροτούν την μάλλον διάτρητη ασπίδα προστασίας εκατομμυρίων κειμηλίων στις είκοσι μονές, τις σκήτες και τα κελιά της μοναστικής πολιτείας!
Το τραγικό είναι ότι ακόμη και αν κλαπούν ή έχουν αφαιρεθεί χρυσοποίκιλτα άμφια αυτοκρατόρων και πατριαρχών, χρυσόβουλα, χειρόγραφα, βιβλία, εικόνες, κ.λπ., δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι θα γίνει αντιληπτή η απουσία τους, αφού οι θησαυροί δεν είναι καταγραμμένοι. Και εδώ η πολιτεία διέπραξε μέγα λάθος, που μπορεί να έχει ολέθριες συνέπειες για τη μεγάλη «προίκα» προς τους Ελληνες, τους ανά τον πλανήτη Χριστιανούς, αλλά και τον παγκόσμιο πολιτισμό γενικότερα, που κρύβει στα σπλάχνα της η «Κιβωτός της Ορθοδοξίας».
Η τελευταία κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ απέρριψε τις προτάσεις της Ιεράς Κοινότητος για καταγραφή και ψηφιοποίηση του συνόλου των κειμηλίων μέσω του προγράμματος της «ψηφιακής σύγκλισης». Τι προέβλεπε ο σχεδιασμός; Καταμέτρηση έναν προς έναν των θησαυρών και καταχώρισή τους σε ηλεκτρονικά αρχεία ώστε να γνωρίζουν οι αγειορείτικες αρχές, αλλά και το κράτος τι υπάρχει στις κρύπτες και τις αχανείς βιβλιοθήκες των μοναστηριών. Μάλιστα, τα περισσότερα των εκθεμάτων θα έβγαιναν και στο Διαδίκτυο για να γνωρίσει η ανθρωπότητα τον πολιτιστικό πλούτο του «ζωντανού μνημείου» της χριστιανοσύνης. Ποιο ήταν το προϋπολογισμένο κόστος; Δεκαπέντε έως είκοσι εκατομμύρια ευρώ. Γιατί απορρίφθηκε το αίτημα; Δεν ήταν, λέει, πλήρες το τεχνικό δελτίο. Η πραγματική αιτία; Η συλλογική -και άδικη- τιμωρία λόγω Εφραίμ! Αν υπάρχουν κάποιοι στα υψηλά κλιμάκια της πολιτείας που αξιολογούν την αξία του αγιορείτικου θησαυροφυλακίου έστω λίγο παραπάνω από το κόστος του προγράμματος, ας σπεύσουν να ανασύρουν τον φάκελο. Προτού βρεθούμε ενώπιον δυσάρεστων εκπλήξεων.



814 - Μύστης του Αγιορειτικού μοναχισμού ο νέος Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Χρυσοβαλάντου Αστορίας


Η Αγία και Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Θρόνου εξέλεξε τον Πανοσιολ. Αρχιμανδρίτη Ιερόθεο Ζαχάρη ως νέο ηγούμενο της Ιεράς Μονής Χρυσοβαλάντου Αστορίας.

Ο Πανασιολογιότατος χρημάτισε Σχολάρχης της Αθωνιάδας Σχολής στον Άθωνα.

Αυτό μας χαροποιεί ιδιαίτερα, επειδή σημαίνει ότι είναι μύστης του Αγιορειτικού μοναχισμού και αυτό το πνεύμα θα κομίσει στην Ιερά Μονή Χρυσοβαλάντου.

Εκφράζουμε επίσης τη χαρά μας επειδή το Πατριαρχείο εξέλεξε ως Ηγούμενο κληρικό με παραδοσιακή εμφάνιση που είναι απαραίτητη για ένα ηγούμενο Μονής και η οποία - κατά τεκμήριον - αποτελεί απόδειξη ότι οι κληρικοί που την φέρουν δεν είναι νεωτεριστές.

Εκείνο όμως που προπαντός ελπίζουμε είναι ότι ο Πανασιολογιότατος θα φέρει μαζί του - ή και θα προσελκύσει στη συνέχεια - ικανό αριθμό μοναχών και μοναζουσών για να επανδρώσει την κεντρική Μονή της Οσίας Ειρήνης Χρυσοβαλάντου αλλά και τα μετόχια της ανά τις ΗΠΑ.

Προσευχόμαστε ο νέος ηγούμενος της Χρυσοβαλάντου να ακολουθήσει το παράδειγμα του Γέροντα Εφραίμ της Αριζόνας, ο οποίος έφερνε από την Ελλάδα δύο τρείς - μοναχούς ή μοναχές και αυτοί αποτελούσαν τη μαγιά των νέων αδελφοτήτων που δημιουργήθηκαν.

Είμαστε βέβαιοι ότι ο Πανοσιολογιότατος συνδέεται με ανδρώες και γυκαικείες Μονές στο Άγιον Όρος και στην Ελλάδα από τις οποίες μπορεί να αντλήσει τον πυρήνα για τη σταδιακή συγκρότηση αδελφοτήτων στην Αστόρια και στα άλλα μέρη που υπάρχουν μετόχια της Ιεράς Μονής Χρυσοβαλάντου.

Ευχόμαστε ο Θεός να ευλογήσει την ηγουμενία του Πανοσιολογιότατου κ. Ιερόθεου. Παράλληλα θέλουμε να εκφράσουμε τις πιο θερμές ευχαριστίες μας προς τον Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Φιλομηλίου κ. Ηλία, ο οποίος με υπομονή και ταπείνωση ανέλαβε τον σταυρό της ευθύνης της εξομάλυνσης της κατάστασης στο μοναστήρι μετά τα όσα λύπησαν και σκανδάλισαν.

Παναγιώτης Τελεβάντος

813 - Όποιος έρχεται στο Όρος πάντα κάτι παίρνει


Ὅταν μιά φορά ἤρθαν σέ μᾶς κάποιοι προσκυνητές πού οὔτε κἄν πάτησαν νά δοῦν πῶς εἶναι ἔστω ὁ Ναός, ἐμεῖς λυπηθήκαμε καί δέν θέλαμε νά τούς ξαναδεχτοῦμε.
Ὁ Γέροντας ὅμως δέν συμφώνησε καί ἔλεγε ὅτι ὅποιος ἔρχεται στό Ὄρος πάντα κάτι παίρνει.
Τήν ἐπόμενη λοιπόν φορά πού ἤρθαν, μπῆκαν στό τέλος ἴσα ἴσα γιά ἀντίδωρο.
Τήν ἄλλη χρονιά ἤρθαν στήν μέση τῆς ἀκολουθίας.
Τήν ἑπόμενη ὅμως ἤρθαν πρίν ἀρχίσει κἄν ἡ ἀκολουθία, ἀπ' τά μεσάνυχτα καί ἐξομολογήθηκαν μάλιστα καί μετέλαβαν!
Συμπέρασμα ἡ ἐπιβεβαίωσις τῆς λαϊκῆς ρήσεως: «Ὅποιος δέν ἔχει γέρο, νά ἀγοράζει!»

Πηγή: