Παρασκευή, 25 Νοεμβρίου 2011

291 - Ο τρόπος οργάνωσης της Αθωνικής Πολιτείας, οδηγός για την έξοδο από την κρίση

Σε μια περίοδο κρίσης, που συμπυκνώνει δεκαετίες πορείας δομημένης στη βάση ενός στρεβλού διοικητικού και αναπτυξιακού μοντέλου, η αναφορά στις συντεταγμένες που καθόρισαν τον τρόπο ζωής της μοναστικής Αθωνικής Πολιτείας είναι εξόχως ενδιαφέρουσα. Η επίμαχη χρονική περίοδος, που βρίσκεται στο επίκεντρο των επιστημονικών σας αναζητήσεων και μελετών, είναι πρόκληση για όλους μας καθώς παρουσιάζει δεδομένα με εμφανείς αναλογίες προς τη σημερινή κρίση που διαπερνά την ελληνική αλλά και την παγκόσμια κοινωνία.

Η εδαφική συρρίκνωση, εξ αιτίας των κατακτήσεων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, αλλά και οι πειρατικές επιδρομές και λεηλασίες, είχαν καταστήσει το οικονομικό και κοινωνικό περικείμενο της εποχής σε κατάσταση προϊούσας αποσύνθεσης. Παρόλα αυτά η Κοινότητα του Αγίου Όρους, αν και αποστερημένη από πόρους και εξαντλημένη από φορολογία και δημεύσεις, επιβίωσε χάρη στην εξαιρετική προσαρμοστική ικανότητα στα νέα δεδομένα με εσωτερική ανασυγκρότηση και έντονη πνευματική ανάταση. Η έξοδος από την κρίση για την Αθωνική Πολιτεία, δεν διασώζει μόνο τη Μοναστική παράδοση και κληρονομιά αλλά, αναδεικνύει επίσης τον δυναμικό και αδιάκοπα ανανεούμενο ιστορικό ορίζοντα του μοναστικού τρόπου οργάνωσης.

Εξαιρετική η έμπνευση των οργανωτών του Συνεδρίου να αναδείξουν μια περίοδο που διατηρεί αμετάπτωτη την επικαιρότητά της. Σε καιρούς πολιτιστικά στείρους και με ασαφή πολιτικά κριτήρια να επικαθορίζουν συχνά τις εξελίξεις, η αναφορά σε μια ιστορική περίοδο που προβάλλει, μαζί με τον τόπο, και τον τρόπο βίου και οργάνωσης, συμβάλλει στην ισχυροποίηση της ιστορικής συνείδησης και στην άμβλυνση της πολιτικής πλάνης.


Αυτά ελέχθησαν σήμερα κατά τον Χαιρετισμό του Υφυπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Μάρκου Μπόλαρη στο Στ΄ Διεθνές Συνέδριο «Το Άγιον Όρος στο 15ο και 16ο αιώνα»

290 - Οι Παντοκράτορες του Άθω

«... Ὁ δέ Θεός, ὅπου εἶναι ὁ μέγας ζωγράφος, ἅπλωσε τήν χεῖρα του καί εὐλόγησε τό ἐργόχειρόν τους καί ἐπρόκοψεν ἡ μυροβόλος αὐτή ἄμπελος, οὐκ ἐν σοφίᾳ κοσμικῇ ἀλλ᾿ ἐν χάριτι Θεοῦ....

Μυστική κατάνυξις τυλίγει τό ἐργόχειρόν τους μέ εὐωδίαν πνευματικήν, ἁπλήν καί ἁγνήν ὡσάν τήν μυρωδίαν τῶν ξηρῶν χόρτων, ὅπου φυτρώνουν εἰς τούς κρημνούς τοῦ Ἁγίου Ὄρους. Τά ἔργα πού βγαίνουν ἀπό τήν ταπείνωσιν καί τήν εὐλάβειαν, εἰμπορεῖ νά τά παρομοιάσει κανένας ὡσάν τά δένδρα τά ἀσάλευτα εἰς τά βαθύρριζα, πού τρανεύουν μέ χρόνους καί μέ καιρούς, καί ὁ ἄνθρωπος ἐξίσταται πῶς ἐγεννήθηκαν ἀπό ἕναν ταπεινόν σπόρον, τόν ὁποῖον δέν τόν ἔβλεπεν ἡ ἀλαζονεία μας».


Ὁ μακαριστός κυρ Φώτης Κόντογλου (1897-1965), γιά τούς Κρήτες ζωγράφους τοῦ Ἁγίου Ὄρους. Ἀπό τό κείμενό του «Οἱ Παντοκράτορες τοῦ Ἄθω».


http://agioritikoslogos.blogspot.com/p/blog-page_07.html

http://blogspotcom-asma.blogspot.com/2011/11/blog-post_25.html

289 - Βίντεο από την έκθεση φωτογραφιών του Αρχείου της Σιμωνόπετρας, στη Μόσχα




.

288 - Γέροντας Φιλάρετος Κωνσταμονίτης

ISBN: 17860

Σελίδες: 88

Εκδότης: Ι.Μ. ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΥ ΩΡΩΠΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ

Εξώφυλλο: ΜΑΛΑΚΟ ΕΞΩΦΥΛΛΟ

Ο φιλάρετος πράγματι βίος του ιερομονάχου Φιλαρέτου (+1963), καθηγουμένου της Ι. Μ. Κωνσταμονίτου, παρουσιάζεται σ' αυτό το τεύχος. Ο παπα-Φιλάρετος, ένα ακόμη αστέρι του αθωνικού ουρανού, δεν είχε τελειώσει ούτε το δημοτικό σχολείο, ήταν όμως πτυχιούχος του... "πανεπιστημίου του κελλίου", όπου, με την προσευχή, τη νήψη και την κάθαρση της καρδιάς από τα πάθη, μυήθηκε στις επιστήμες της αυτογνωσίας και της θεογνωσίας. Παράδειγμα υπομονής και καρτερικότητος, ταπεινοφροσύνης και πραότητος, ακακίας και απλότητος.

287 - Αίσθησις ζωής αιωνίου


Ο μακαριστός αδελφός μας π. Μάρκελλος υπήρξε ένας υποδειγματικός κοινοβιάτης μοναχός, στολισμένος με όλες τις αρετές. Δεν περιωρίζετο όμως στις εξωτερικές μόνον αρετές και στα τυπικά σχήματα, αλλά καλλιεργούσε την εσωτερική, νηπτική εργασία, και ιδιαιτέρως μάλιστα αδολεσχούσε στην νοερά προσευχή. Παράλληλα προς τα μοναχικά καθήκοντα, τη διακονία, την συμμετοχή στα κοινά, αφιέρωνε αρκετό χρόνο και στο πλούσιο συγγραφικό του έργο. Όπως θα διαπιστώσει και ο αναγνώστης, τα χαριτωμένα αυτά κείμενα δεν είναι διανοητικά, εγκεφαλικά κατασκευάσματα ούτε απηχούν κάποια επιπόλαια, παροδικά συναισθήματα δίχως βάθος, αλλά αποτελούν έκφραση πνευματικών εμπειριών, γνησίων βιωμάτων της θείας Χάριτος. Ακτινοβολούν την θέρμη της αγάπης που έκαιγε μέσα του για τον Θεό και τους ανθρώπους ...

Απόσπασμα από τον πρόλογο

του Αρχιμ. Φιλοθέου, Καθηγουμένου
Ι. Μονής Καρακάλλου

Άγιον Όρος