Δευτέρα, 16 Ιανουαρίου 2012

584 - Παρουσίαση του τρίτομου έργου του μοναχού Μωυσέως Αγιορείτου



.........Ο Φιλολογικός Σύλλογος «ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ» και οι Εκδόσεις «ΜΥΓΔΟΝΙΑ» θα πραγματοποιήσουν παρουσίαση του τρίτομου έργου «ΜΕΓΑ ΓΕΡΟΝΤΙΚΟΝ ΕΝΑΡΕΤΩΝ ΑΓΙΟΡΕΙΤΩΝ 20ΟΥ ΑΙΩΝΟΣ» του μοναχού Μωυσέως Αγιορείτου την Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2012 στις 7.00 μ.μ. στην αίθουσα του Συλλόγου «ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ» στην πλατεία Αγίου Γεωργίου Καρίτση Αθηνών.

.........Προσφωνήσεις θα γίνουν από τους:

.........Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ναυπάκτου κ.κ. Ιερόθεο
.........Πανοσιολογιώτατο Καθηγούμενο Ιεράς Μονής Χιλιανδαρίου Αγίου Όρους κ. Μεθόδιο
.........Αιδεσιμολογιώτατο Πρωτοπρεσβύτερο π. Γεώργιο Μεταλληνό, Ομότιμο Καθηγητή Πανεπιστημίου Αθηνών
.........Αιδεσιμολογιώτατο Πρωτοπρεσβύτερο π. Ιουστίνο Μπαρδάκα, Πρωτοσύγκελλο Ιεράς Μητροπόλεως Φλωρίνης
.........Οσιολογιώτατο Ιερομόναχο Ιερώνυμο Σιμωνοπετρίτη, Αντιπρόσωπο της Ιεράς Μονής Σίμωνος Πέτρας.

.........Την εκδήλωση θα κλείσει ο συγγραφέας Μοναχός Μωυσής.


408 - Το νέο βιβλίο του μοναχού Μωυσή, Αγιορείτη

583 - Από τις συμβουλές του Γέροντος Πορφυρίου


1. Κάνε το σταυρό σου και περιφρόνησε το διάβολο.

.........Άφησέ τον αυτόν, μου έλεγε ο π. Πορφύριος για το διάβολο. Μην του δίνεις σημασία. Όσο του δίνεις σημασία, τόσο περισσότερο σε πλησιάζει. Αν θέλεις να τον διώξεις, να τον απομακρύνεις από κοντά σου, πάψε να του δίνεις σημασία. Περιφρόνησέ τον. Μόνο η περιφρόνηση του αξίζει. Από τη στιγμή που θα αρχίσει να την εισπράττει, θα αρχίσει και θα υποχωρεί. Μέχρι που, τελικά, θα τραπεί σε φυγή. Η περιφρόνηση αποτελεί το δεύτερο όπλο, μετά τον Τίμιο Σταυρό, κατά του διαβόλου! Και τον μεν Τίμιο Σταυρό τον φοβάται και, κυριολεκτικά, τον τρέμει και τρέπεται σε άτακτη φυγή. Την δε περιφρόνηση δεν την αντέχει. Γιατί είναι υπερόπτης και σκάει από το κακό του! Εξάλλου, αυτή η υπεροψία ήταν αιτία να εκπέσει και να γίνει αυτό που έγινε. Εισέπραξε την τιμωρία του…

2. Άλλο το κόμπλεξ, άλλο η ταπείνωση, άλλο η μελαγχολία.

.........Μου έλεγε ο Γέροντας μια μέρα: « Ο χριστιανός πρέπει να αποφεύγει την αρρωστημένη θρησκευτικότητα: τόσο το αίσθημα ανωτερότητος για την αρετή του, όσο και το αίσθημα κατωτερότητος για την αμαρτωλότητά του. Άλλο πράγμα είναι το κόμπλεξ και άλλο η ταπείνωση• άλλο η μελαγχολία και άλλο η μετάνοια. Με επισκέφθηκε κάποτε ένας κοσμικός ψυχίατρος και μου κατηγόρησε τον Χριστιανισμό, διότι, όπως είπε, δημιουργεί ενοχές και μελαγχολία. Του απάντησα: Παραδέχομαι, ότι μερικοί χριστιανοί, από σφάλματα δικά τους ή των άλλων, παγιδεύονται στην αρρώστια των ενοχών, αλλά κι εσύ πρέπει να παραδεχθείς, ότι οι κοσμικοί παγιδεύονται σε μια χειρότερη αρρώστια, την υπερηφάνεια. Και οι μέν θρησκευτικές ενοχές, κοντά στον Χριστό, φεύγουν με την μετάνοια και την εξομολόγηση, η υπερηφάνεια όμως των κοσμικών, που ζούν μακριά από τον Χριστό, δεν φεύγει».

3. Να φυλαχθείς από το άγχος.

.........Ανάπηρη κοπέλα, ζήτησε την ευλογία του Γέροντα και τις συμβουλές του, για τα προβλήματα που αντιμετώπιζε, ζώντας πάνω σε αναπηρικό καροτσάκι. Ο Γέροντας την ευλόγησε και της είπε μεταξύ άλλων: « Προ πάντων να φυλαχθείς από το άγχος. Το άγχος είναι ασθένεια της ψυχής και δεν εξαρτάται από υλικές ελλείψεις. Μπορεί ένας υγιής άνθρωπος να έχει πολλά εκατομμύρια στην Τράπεζα και να ζεί μέσα στο άγχος. Το άγχος καταπολεμείται με την εμπιστοσύνη στην Πρόνοια του Θεού και τον καλόν αγώνα».

4. Να μην κατακρίνουμε, διότι ο Θεός θα επιτρέψει να πέσουμε κι εμείς στις ίδιες αμαρτίες.

.........Μου έλεγε: « Έτσι, μια νοικοκυρά σ’ ένα χωριό, την ώρα που άναβε φωτιά στο φούρνο της για να ψήσει ψωμί, ευχήθηκε να μπορούσε να σουβλίσει και να κάψει ζωντανή στο φούρνο της μια κοπέλα απο γειτονικό χωριό, που έμεινε έγκυος με κάποιο άγνωστο. Σε λίγα χρόνια, όταν ο άνδρας της ξενιτεύτηκε, έμεινε κι εκείνη έγκυος με κάποιο συγχωριανό της». Και κατέληξε: « Γι’ αυτό ο Θεός μας συμβουλεύει να μήν καταρώμεθα κανένα, ούτε τον εχθρό μας, και να ευλογούμε όλους, ακόμη και τους εχθρούς μας».

5. Να μην καταδικάζουμε το κακό, αλλά να το διορθώνουμε.

.........«Ο σκοπός μας δεν είναι να καταδικάζουμε το κακό, αλλά να το διορθώνουμε. Με την καταδίκη ο άνθρωπος μπορεί να χαθεί• με την κατανόηση και τη βοήθεια θα σωθεί. Τον αμαρτωλό πρέπει να τον αντικρίζουμε με αγάπη και με σεβασμό στην ελευθερία του. Όταν ένα οικογενειακό μας πρόσωπο ρίχνει ένα βάζο από το τραπέζι και το σπάει συνήθως οργιζόμαστε. Αν εκείνη τη στιγμή, την κρίσιμη, με μια κίνηση ψυχικής ανύψωσής μας, δείξουμε κατανόηση και δικαιολογήσουμε τη ζημιά, κερδίσαμε τη ψυχή μας και τη ψυχή του αδελφού μας. Κι αυτή είναι όλη η πνευματική ζωή μας: μια κίνηση ανύψωσής μας, μέσα στις δοκιμασίες των θλίψεων, από την αγανάκτηση του εγωισμού στην κατανόηση της αγάπης».

6. Δεν είναι όλοι παλιάνθρωποι, που κάνουν εγκλήματα.

.........«Δεν είναι, βρέ, όλοι φονιάδες, ούτε όλοι παλιάνθρωποι που κάνουν εγκλήματα, αλλ’ είναι ατείχιστοι, δεν αγωνίζονται, δεν εξομολογούνται, δεν μεταλαμβάνουν, δεν προσεύχονται, δεν προσπαθούν. Κι είναι καλές ψυχές, αλλά μένουν έτσι, ξέφραγα αμπέλια, όπως λέει η λαϊκή έκφραση. Και τους πιάνει και τους σηκώνει το κακό. Και τους βάνει να κάνουνε φόνο και να κάνουν τόσα και μετά, μετά από λίγο μετανοιώνουνε, στενοχωριούνται, υποφέρουνε, νιώθουν σαν να’ ναι στην κόλαση».

7. Με την κατάκριση σπρώχνουμε τον αδελφό μας πιο χαμηλά.

.........«Όταν ο αδελφός μας σφάλλει, εμείς πρέπει να βαστάξουμε τον πειρασμό του. Η αληθινή αγάπη μας εμπνέει να κάνουμε θυσίες χάριν του πλησίον. Όπως ο Χριστός, όταν τον σταύρωναν, παρακαλούσε τον ουράνιο Πατέρα του να συγχωρήσει τους σταυρωτές του, διότι δεν ήξεραν τί κάνουν. Χωρίς θυσία, με την κατάκριση μας, σπρώχνουμε τον αδελφό μας που αμάρτησε, να πέσει πιο χαμηλά, ενώ με τη σιωπηλή θυσία της αγάπης μας και τη μυστική προσευχή μας για εκείνον, ξυπνάμε τη συνείδησή του, που σηκώνεται και τον κατηγορεί κι έτσι μετανοεί και διορθώνεται».

8. Ψυχολογικές δυσκολίες.

.........«Όταν σου κάνει κλοιό ο σατανάς και σε πιέζει, μη μένεις ακίνητος, όπως μερικοί που μελαγχολούν και σκέπτονται επί ώρες, σαν να τους απασχολούν πολύ σοβαρά προβλήματα, ενώ δεν συμβαίνει τίποτε απ’ αυτά απλώς τους έχει καθηλώσει ο σατανάς. Να έχεις ετοιμότητα αντιδράσεως, να αντιστέκεσαι, να αποκρούεις την πολιορκία του σατανά, όπως ένας άνθρωπος που τον πιάνουν κάποιοι κακοποιοί και τον καθηλώνουν και τότε εκείνος κάνει μια απότομη κίνηση και τινάζοντας τα χέρια του, τους πετά από δω κι από κει, ξεφεύγει το σφίξιμό τους και στρέφεται πρός την άλλη κατεύθυνση, πρός τον Χριστό, που τον ελευθερώνει».

(Γέροντος Πορφυρίου Ιερομονάχου, «Ανθολόγιο Συμβουλών», εκδ. Η Μεταμόρφωσις του Σωτήρος, Μήλεσι – Αττικής)

582 - Προσκυνηματική επίσκεψη του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ.κ. Ιωάννου στο Άγιο Όρος


.........Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ.κ. Ιωάννης πραγματοποίησε προσκυνηματική επίσκεψη στο Άγιο Όρος.
.........Κατόπιν προσκλήσεως της Ιεράς Μονής Καρακάλου-Αγίου Ὀρους και του Καθηγουμένου αυτής Πανοσιολογιωτάτου Αρχιμ. π. Φιλοθέου, προέστη της Πανηγύρεως ἐπί τῇ εορτῇ της Μνήμης του Οσιομάρτυρος Γεδεών του Καρακαλληνού.
.........Ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας προεξήρχε στον Πανηγυρικό Εσπερινό και την ολονύκτια Αγρυπνία στην οποία παρέστη και ο Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Φιλοθέου, Πανοσιολογιώτατος Αρχιμ. π. Νικόδημος.
.........Την επομένη της πανηγύρεως της Ιεράς Μονής Καρακάλου ο Σεβασμιώτατος επισκέφθηκε την Ιερά Μονή των Ιβήρων, όπου και προεξήρχε της πανηγυρικής Θείας Λειτουργίας ἐπί τῇ εορτῇ του Αγίου Βασιλείου, Επισκόπου Καισαρείας μετά το τέλος της οποίας ευχήθηκε επικαίρως στον Προηγούμενο της Ιεράς Μονής Ιβήρων, π. Βασίλειο Γοντικάκη.










581 - Στον αρσανά της Ι. Σκήτης Αγίας Άννας (φωτογραφίες)

580 - Η αποκαλυπτική συνέχεια μιας μεγάλης πυρκαγιάς στο Άγιο Όρος


Δημοσιεύτηκε στο ΒΗΜΑ 31-7-2005.

.........Πριν από είκοσι περίπου χρόνια (σημ. σήμερα 27), μια εκτεταμένη πυρκαϊά κατέστρεψε μεγάλες εκτάσεις του Αγίου Όρους. Εικόνα βιβλικής καταστροφής δημιουργούσαν τα κύματα φωτιάς, που εξαφάνιζαν αιωνόβια δένδρα και απειλούσαν με ολοκληρωτική καταστροφή το λίκνο της Ορθοδοξίας. Αλλά η ολοκληρωτική καταστροφή που πολλοί εφοβήθησαν δεν συνετελέσθη.
.........Με τις ηρωικές προσπάθειες των ειδικών δυνάμεων και πολλών εθελοντών, με τον δραματικό αγώνα των καλογήρων αλλά και την ευγενική βοήθεια ξένων (όπως η Δημοκρατία της Γερμανίας, που διέθεσε πυροσβεστικά ελικόπτερα, άγνωστο ακόμη τότε στην Ελλάδα μέσο πυροσβέσεως) η μεγάλη πυρκαϊά ετέθη υπό έλεγχο και το Αγιον Ορος απέφυγε την ολοκληρωτική καταστροφή. Εν τούτοις το Περιβόλι της Παναγίας βγήκε από την περιπέτειά του αυτή βαρύτατα τραυματισμένο. Τεράστιες εκτάσεις δάσους έγιναν θλιβερά αποκαΐδια μιας πυρκαϊάς της οποίας τα αίτια ουδέποτε εξακριβώθηκαν με απόλυτη βεβαιότητα. Θα μπορούσε να είναι ανθρώπινο λάθος, θα μπορούσε να είναι αποτέλεσμα ενός διαβολικού παιγνιδιού της φύσης - αρκεί ένα σπασμένο γυαλάκι για να δημιουργηθεί με τη βοήθεια των ηλιακών ακτίνων ένα καταστρεπτικό φλογοβόλο όπλο!
.........Ένα ήταν βέβαιον, ότι δεν υπήρχε σκοπιμότης, δεν ήταν εμπρησμός εκ προθέσεως. Το σκεπτικόν του αποκλεισμού εγκληματικής ενέργειας στηριζόταν στο ότι ουδείς είχε συμφέρον από έναν τέτοιο εμπρησμό. Τα δάση του Αγίου Όρους αποκλείεται να γίνουν... οικόπεδα προς ανοικοδόμησιν εξοχικών κατοικιών...
.........H συνέχεια ήταν αποκαλυπτική. Μία δεκαετία μετά την καταστρεπτική πυρκαϊά τα ίχνη της είχαν εξαφανισθεί! Υπεριπτάμενος του Αγίου Όρους οποιοσδήποτε μπορούσε να διαπιστώσει το «θαύμα». Το δάσος είχε αναβιώσει πλήρως, πουθενά δεν έβλεπες αποκαΐδια κατεστραμμένου δάσους. Δύσκολα ανεγνώριζες τις τραυματισμένες περιοχές.
.........Οι λόγοι είναι απλοί: καθώς δεν υπήρχαν εμπρηστές, δεν υπήρχαν και ενδιαφερόμενοι για την «αξιοποίηση» του καμένου δάσους. Και η «αξιοποίηση» γίνεται είτε με την οικοπεδοποίηση είτε με τη μετατροπή του δάσους σε βοσκοτόπους, οπότε τα κατσίκια τρώνε ό,τι φυτρώνει και το δάσος δεν αναβιώνει...

***
.........Οι λόγοι για τους οποίους αναβίωσαν τα καμένα δάση του Αγίου Όρους προσδιορίζουν γιατί ΔΕΝ θα αναβιώσουν οι δασικές εκτάσεις που κατεστράφησαν με την προχθεσινή πολλαπλή πυρκαϊά της Ανατολικής Αττικής! Οι καμένες εκτάσεις τού χθες θα γίνουν οικόπεδα, αφού προηγουμένως ορισμένα τμήματά τους θα τα αποτελειώσουν ποίμνια της περιοχής...
.........Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πυρκαϊές σαν την προχθεσινή είναι εμπρησμοί εκ προθέσεως με στόχο τη λεηλασία του πολύτιμου δημόσιου πλούτου που συνιστούν τα ελάχιστα εναπομένοντα στην Αττική δάση.
.........Και αυτό θα συμβαίνει και αύριο αν η πολιτεία δεν λάβει κάποτε τα μέτρα που πρέπει. Να διασφαλίσει δηλαδή την αναδάσωση των καμένων εκτάσεων και, κυρίως, να τιμωρεί αυστηρότατα με ποινές καθείρξεως χωρίς εξαγορά τους εμπρηστές.

579 - Η αντίδραση των Αγιορειτών στη προσπάθεια διεθνοποίησης του Αγίου Όρους (10)


ΤΗΛΕΓΡΑΦΗΜΑ

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠOΥΡΓΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΤΗΣ ΡΩΣΣΙΚΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ


Στάλθηκε την 11η Φεβρουαρίου 1913

Προς την Α. Εξοχότητα επί των Εξωτερικών Υπουργόν της Ρωσσίας
Εις Πετρούπολιν

.........Εξοχώτατε,

.........Πληριφορούμεθα ότι μελετάται υπό της εν Λονδίνω Συνδιασκέψεως μεταβολή ουσιώδης, λαϊκή και διεθνούς φύσεως δια το Άγιον Όρος Άθω.
.........Η είδησις αύτη κατατρόμαξε και έφερεν εις απόγνωσιν άπαντας τους μοναχούς των δεκαεπτά Ελληνικών Ι. Μονών, αίτινες αποτελούσι δεκαεπτά τμήματα της Αθωϊκής χερσονήσου.

Διότι:

.........Πρώτον, τούτο αντιβαίνει εις τους Ιερούς Κανόνας της Ορθοδοξίας, την εκκλησιαστικήν τάξιν, τα τυπικά και τους αρχαιοτάτους μοναχικούς θεσμούς του Αγίου Όρους Άθω, τας οποίας εσεβάσθησαν αείποτε οι δορυκτήτορες Λατίνοι, Σλαύοι και ο αγιώτατος Πάπας και αυτοί οι Τούρκοι.
.........Δεύτερον, τούτο αναιρεί την θεμελιώδη έννοιαν του μοναχικού βίου, τα Τυπικά, διαθήκας και χρυσόβουλα των ευσεβών Αυτοκρατόρων, τα οποία έχουσιν αιώνιον το κύρος εις τους Ορθοδόξους.
.........Τρίτον, τούτο αναιρεί τα εκκλησιαστικά δίκαια, διότι ψιλή πνευματική κυριαρχία του Οικουμενικού Πατριάρχου εγένετο οικονομικώς μέχρι τούδε, εκλειψάντων των Βυζαντινών Αυτοκρατόρων, οίτινες διετήρησαν το Άγιον Όρος του Άθω αυτοδέσποτον και αυτοδιοίκητον εσωτερικώς και ουδεμίαν επέμβασιν επέτρεψαν εις τον Πατριάρχην και τους Μητροπολίτας.
.........Τέταρτον, η τοιαύτη διεθνοποίησις του Αγίου Όρους σφαγιάζει τα πανάρχαια δίκαια των δεκαεπτά Ελληνικών Ι. Μονών, αίτινες εδέχθησαν πάντοτε ως αδελφούς πάντας τους Ορθοδόξους, άνευ φυλετισμού, ως αποδεικνύεται εκ της διαμονής ενταύθα Ρώσσων, Βουλγάρων και άλλων Ορθοδόξων. Η διεθνοποίησις θα καταστήση το Άγιον Όρος παλαίστραν λαϊκών συμφερόντων και θέατρον εκκλησιαστικών και φυλετικών ερίδων και θα σκάψη χάσμα μεταξύ των Ορθοδόξων Εκκλησιών και θα επιφέρη τραύμα εις Ορθοδοξίαν, Ης προστάτις είναι Ρωσσική Αυτοκρατορία.
.........Πέμπτον, η τοιαύτη διεθνοποίησις θα εξολοθρεύση τα εκκλησιαστικά και εθνικά δικαιώματα πάντων των Ελλήνων μοναχών του Αγίου Όρους Άθω, οίτινες διαφλέγονται, ως οι πατέρες αυτών, από μιαν ελπίδα, πίστιν και άσβεστον πόθον, όπως το Άγιον Όρος Άθω ενωθή τελειωτικώς μετά της Μητρός Ελλάδος, διδασκάλου της Ορθοδοξίας, ήτις θα τηρήση ακέραια, ως ισχυρώς πιστεύομεν, άπαντα τα προνόμια και την τάξιν του Αγίου Όρους δι΄ άπαντας τους Ορθοδόξους μοναχούς.
.........Πιστεύομεν, κύριε Υπουργέ, ότι εν τω καλώς εννοουμένω συμφέροντι της Ορθοδοξίας, θεοσεβώς και φιλοδικαίως θα εμποδίσητε την πανορθόδοξον διεθνοποίησιν και την επέμβασιν των Ορθοδόξων λαϊκών, ήτις έεται καταστρεπτικωτάτη, εφ΄ ω εξαιτούμεθα Θεόθεν τα έτη της Υμετέρας Εξοχότητος πλείστα και ευτυχή.

Άπαντες οι Καθηγούμενοι και Επίτροποι των δεκαεπτά Ελληνικών Ι. Μονών του Αγίου Όρους Άθω.

Επίτροποι Μεγίστης Λαύρας: Προηγούμενος Διονύσιος και Γέρ. Ιερώνυμος.
Επίτροποι Μονής Βατοπεδίου: Προηγ. Τιμόθεος και Ιωσήφ.
Επίτροποι Μονής Ιβήρων: Προηγ. Γρηγόριος και Αθανάσιος.
Καθηγούμενος Μονής Διονυσίου: Αρχ. Δοσίθεος.
Καθηγούμενος Μονής Κουτλουμουσίου: Αρχιμ. Δαμασκηνός.
Επίτροποι Μονής Παντοκράτορος: Αρχ. Στέφανος και Αθανάσιος.
Επίτροποι Μονής Ξηροποτάμου: Προηγ. Κύριλλος και Άνθιμος.
Επίτροποι Μονής Δοχειαρίου: Γέρ. Εφραίμ και Μάξιμος.
Καθηγούμενος Μονής Καρακάλλου: Αρχ. Αθανάσιος.
Επίτροποι Μονής Φιλοθέου: Γέρ. Ιωάσαφ και Ιάκωβος.
Καθηγούμενος Μονής Σίμωνος Πέτρας: Αρχ. Ιωαννίκιος.
Καθηγούμενος Μονής Αγίου Παύλου: Αρχ. Σωφρόνιος.
Επίτροποι Μονής Σταυρονικήτα: Γέρ. Ιερεμίας και Συνέσιος.
Καθηγούμενος Μονής Ξενοφώντος: Αρχ. Γεδεών.
Καθηγούμενος Μονής Γρηγορίου: Αρχιμ. Κοσμάς.
Καθηγούμενος Μονής Εσφιγμένου: Αρχ. Σωφρόνιος.
Καθηγούμενος Μονής Κωνσταμονίτου: Αρχιμ. Στέφανος.

Ταχυδρομικώς πέμπομεν τη Υμετέρα Εξοχότητα αναλυτικήν έκθεσιν.



Πηγή:


Προηγούμενα:

578 - Η αντίδραση των Αγιορειτών στη προσπάθεια διεθνοποίησης του Αγίου Όρους (9)


ΤΗΛΕΓΡΑΦΗΜΑ

ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ κ.κ. ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ ΤΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΑΓΓΛΙΑΣ, ΓΑΛΛΙΑΣ, ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ, ΑΥΣΤΡΙΑΣ ΚΑΙ ΙΤΑΛΙΑΣ
ΚΑΙ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΕΝ ΛΟΝΔΙΝΩ ΠΡΕΣΒΕΥΤΑΣ ΓΑΛΛΙΑΣ, ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ, ΑΥΣΤΡΙΑΣ, ΙΤΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΡΩΣΙΑΣ

Στάλθηκε την 11η Φεβρουαρίου 1913

Προς την Α. Εξοχότητα τον Υπουργόν (ή Πρεσβευτήν) κτλ


.........Εξοχώτατε,
.........Αυθεντικώς πληροφορούμεθα, ότι μελετάται υπό των Ορθοδόξων Κρατών μεταβολή ουσιώδης, λαϊκή και διεθνούς φύσεως δια το Άγιον Όρος Άθω και ότι συνετάχθη ήδη νέος οργανικός χάρτης της χώρας ταύτης.
.........Τοιαύτη είδησις κατετρόμαξε και έφερεν εις απόγνωσιν άπαντας τους μοναχούς των εν τω Αγίω Όρει Άθω δεκαεπτά Μονών, αίτινες αποτελούσι τα δεκαεπτά εικοστά της Αθωϊκής χερσονήσου.

Διότι:


.........Πρώτον, τούτο αντίκειται εις τους Ιερούς Κανόνας της Ορθοδοξίας, την εκκλησιαστικήν τάξιν και τους αρχαιοτάτους μοναχικούς θεσμούς του Αγίου Όρους Άθω, τους οποίους εσεβάσθησαν οι δορυκτήτορες, μηδέ των Τούρκων εξαιρουμένων.
.........Δεύτερον, τούτο αναιρεί την θεμελιώδη έννοιαν του μοναχικού βίου και τας αεί ισχυούσας διαθήκας των Βυζαντινών Αυτοκρατόρων, οίτινες απηγόρευσαν και εις τον Οικουμενικόν Πατριάρχην της Κωνσταντινουπόλεως πάσαν επέμβασιν.
.........Τρίτον, τούτο σφαγιάζει τα δίκαια του Ελληνισμού κυριαρχούντος απολύτως επί τρισχίλια έτη εν τω Αγίω Όρει του Άθω, άνευ φυλετισμού, ως αποδεικνύεται εξ οικειοθελούς παραχωρήσεως τριών ιερών Μονών εις Σέρβους, Βουλγάρους και Ρώσσους και άλλων μικρών εξαρτημάτων εις διαφόρους Ορθοδόξους.
.........Τέταρτον, τούτο εξολοθρεύει τα εκκλησιαστικά και εθνικά δικαιώματα των δεκαεπτά Ελληνικών Ι. Μονών και πάντων των Ελλήνων Μοναχών του Αγίου Όρους, οίτινες διαφλέγονται, ως οι πατέρες αυτών, από μίαν ελπίδα, πίστιν και άσβεστον πόθον και αήττητον φρόνημα, όπως το Άγιον Όρος Άθω ενωθή τελειωτικώς μετά της Μητρός Ελλάδος, κοιτίδος του πολιτισμού και διδασκάλου του Χριστιανισμού, ήτις, ένεκα ισχυρών λόγων, σεβασθήσεται άπαντα τα προνόμια του Αγίου Όρους.
.........Πιστεύομεν, Εξοχώτατε, ότι θεοσεβώς και φιλοδικαίως θα λάβητε υπό σπουδαίαν έποψιν την πανσθενή ταύτην διαμαρτυρίαν ημών και θα αποσοβήσητε πράξιν, ήτις έσεται εις βάρος ημών των Μοναχών, του Ελληνισμού και της γηραιάς Ευρώπης, ήτις πρωτίστως αυτή θα πληρώση τοιούτον σοβαρόν πολιτικόν λάθος, εφ΄ ω βαθύτατα ευγνωμονούντες, εξαιτούμεθα Θεόθεν τα έτη της Υμετέρας Εξοχότητος πλείστα και ευτυχή.

Άπαντες οι Καθηγούμενοι και Επίτροποι των δεκαεπτά Ελληνικών Ι. Μονών του Αγίου Όρους Άθω.

Επίτροποι Μεγίστης Λαύρας: Προηγούμενος Διονύσιος και Γέρ. Ιερώνυμος.
Επίτροποι Μονής Βατοπεδίου: Προηγ. Τιμόθεος και Ιωσήφ.
Επίτροποι Μονής Ιβήρων: Προηγ. Γρηγόριος και Αθανάσιος.
Καθηγούμενος Μονής Διονυσίου: Αρχ. Δοσίθεος.
Καθηγούμενος Μονής Κουτλουμουσίου: Αρχιμ. Δαμασκηνός.
Επίτροποι Μονής Παντοκράτορος: Αρχ. Στέφανος και Αθανάσιος.
Επίτροποι Μονής Ξηροποτάμου: Προηγ. Κύριλλος και Άνθιμος.
Επίτροποι Μονής Δοχειαρίου: Γέρ. Εφραίμ και Μάξιμος.
Καθηγούμενος Μονής Καρακάλλου: Αρχ. Αθανάσιος.
Επίτροποι Μονής Φιλοθέου: Γέρ. Ιωάσαφ και Ιάκωβος.
Καθηγούμενος Μονής Σίμωνος Πέτρας: Αρχ. Ιωαννίκιος.
Καθηγούμενος Μονής Αγίου Παύλου: Αρχ. Σωφρόνιος.
Επίτροποι Μονής Σταυρονικήτα: Γέρ. Ιερεμίας και Συνέσιος.
Καθηγούμενος Μονής Ξενοφώντος: Αρχ. Γεδεών.
Καθηγούμενος Μονής Γρηγορίου: Αρχιμ. Κοσμάς.
Καθηγούμενος Μονής Εσφιγμένου: Αρχ. Σωφρόνιος.
Καθηγούμενος Μονής Κωνσταμονίτου: Αρχιμ. Στέφανος.

Ταχυδρομικώς πέμπομεν τη Υμετέρα Εξοχότητα αναλυτικήν έκθεσιν.

.........Σημ. το τηλεγράφημα αυτό δημοσιεύτηκε στους ΚΑΙΡΟΥΣ του Λονδίνου στις 12/2/1913 και στην ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ της Βιέννης στις 18/2/1913, ενώ πολλές Ευρωπαϊκές εφημερίδες δημοσίευσαν περίληψη αυτού.

Πηγή:


Προηγούμενα:

(1) ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΗΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑΣ ΔΙΕΘΝΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ


(2) ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΚΡΑΤΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
(3) ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΙΕΡΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥΟΡΟΥΣ
(4) ΨΗΦΙΣΜΑ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΩΣ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ 3 Οκτωβρίου 1913
(5) ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΙΣ ΕΞ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
(6) Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΩΝ ΑΓΙΟΡΕΙΤΩΝ ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΗΣ Α.Μ. ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΩΣΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
(7) ΕΠΙΣΤΟΛΗ-ΑΝΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΜΕΛΕΤΙΟΥ ΜΕΤΑΞΑΚΗ ΣΤΟΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ
(8) ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΡΩΣΟΥ ΠΑΝΣΛΑΒΙΣΤΗ ΣΤΟ ΒΑΤΟΠΕΔΙ
90 - Το Άγιον Όρος και ο φυλετικός ανταγωνισμός (Εθνοφυλετισμός)

577 - Μνήμη δυο Χιλιανδαρινών Αγίων (16 Ιανουαρίου)


Όσιος Σισώης ο Σιναΐτης (14ος αι)

.........Ο όσιος Σισώης υπήρξε ηγούμενος της Μονής Χιλανδαρίου. Θεωρείται σύμβουλος και πνευματικός του βασιλιά Λαζάρου. Αναφέρεται ως μαθητής του οσίου Ρωμύλου. Έζησε στο χωριό Σισώγιεβατς, σε απόσταση 12 χιλιομέτρων από το μοναστήρι της Ραβάνιτσας. Κατά το χρυσόβουλλο της βασίλισσας Μίλιτσας, το 1398, μνημονεύεται δωρεά της προς τον όσιο, η οποία αργότερα περιήλθε στη Μονή Μεγίστης Λαύρας. Το χωριό και η Μονή Σισώγιεβατς πήραν το όνομά τους από τον όσιο. Στο μοναστήρι βρίσκεται ο τάφος του και στην εκκλησία τοιχογραφία του, στην οποία εικονίζεται βαστώντας στο δεξί του χέρι το ομοίωμα του ναού. Ο λαός τον τιμά ως όσιο και θαυματουργό. Το όνομά του μνημονεύεται το 1509 και το μοναστήρι φαίνεται να ερήμωσε στο τέλος του 17ου αιώνα.

Ιερομάρτυς Δαμασκηνός (+1771)
Μαρτύρησε στις 16 Ιανουαρίου το 1771

.........Καταγόταν από το χωριό Γάμπροβο της επαρχίας Τυρνόβου της Βουλγαρίας.
.........Ήλθε στο Άγιον Όρος και έγινε μοναχός στην Ι. Μ. Χιλανδαρίου. Αργότερα χειροτονήθηκε ιερομόναχος και εξελέγη και προηγούμενος της Μονής.
.........Εστάλη κάποτε από τους πατέρες της Μονής στη Βουλγαρία, στο Σφιστόβι, όπου η Μονή είχε μετόχι, για να συγκεντρώσει κάποια έσοδα για τη Μονή.
.........Ενώ ετοιμαζόταν να επιστρέψει στο Άγιο Όρος, ζήτησε από κάποιους Τούρκους να του επιστρέψουν χρήματα τα οποία τους είχε δανείσει. Εκείνοι, άδικοι και κακότροποι, σκέφτηκαν όχι απλώς να μην επιστρέψουν τα δανεικά αλλά και να του αποσπάσουν και όσα άλλα είχε συγκεντρώσει.
.........Και να τι τους εσόφισε ο διάβολος να κάνουν. Συνεννοήθηκαν με μια τουρκάλα και τη νύχτα την ανέβασαν με σκάλα στον όροφο του μετοχιού και την έβαλαν μέσα. Κατόπιν κατέβηκαν, έσπασαν την πόρτα και μπήκαν μέσα, όπου δήθεν βρήκαν την τουρκάλα. Άρπαξαν αμέσως τον Άγιο, τον έδεσαν, πήραν ό,τι πράγματα είχε στο μετόχι και, δέρνοντάς τον και κλωτσώντας τον, τον έφεραν στον δικαστή. Εκεί όλοι με φωνές τον κατηγορούσαν ότι είχε γυναίκα τουρκάλα στο μετόχι και αμάρτανε μαζί της. Ο δικαστής αντιλήφθηκε πως όλη η υπόθεση ήταν οργανωμένη συκοφαντία και προσπαθούσε να τον γλυτώσει. Οι ψευδομάρτυρες όμως και όλοι οι Τούρκοι που ήσαν εκεί φώναζαν ότι είναι άξιος θανάτου και τελικά υπερίσχυσαν. Καταδικάστηκε στον δι' απαγχονισμού θάνατο.
.........Στον δρόμο που τον πήγαιναν τρεις φορές τον ρώτησαν αν θέλει να γίνει τούρκος για να του χαρίσουν τη ζωή και να του επιστρέψουν όλα όσα του πήραν και άλλα από πάνω. Ο Άγιος όμως τους απάντησε, εγώ στη χριστιανική πίστη γεννήθηκα και σ' αυτήν θέλω να πεθάνω. Πηγαίνετέ με εκεί που θέλετε.
.........Τον οδήγησαν στον τόπο της εκτέλεσης με τα χέρια του δεμένα πίσω. Εκεί ο Άγιος ζήτησε να του λύσουν τα χέρια για να κάνει την προσευχή του ως Χριστιανός. Πράγματι του εκπλήρωσαν την επιθυμία. Στράφηκε προς την ανατολή, προσευχήθηκε και αφού έκανε τον σταυρό του είπε να του δέσουν πάλι τα χέρια.
.........Τον έδεσαν και τον κρέμασαν και έλαβε ο μακάριος τον στέφανο του μαρτυρίου.
.........Η θεία δίκη όμως ακολούθησε μετά τον θάνατο του Αγίου τους συκοφάντες και φονείς του, διότι καθώς περνούσαν από τον Δούναβη πνίγηκαν στα νερά του ποταμού.

Μοναχού Μωυσέως Αγιορείτου,
ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ