Κυριακή, 16 Οκτωβρίου 2011

16 - Πότε πανηγυρίζουν τα μοναστήρια στο Άγιο Όρος

Πανήγυρις: Η ετήσια εορταστική σύναξη ενός Αγιορειτικού σκηνώματος।

Πανηγύρεις οργανώνουν όλα ανεξαίρετα τα οικήματα του Αγίου Όρους, κατά την ημέρα της μνήμης του Αγίου, στον οποίο είναι αφιερωμένος ο ναός του σκηνώματος.

Στη χαρά της πανήγυρης καλούνται οι πάντες με γράμματα (από τις μονές και τις σκήτες) ή προφορικά (από τα κελλιά). Προσκαλούνται με γράμματα: ο Αρχιερέας, τα μέλη της Ιεράς Κοινότητας, οι λοιπές πολιτικές και αστυνομικές Αρχές, οι ψάλτες, οι λοιποί διακονητές.

Η πανήγυρις αρχίζει από την προηγούμενη ημέρα με τον μικρό εσπερινό και συνεχίζεται με την αγρυπνία. Με το τέλος της αγρυπνίας αρχίζει η θεία Λειτουργία και στη συνέχεια η τράπεζα της αγάπης όπου παρακάθονται όλοι οι προσκυνητές.

Οι επιβλητικές κωδωνοκρουσίες, οι ευφρόσυνες ψαλμωδίες, η ανύψωση της βυζαντινής και της ελληνικής σημαίας, η καύση αφθόνου μοσχοθυμιάματος, η διακόσμηση της εισόδου με κλωνάρια της «φιλεόρτου» δάφνης, η παράθεση τραπεζών, τα φιλόφρονα λόγια και ευχές, η εκφώνηση του πανηγυρικού της ημέρας, η προσφορά των κερασμάτων, οι αφειδώλευτες ευλογίες και η χαρίτωση των ψυχών από τις θείες δωρεές είναι τα χαρακτηριστικά μιας αγιορειτικής πανήγυρης।


Η φωτογραφία είναι του Αλή Σάμη, από την πανήγυρη των Αρχαγγέλων στην Ιερά Μονή Δοχειαρίου το 1927 (http://www.athosmemory.com/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=37)


Εδώ σημειώνονται οι κυριότερες πανηγύρεις των Αγιορειτικών Μονών. Με τρία *** η κύρια, με δύο ** των μεγάλων αγίων και με ένα * οι μικρότερες πανηγύρεις.

Οι ημερομηνίες είναι δοσμένες με το Ιουλιανό και, μετά την κάθετο, με το Νέο Διορθωμένο Ιουλιανό Ημερολόγιο (1).

Ιαν. 4/17 Όσιος Ευθύμιος κ.λπ. μάρτυρες (* Μ.Βατοπεδίου)

Ιαν. 6/19 Οσιομάρτυρας Ρωμανός (** Μ.Ιβήρων)

Ιαν. 7/20 Σύναξις Τιμίου Προδρόμου (** Μ.Διονυσίου)

Ιαν. 11/24 Όσιος Θεοδόσιος (* Φιλοθέου)

Ιαν. 14/27 Άγιος Σάββας Σέρβων (** Μ.Χελανδαρίου)

Ιαν. 24/6 Φεβρ. Όσιος Διονύσιος εν Ολύμπω και οι 6 Άγιοι της Μονής (* Μ.Φιλοθέου)

Φεβρ. 2/15 Η Υπαπαντή του Κυρίου (*** Μ.Παύλου)

Φεβρ. 8/21 Άγιος Σάββας Β΄ (* Μ.Χιλανδαρίου)

Φεβρ. 13/26 Όσιος Συμεών Σέρβων (* Μ.Χελανδαρίου)

Φεβρ. 23/8 Μαρτ. Όσιος Δαμιανός (* Μ.Εσφιγμένου)

Μαρτ. 9/22 Άγιοι Τεσσαράκοντα Μάρτυρες (*** Μ.Ξηροποτάμου)

Μαρτ. 25/7 Απρ. Ευαγγελισμός Θεοτόκου (*** Μ.Βατοπεδίου, *** Μ.Φιλοθέου, ** Μ.Μεγίστης Λαύρας)

Απρ. 19/2 Μαϊ. Όσιος Συμεών Μονοχίτων (* Μ.Φιλοθέου)

Απρ. 19/2 Μαϊ. Όσιος Αγαθάγγελος (* Μ.Εσφιγμένου)

Απρ. 23/6 Μαϊ. Άγιος Γεώργιος Τροπαιοφόρος (*** Μ.Ζωγράφου, *** Μ.Ξενοφώντος, ** Μ.Παύλου)

Μαϊ. 9/22 Άγιος Χριστόφορος (* Μ.Καρακάλου)

Μαϊ. 13/26 Όσιοι Ίβηρες (** Μ.Ιβήρων)

Μαϊ. 20/2 Ιουν. Ανακομιδή λειψάνων Α. Νικολάου (* Μ.Γρηγορίου)

Μαϊ. 21/3 Ιουν. Άγιοι Κωνσταντίνος και Ελένη (** Μ.Κωνσταμονίτου)

Μαϊ. 21/3 Ιουν. Όσιος Παχώμιος (* Μ.Μεγίστης Λαύρας, * Μ.Παύλου)

Μαϊ. 22/4 Ιουν. Οσιομ. Παύλος (* Μ.Μεγίστης Λαύρας)

Ιουν. 24/7 Ιουλ. Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου (*** Μ.Διονυσίου)

Ιουν. 25/8 Ιουλ. Όσιος Διονύσιος (** Μ.Διονυσίου)

Ιουν. 29/12 Ιουλ. Άγιοι Απόστολοι Πέτρος και Παύλος (*** Μ.Καρακάλου)

Ιουλ. 5/18 ΆγιοςΑθανάσιος Αθωνίτης (*** Μ.Μεγίστης Λαύρας)

Ιουλ. 8/21 Όσιος Θεόφιλος Μυροβλήτης (* Μ.Παντοκράτορος)

Ιουλ. 22/4 Αυγ. Αγία Μαρία Μαγδαληνή (** Μ.Σίμωνος Πέτρας)

Ιουλ. 27/9 Αυγ. Άγιος Παντελεήμων (*** Μ.Παντελεήμονος)

Ιουλ. 28/10 Αυγ. Όσιος Παύλος Ξηροποταμίτης (** Μ.Ξηροποτάμου, ** Μ.Παύλου)

Αύγ. 2/15 Άγ. Στέφανος Πρωτομάρτυς (** Μ.Κωνσταμονίτου)

Αύγ. 6/19 Μεταμόρφωσις του Σωτήρος (*** Μ.Κουτλουμουσίου,*** Μ.Παντοκράτορος)

Αύγ. 11/24 Άγιος Νήφων (** Μ.Διονυσίου)

Αύγ. 15/28 Κοίμησις της Θεοτόκου (*** Μ.Ιβήρων, *** Πρωτάτο)

Αύγ. 24/6 Σεπτ. Άγιος Κοσμάς Αιτωλός (** Μ.Φιλοθέου)

Αύγ. 31/13 Σεπτ. Τιμία Ζώνη Θεοτόκου (** Μ.Βατοπεδίου)

Σεπτ. 14/27 Τίμιος Σταυρός (** Μ.Ξηροποτάμου)

Σεπτ. 22/5 Οκτ. 26 Οσιομαρτύρων και Οσίου Κοσμά (** Μ.Ζωγράφου)

Οκτ. 1/14 Αγία Σκέπη (** Μ.Παντελεήμονος)

Οκτ. 1/14 Άγιος Κουκουζέλης και Γρηγόριος Δομέστικος (* Μ.Μεγίστης Λαύρας)

Οκτ. 5/18 Όσιος Ευδόκιμος (* Μ.Βατοπεδίου)

Οκτ. 20/2 Νοεμ. Αγιος Γεράσιμος, ανακομιδή ι. Λειψάνου (* Μ.Παύλου)

Οκτ. 29/11 Νοεμ. Άγία Αναστασία (** Μ.Γρηγορίου)

Νοεμ. 8/21 Σύναξις Αγίων Ασωμάτων Δυνάμεων (*** Μ.Δοχειαρίου)

Νοεμ.9/22 Όσιοι Ευθύμιος και Νεόφυτος (** Μ.Δοχειαρίου)

Νοεμ. 21/4 Δεκ. Εισόδια Κυρίας Θεοτόκου (*** Χιλιανδαρίου)

Νοεμ. 26/8 Δεκ. Άγιος Αλύπιος ο Κιονίτης (* Μ.Κουτλουμουσίου)

Δεκ. 6/19 Άγιος Νικόλαος (***, Μ.Σταυρονικήτα, *** Μ.Γρηγορίου, ** Μ.Δοχειαρίου)

Δεκ. 7/20 Όσιος Γρηγόριος (** Μ.Γρηγορίου)

Δεκ. 25/7 Ιαν. Η κατά σάρκα Γέννησις του Κυρίου (*** Μ.Σίμωνος Πέτρας)

Δεκ. 26/8 Ιαν. Τίμια Δώρα (* Μ.Παύλου)

Δεκ. 27/9 Ιαν. Άγιος Πρωτομάρτυς Στέφανος (*** Μ.Κωνσταμονίτου)

Δεκ. 28/10 Ιαν. Όσιος Σίμων ο Μυροβλήτης (** Μ.Σίμωνος Πέτρας)

Δεκ. 30/12 Ιαν. Οσιομ. Γεδεών, ο δια Χριστόν σαλός (** Μ.Καρακάλου)

Κινητές γιορτές

Σάββατο Δ΄των Νηστειών, Του Ακαθίστου (** Μ.Διονυσίου, ** Μ.Ζωγράφου)

Δευτέρα της Διακαινησίμου Λιτανεία (** Πρωτάτο)

Τρίτη της Διακαινησίμου Λιτανεία (** Όλες οι Μονές)

Γ΄ Κυριακή μετά το Πάσχα, όσιος Γρηγόριος Σιναϊτης κ.λποί (** Μ.Γρηγορίου)

Πέμπτη της στ΄εβδ., Ανάληψις του Κυρίου (*** Μ.Εσφιγμένου)

Β΄ Κυριακή Ματθαίου, Αγιορειτών Πατέρων (** Όλες οι Μονές)

Β΄ Κυριακή Ματθαίου, Λαυριωτών Πατέρων (** Μ.Μεγίστης Λαύρας)

Από το βιβλίο ΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ, Μύηση στην Ιστορία και τη Ζωή του, του Δωροθέου Μοναχού εκδόσεις ΤΕΡΤΙΟΣ, Κατερίνη. Τόμος Β΄ σελ. 59-63

(1) Το Νέο Διορθωμένο Ιουλιανό Ημερολόγιο

Τα ημερολόγια που ακολουθεί ο χριστιανικός κόσμος δεν είναι μόνο το Ιουλιανό και το Γρηγοριανό, αλλά και το ακριβέστερο του κόσμου, το Νέο Διορθωμένο Ιουλιανό ημερολόγιο. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά τους.

Μετά τη Γρηγοριανή μεταρρύθμηση του ημερολογίου, το 1582 το νέο ημερολόγιο έγινε αμέσως αποδεκτό από τις καθολικές χώρες, όχι όμως και από τις διαμαρτυρόμενες οι οποίες το αποδέχτηκαν σταδιακά. Στις αρχές του 20ού αιώνα άρχισαν να το αποδέχονται ως πολιτικό ημερολόγιο και οι ορθόδοξες χριστιανικές χώρες. Όσον αφορά τους Έλληνες Ορθοδόξους μόλις στις 16 Φεβρουαρίου του1923 αποφάσισαν να δεχτούν το Γρηγοριανό ημερολόγιο. Επειδή , όμως, υπήρχε μία καθυστέρηση περίπου13 ημέρων, η 16η Φεβρουαρίου στο παλαιό ημερολόγιο ονομάστηκε 1η Μαρτίου του νέου. Η Εκκλησία της Ελλάδος το 1924 αποδέχτηκε - αφού συμβουλεύτηκε το Οικουμενικό Πατρειαρχείο- όχι το Γρηγοριανό, αλλά το Νέο Διορθωμένο Ιουλιανό ημερολόγιο, το οποίο έκτοτε ακολουθεί.

Πράγματι, ο τότε Οικουμενικός Πατριάρχης Μελέτιος Δ΄ (ο Μεταξάκης, 1922-1923) συγκάλεσε στην Κωνσταντινούπολη Πανορθόδοξο Συνέδριο τον Μάϊο του 1923, στο οποίο έλαβαν μέρος το Οικουμενικό Πατριαρχείο, το Πατριαρχείο Ρωσίας, το Πατριαρχείο Σερβίας, το Πατριαρχείο Ρουμανίας και οι Ορθόδοξες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες της Ελλάδος και της Κύπρου. Το σημαντικό γεγονός είναι ότι το Πανορθόδοξο Συνέδριο αποφάσισε ότι η αλλαγή του ημερολογίου ήταν επιβεβλημένη, αφού δεν προσέκρουε σε κανένα κανονικό ή δογματικό κώλυμα. Επιπλέον καθόρισε ως ημέρα της αλλαγής του ημερολογίου την 1η Οκτωβρίου του 1923, η οποία θα ονομαζόταν 14η Οκτωβρίου του 1923.

Η απόφαση του Συνεδρίου ήταν ότι δεν θα υιοθετείτο το Γρηγοριανό ημερολόγιο και υπεδείχθη νέος ημερολογιακός κύκλος 900 ετών, ακριβέστερος του γρηγοριανού κύκλου των 400 ετών. Η νέα ημερολογιακή πρόταση που έγινε από τον Σέρβο αστρονόμο Μιλούτιν Μιλάνκοβιτς, όριζε ότι από τα έτη που δείχνουν αιώνες (επαιώνια έτη) δίσεκτα θα θεωρούνται μόνον εκείνα των οποίων ο αριθμός των αιώνων διαιρούμενος δια 9, δίνει υπόλοιπο 2 ή 6. Για τα άλλα έτη ισχύει ο ιουλιανός κανόνας. Συνεπώς αντί των δίσεκτων ετών 400, 800, 1200, 1600, 2000 κ.ο.κ. του Γρηγοριανού ημερολογίου, καθιέρωνε ως δίσεκτα τα έτη 200, 600, 1100, 1500, 2000 κ.ο.κ. Εντός κύκλου 900 ετών περιέρχονται 218 δίσεκτα έτη και έτσι η μέση διάρκεια του προτεινόμενου έτους είναι 365,24222222 ημέρες, δηλαδή το σφάλμα του είναι περίπου 2,03 δευτερόλεπτα ετησίως, που σημαίνει ότι αστρονομικά είναι το ακριβέστερο από όλα τα προταθέντα μέχρι σήμερα ημερολογιακά συστήματα. Εάν τώρα δεν έχει υιοθετηθεί από τις άλλες χριστιανικές Εκκλησίες οι λόγοι ασφαλώς δεν είναι επιστημονικοί.

Όσον αφορά τον εορτασμό του Πάσχα το Συνέδριο πρότεινε ο καθορισμός της εαρινής πανσελήνου να καθορίζεται αστρονομικά με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια και η ημερομηνία του να καθορίζεται κατά τον «χρόνο» της Ιερουσαλήμ. Υπέδειξε επιπλέων σε όλα τα Ορθόδοξα Αστεροσκοπεία και Πανεπιστήμια να φτιάξουν πίνακες του Πασχαλίου μεγάλης διάρκειας. Ωστόσο για να τακτοποιηθεί το ημερολογιακό ζήτημα πρότεινε τελικά, έπειτα από συμβιβαστική πρόταση της Εκκλησίας της Ελλάδος, αφενός μεν να προστεθούν οι 13 ημέρες στο Ιουλιανό ημερολόγιο δημιουργώντας το Νέο Διορθωμένο Ιουλιανό ημερολόγιο, αφετέρου δε να μην γίνει καμία παρέμβαση στον Πασχάλιο κύκλο. Μ' αυτόν τον τρόπο η προσθήκη των 13 ημερών δεν συνιστά κανένα δογματικό ή κανονικό κώλυμα, εφ' όσον δεν θίγεται διόλου το ζήτημα του υπολογισμού του Πάσχα. Επίσης απεφάσισε η κάθε Εκκλησία να αποφασίσει ελεύθερα εάν προτιμά να ακολουθήσει το Ιουλιανό ημερολόγιο ή το Νέο Διορθωμένο Ιουλιανό. Ούτε η μία ούτε η άλλη απόφαση θα επηρεάσει την ενότητα και την κανονική κοινωνία των Ορθοδόξων Εκκλησιών μεταξύ τους.

Τελικά το Νέο Διορθωμένο Ιουλιανό ημερολόγιο υιοθετήθηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο και την Εκκλησία της Ελλάδος τη 10η Μαρτίου του 1924, που θεωρήθηκε 23η Μαρτίου του 1924, γιατί εν τω μεταξύ η διαφορά είχε φθάσει τις 13 ημέρες. Αναφορικά με τα Πατριαρχεία που έλαβαν μέρος στο Συνέδριο, το Ρωσικό αποφάσισε να μην προχωρήσει σε καμία αλλαγή. Το Πατριαρχείο της Σερβίας αρχικά απεδέχθη το Νέο Ιουλιανό ημερολόγιο, αλλά στη συνέχεια υπαναχώρησε.

Από τα Πατριαρχεία που δεν έλαβαν μέρος στο Πανορθόδοξο Συνέδριο, τα Πατριαρχεία Αλεξανδρείας και Αντιοχείας δεν δέχτηκαν την πρόταση του Συνεδρίου εφ' όσον δεν την επικύρωνε απόφαση Οικουμενικής Συνόδου. Επίσης, την ίδια απόφαση πήρε και το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, επειδή υποστήριζε ότι με την αλλαγή του ημερολογίου θα άλλαζε και το Πασχάλιο, δημιουργώντας σύγχυση στους πιστούς προσκυνητές που συνέρρεαν στην ιερή πόλη. Λίγα χρόνια αργότερα, την 1η Οκτωβρίου του 1928, το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας υιοθέτησε κι αυτό το Νέο Διορθωμένο Ιουλιανό ημερολόγιο.

Σήμερα το Νέο Διορθωμένο Ιουλιανό ημερολόγιο ακολουθούν τα Πατριαρχεία Κωνσταντινουπόλεως, Αλεξανδρείας, Αντιοχείας, Ρουμανίας και Βουλγαρίας. Επίσης οι Αυτοκέφαλες Εκκλησίες Ελλάδος, Κύπρου, Αλβανίας και Πολωνίας, όπως και οι Αυτόνομες Εκκλησίες Τσεχίας και Σλοβακίας. Τα Πατριαρχεία Ιεροσολύμων, Ρωσίας και Σερβίας δεν έχουν αποδεχθεί την ημερολογιακή μεταρρύθμιση και για λόγους παράδοσης διατηρούν μέχρι σήμερα το Ιουλιανό ημερολόγιο. Ακριβώς και για λόγους παράδοσης στην Ελλάδα τα μοναστήρια στο Άγιον Όρος όπως και τα μετόχια του Αγίου Όρους στην υπόλοιπη Ελλάδα διατηρούν το Ιουλιανό (παλαιό) ημερολόγιο, το οποίο διατηρούν και οι «Γνήσιοι Ορθόδοξοι Χριστιανοί»* (Γ.Ο.Χ.), γνωστοί ως παλαιοημερολογίτες.

*(Αυτοαποκαλούμενοι και όχι κατ’ ουσίαν γνήσιοι)

15 - Ο Γέροντας Πορφύριος για τα λάθη των «ευσεβών» γονέων


Να βλέπομε τον Θεό στο πρόσωπο των παιδιών και να δώσομε την αγάπη του Θεού στα παιδιά. Να μάθουν και τα παιδιά να προσεύχονται. Για να προσεύχονται τα παιδιά, πρέπει να έχουν αίμα προσευχομένων γονέων. Εδώ πέφτουν έξω μερικοί και λένε: «Εφόσον οι γονείς προσεύχονται, είναι ευσεβείς, μελετούν την Αγία Γραφή και τα παιδιά τα ανάθρεψαν ’’εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου’’, επόμενο είναι να γίνουν καλά παιδιά». Ορίστε, όμως, που βλέπομε αντίθετα αποτελέσματα λόγω της καταπιέσεως.

Δεν είναι αρκετό να είναι οι γονείς ευσεβείς. Πρέπει να μην καταπιέζουν τα παιδιά, για να τα κάνουν καλά με τη βία. Είναι δυνατό να διώξομε τα παιδιά απ' τον Χριστό, όταν ακολουθούμε τα της θρησκείας με εγωισμό. Τα παιδιά δεν θέλουν καταπίεση. Μην τα εξαναγκάζετε να σας ακολουθήσουν στην εκκλησία. Μπορείτε να πείτε: «Όποιος θέλει, μπορεί να έλθει τώρα μαζί μου ή αργότερα». Αφήστε να μιλήσει στις ψυχές τους ο Θεός. Η αιτία που μερικών ευσεβών γονέων τα παιδιά, όταν μεγαλώσουν, γίνονται ατίθασα κι αφήνουν και την Εκκλησία κι όλα και τρέχουν αλλού να ικανοποιηθούν είναι αυτή η καταπίεση που τους ασκούν οι «καλοί» γονείς. Οι τάχα «ευσεβείς» γονείς, που είχαν τη φροντίδα να κάνουν τα παιδιά τους «καλούς χριστιανούς», μ' αυτή την αγάπη τους, την ανθρώπινη, τα καταπίεσαν κι έγινε το αντίθετο. Πιέζονται, δηλαδή, όταν είναι μικρά τα παιδιά κι όταν γίνουν δεκάξι χρονώ, δεκαεφτά ή δεκαοχτώ, φθάνουν στο αντίθετο αποτέλεσμα. Αρχίζουν από αντίδραση να πηγαίνουν με παλιοπαρέες και να λένε παλιόλογα.

Ενώ, όταν αναπτύσσονται μέσα στην ελευθερία, βλέποντας συγχρόνως το καλό παράδειγμα των μεγάλων, χαιρόμαστε να τα βλέπομε. Αυτό είναι το μυστικό, να είσαι καλός, να είσαι άγιος, για να εμπνέεις, να ακτινοβολείς. Η ζωή των παιδιών φαίνεται να επηρεάζεται απ' την ακτινοβολία των γονέων. Επιμένουν οι γονείς: «Άντε να εξομολογηθείς, άντε να μεταλάβεις, άντε να κάνεις εκείνο ....». Τίποτα δεν γίνεται. Ενώ βλέπει εσένανε; Αυτό που ζεις, αυτό και να ακτινοβολείς. Ακτινοβολεί ο Χριστός μέσα σου; Αυτό πηγαίνει στο παιδί σου. Εκεί βρίσκεται το μυστικό. Κι αν γίνει αυτό, όταν το παιδί είναι μικρό στην ηλικία, δεν θα χρειασθεί να κοπιάσει πολύ, όταν μεγαλώσει. Πάνω σ' αυτό το θέμα ακριβώς ο σοφός Σολομών χρησιμοποιεί μια ωραιότατη εικόνα, τονίζοντας τη σημασία που έχει το καλό ξεκίνημα, η καλή αρχή, το καλό θεμέλιο. Λέγει σ' ένα σημείο: «Ο ορθρίσας προς αυτήν (την σοφίαν) ου κοπιάσει· πάρεδρον γαρ ευρήσει των πυλών αυτού». Ο «όρθρος προς αυτήν» είναι η πιο νεαρά ηλικία απασχόλησις με αυτή, τη σοφία. Σοφία είναι ο Χριστός. Η λέξη «πάρεδρος» σημαίνει «βρίσκεται πλησίον».

Όταν οι γονείς είναι άγιοι και το μεταδώσουν αυτό στο παιδί και του δώσουν αγωγή εν Κυρίω, τότε το παιδί, ό,τι επιδράσεις κακές κι αν έχει απ' το περιβάλλον του, δεν επηρεάζεται, διότι έξω απ' την πόρτα του θα βρίσκεται η Σοφία, ο Χριστός. Δεν θα κοπιάσει, για να την αποκτήσει. Φαίνεται πολύ δύσκολο να γίνεις καλός, αλλά στην πραγματικότητα είναι πολύ εύκολο, όταν από μικρός ξεκινήσεις με καλά βιώματα. Μεγαλώνοντας δεν χρειάζεται κόπος, το έχεις μέσα σου το καλό, το ζεις. Δεν κοπιάζεις, το έχεις ζήσει, είναι περιουσία σου, που τη διατηρείς, αν προσέξεις, σε όλη σου τη ζωή.

http://1myblog.pblogs.gr/h-agiothta-twn-gonewn-einai-p-porfyrios.html

14 - Τρισδιάστατα μοντέλα μνημείων του Αγίου Όρους στο Google Earth!


Ο Ιερός Ναός του Πρωτάτου στις Καρυές και η Ιερά Μονή Φιλοθέου είναι τα δύο πρώτα τρισδιάστατα μοντέλα που μπορεί ο καθένας να θαυμάσει επισκεπτόμενος το Google Earth। Αποτελούν μια αξιόλογη προσπάθεια του Έλληνα Geo-modeler Μάνου Παπανικολάου, ο οποίος τα δυο τελευταία χρόνια έχει να επιδείξει σειρά 40 τρισδιάστατων ιστορικών μοντέλων απ’ όλη την Ελλάδα.

Σε επικοινωνία, που είχαμε, μου ανέφερε πως όνειρό του είναι να καλύψει όλη την επιφάνεια του Αγίου Όρους στον χάρτη του Google Earth με τρισδιάστατα μοντέλα, έτσι ώστε, να μπορεί κι αυτός που αδυνατεί να επισκεφθεί το Άγιο Όρος να πλησιάζει, έστω και εικονικά, στην πραγματικότητα. Έχει έτοιμη και σύντομα θα μας παρουσιάσει την αγορά των Καρυών με τα κτίρια που την περιβάλουν.

Στο ιστολόγιό του, όπου παρουσιάζει μέρος της δουλειάς του, μπορούμε να δούμε τον Ιερό Ναό του Πρωτάτου εδώ και την Ιερά Μονή Φιλοθέου εδώ.

Ο Μάνος Παπανικολάου και η δουλειά του:

Τρισδιάστατα μοντέλα ελληνικών ιστορικών μνημείων στο Google Earth!

Αναγνώριση του πρώτου Έλληνα Geo-modeler από την Google!

Εδώ και δύο χρόνια γίνεται μια προσπάθεια από τον Μάνο Παν. Παπανικολάου να αναδείξει τα ελληνικά μνημεία στο Google Earth.
Ο Μάνος έχει φορτώσει πάνω από 40 τρισδιάστατα ιστορικά μοντέλα στον ψηφιακό χάρτη και είναι ορατά σε οποιονδήποτε τα "επισκεφθεί" στο GE, φτάνει να έχει τσεκαρισμένο το επίπεδο "τρισδιάστατα κτίρια".

Η ποιότητα και πιστότητα των μοντέλων του Μάνου τον έκαναν γρήγορα γνωστό στη παγκόσμια κοινότητα των "Geo-modelers"
και στις 13 Απριλίου η Google, μέσα από το επίσημο ιστολόγιο της The Official Google Earth SketchUp Blog, παρουσιάζει τον πρώτο Έλληνα Geo-modeler (Γεω-μοντελίστα)!

http://sketchupdate.blogspot.com/2011/04/featured-geo-modeler-mano-papanikolaou.html

Χαρακτηριστικό είναι και το μύνημά τους στο Tweeter:

Hats off to Mano Papanikolaou: You're an amazing geo-modeler and a Greek hero to boot. http://goo.gl/ZF2rY

Αυτό είναι το ιστολόγιο του Μάνου, το GoogleEarth goes to Greece!

http://3dbyman.blogspot.com/

και αυτά είναι τα μοντέλα του στη τρισδιάστατη αποθήκη της google!

http://sketchup.google.com/3dwarehouse/search?uq=0748874066615023077440300&scoring=m

Επίσης, εδώ θα βρείτε την μοναδική ελληνική ομάδα (group) για τα 3d στην Ελλάδα.

http://www.facebook.com/group.php?gid=186480511841

Και εδώ μία συνέντευξη για τα μοντέλα του σε δικτυακό περιοδικό για το SketchUp.

http://www.sketchup-ur-space.com/april11/interview-with-ManO-Papanikolaou-the-featured-geo-modeler-of-google.htm

Kτίρια όπως ο Λευκός Πύργος, η Ροτόντα, το Επταπύργιο, ο Άγ. Δημήτριος, η Αγ. Σοφία και άλλα στη Θεσσαλονίκη, η Βουλή με το μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη και την πλατεία Συντάγματος στην Αθήνα, αλλά και στους Δελφούς, στη Δήλο, στο Σούνιο, το Αρκάδι στην Κρήτη, είναι μερικά από τα μοντέλα του Μάνου Παπανικολάου στο Google Earth!

Το πρώτο ελληνικό βίντεο βασισμένο στο τρισδιάστατο μοντελισμό στο Google Earth και στο πρόγραμμα κατασκευής των μοντέλων, το SketchUp. Από το Αρκάδι...

http://www.youtube.com/watch?v=StVV7mZ3cfQ

Ο Μάνος Παν. Παπανικολάου γεννήθηκε το 1969 στη Θεσσαλονίκη. Μεγάλωσε στη Κατερίνη και από μικρός ζωγράφιζε ότι του κέντριζε το ενδιαφέρον.

Το 1994 δημοσιεύει τα πρώτα του κόμικς στην ελληνική έκδοση του Πεντχάουζ.

Το 1995 συμμετέχει και συνοργανώνει την Γ' Πανελλήνια Έκθεση στον Μύλο Θεσσαλονίκης.

Το 1996-1999 εμφανίζεται στην τηλεόραση της ΕΤ3 στις "Αποκαλύψεις", μία εκπομπή όπου ο Μάνος σχεδιάζει το "ψυχογράφημα" επώνυμων καλεσμένων, ενώ αυτοί δίνουν συνέντευξη!

Το 2000 αποκτά τον πρώτο του υπολογιστή και εισέρχεται στο χώρο της γραφιστικής σχεδιάζοντας λογότυπα, έντυπα, διαφημιστικά και άλλα.

Τ0 2004 παρουσιάζει τους "Παρωδιολυμπιακούς Αγώνες", μία παρωδία των Ολυμπιακών σε κόμικς.

Το 2005-2010 εργάστηκε σαν σχεδιαστής στη Damask, εταιρεία διακόσμησης εσωτερικών - εξωτερικών χώρων, σχεδιάζοντας από τις διαφημιστικές μακέτες, ως τα φωτορεαλιστικά των σπιτιών.

Παράλληλα αναζητάει νέους τρόπους έκφρασης μέσω του διαδικτύου και από το 2009, ασχολείται με το Google Earth.

Πρόσφατα, στις 7-8 Μαΐου 2011, συμμετείχε στη συνάντηση των Σέρβων γεο-μοντελιστών στο Βελιγράδι που διοργανώθηκε
με την υποστήριξη του Δήμου Νέου Βελιγραδίου και της Google.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός οτι τώρα αρχίζει και διαφαίνεται η δύναμη που έχει το Google Earth -με το επίπεδο τρισδιάστατα κτίρια να συμπληρώνει την εικονική, ψηφιακή μικρογραφία του πλανήτη μας- στη προβολή του τουρισμού της κάθε χώρας!

Και διακρίνεται η ανάγκη να κατασκευάζονται αξιόπιστα τρισδιάστατα μοντέλα που θα αποδίδουν στο μέγιστο δυνατό όχι μόνο την δομή, αλλά και την ατμόσφαιρα του κάθε κτιρίου.